سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرشچی در نشست خبری مطرح کرد:

بررسی خسارت آتش سوزی پتروشیمی ادامه دارد/انتقال آب از دریای خزر بعید است

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ارزیابی و برآورد میزان خسارت و نحوه خاموش کردن آتش سوزی پتروشیمی که با فوم صورت گرفته، در حال بررسی است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که امروز (یکشنبه) به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار داشت: آتش سوزی پتروشیمی متاسفانه در یک ماه اخیر، سه مرتبه اتفاق افتاد که بخشی به دلیل سهل انگاری و بخشی نیز به دلیل نقض فنی بوده است.

وی با بیان اینکه اولویت اول بررسی، چرایی وقوع این اتفاق است، افزود :میزان اثرات زیست محیطی ناشی از آتش سوزی پتروشیمی نیز به عنوان دومین مهم در حال مطالعه است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بيان اینکه نتیجه مطالعه هنوز مشخص نشده، تصریح کرد: بررسی اثرات محیط زیستی به لحاظ مطرح بودن مسئله غرامت و اعلام کشورهای عربستان و سوریه در خصوص صدمه دیدن از آتش سوزی اخیر پتروشیمی بسیار مهم است.

فرشچی ادامه داد: قبل از اعلام خسارت زیست محیطی و غرامت از جانب سایر کشورها، باید در مناطق تحت مدیریت خودمان، میزان خسارت آتش سوزی پتروشیمی را برآورد کنیم.

وی بیان داشت: ارزیابی و برآورد میزان خسارت، افزایش دما، آلودگی حرارتی و نحوه خاموش کردن آتش سوزی پتروشیمی که با فوم صورت گرفته و به خورها و دریاها راه یافته در حال بررسی است.

*انتقال آب از دریای خزر بعید است


معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص انتقال آب بین حوزه ای بیان داشت: انتقال آب بین حوزه ای شاید آخرین گزینه باشد و براساس تجارب دیگر کشورها، تجربه خیلی خوبی نبوده است.

فرشچی با اشاره به نیاز آبی کشور، خشکسالی و کمبود آب، تصریح کرد: وضعیت کنونی منابع آبی ما به دلیل مدیریت نابخردانه 2 الی 3 دهه گذشته بوده است.

وی گفت: برای تامین منابع آبی، باید گزینه های دیگری همانند مدیریت آبیاری کشاورزی، باز چرخانی فاضلاب و مدیریت سدها انجام شود، سوال ما مبنی بر انجام و اجرای این گزینه ها است، که آیا اجرا شده؟ به این نتیجه رسیده ايم که راهی جز انتقال آب بین حوزه ای وجود ندارد؟

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: از لحاظ زیست محیطی، نتوانسته ايم پاسخ مثبتی برای انتقال آب بین حوزه ای ارائه دهیم و با راهکار آب رسانی به سمنان و استان های خشک به این صورت، قانع نمی شویم.

فرشچی افزود: تا امروز تصمیم نهایی دولت برای انتقال آب بین حوزه ای از دریای خزر به سمنان و فلات مرکزی اخذ نشده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص 3گزینه اصلی موجود برای انتقال آب بین حوضه‌ای بیان داشت: انتقال آب از دریای خزر به سمنان و استان‌های خشک، آبرسانی از خلیج فارس و دریای عمان به استان‌های دیگر، سه گزینه اصلی انتقال بین حوضه‌ای هستند که به طور کلی هیچ یک گزینه بسیار خوبی برای تأمین آب در هیچ شرایطی نیستند.

فرشچی تصریح کرد: با در نظر گرفتن موقعیت مکانی و جغرافیایی اگر انتقال بین حوضه‌ای آب از دریای عمان با رعایت تمامی ملاحظات زیست محیطی انجام شود، شاید به عنوان راهی برای تأمین آب مورد تأیید ما قرار بگیرد.

وی در خصوص انتقال آب از دریای خزر گفت: از آنجایی که دریای خزر دریایی بسته بوده و به لحاظ وجود جنگل‌های هیرکانی و تغییر ارتفاع مسیری که باید برای آبرسانی لحاظ شود؛ کاملا بعید است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه شرایط دریای خزر برای انتقال آب بین حوضه‌ای کاملا متفاوت است، افزود: 90درصد از آب شیرین کن‌های موجود در خلیج‌فارس و دریای عمان متعلق به کشورهای دیگر است، اما آب شیرین کن‌ها برای مصرف همان منطقه در حال استفاده می‌باشد.

فرشچی با بیان اینکه استان‌های شمالی ما نیز در حال حاضر با مشکل کم آبی مواجه هستند، افزود: نفت آب شیرین کن‌ها با رعایت ملاحظات زیست محیطی و در جهت استفاده در همان منطقه هیچ موردی ندارد.

وی درباره تبعات انتقال آب بین حوضه‌ای تصریح کرد: اکوسیستم بخشی که آب از آن برداشته شده و بخش دیگری که آب به آن سرریز می‌شود، تبعات بسیار  زیادی دارد و حتی تبعات اجتماعی آن اگر بیشتر از مشکلات زیست محیطی نباشد، کمتر هم نیست.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اگر آب انتقالی قرار باشد به مصرف صنعت برسد، چرا دولت و کشور باید متحمل هزینه‌های آن شود و چرا به جای تأمین نیاز آب شرب صرف صنعت شود.

*کاهش 24سانتی‌متری آب خلیج‌ گرگان


فرشچی در خصوص نوسانات آب دریای خزر و پسروی آب خلیج گرگان گفت: نوسانات دریا به عنوان یک پدیده طبیعی که دریای خزر با آن مواجه است، این روزها طبق تخمین‌های انجام گرفته با کاهشی به میزان 18تا 24سانتی‌متر روبه‌رو شده است.

وی با اشاره به پسروی آب خلیج گرگان افزود: طبق تخمین انجام شده در سطح خلیج گرگان این خلیج با حداکثر کاهش 24سانتی‌متری مواجه بوده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: یک کارگروه ملی برای خلیج گرگان و میانکاله با محوریت محیط زیست تشکیل داده‌ایم تا به علل خشک شدن تدریجی و راهکارهای جلوگیری  از این مسئله بپردازند.

فرشچی با اشاره پیشنهاد لایه‌روبی خلیج گرگان که تصمیم عجولانه‌ای بوده بیان داشت این کارگروه با انجام مطالعات بیشتر ضمن حذف اقدامات عجولانه کارهای دیگری غیر از لایه‌روبی را برای احیای این تالاب در نظر گرفته است.

وی با اشاره به آلودگی‌های نفتی ساخت و ساز و برداشت شن در سواحل شمالی، گفت: ورود گونه‌های غیر بومی یکی از مسائل مهمی است که سال‌ها پیش نیز با ورود شانه‌داران شاهد آن بوده‌ایم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد:‌با این که در حال حاضر نمی‌توانیم به طور کلی از برچیده شدن جمعیت شانه‌داران صحبت کنیم اما به صراحت می‌توانیم اعلام کنیم که جمعیت‌ آنها کم شده و حتی به تعادل نیز رسیده است.

فرشچی در خصوص نحوه ورود گونه‌های غیر بومی گفت: هر از گاهی به علت تردد کشتی‌ها از خلیج ولگاه به سمت دریای خزر شاهد ورود گونه‌های غیر بومی هستیم ولی آنچه مهم  بوده و ضرورت دارد، جلوگیری از مهاجم شدن هرنوع گونه غیربومی است.

*آلودگی خزر از جانب کشور ما بیشتر مربوط به  پساب کشاورزی است

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مسئولیت مدیریت فاضلاب در سواحل با وزارت نیرو بوده و تنها نظارت و کنترل برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است، افزود: بارها جلساتی را با وزارت نیرو داشته و آنها نیز برنامه‌هایی را برای مدیریت ارائه کرده‌اند، اما دلیل اینکه برای برخی از شهرها هنوز موفق به احداث سیستم تصفیه فاضلاب نشده بودجه بسیار زیادی است که این اقدام لازم دارد و شاید وزارت نیرو این بودجه را در دست ندارد.

فرشچی در خصوص سهم کشور‌های همسایه در آلودگی دریای خزر بیان داشت: آلودگی نفتی از کشور‌های قزاقستان و روسیه وارد دریای خزر می‌شود که منشا این آلودگی فعالیت‌های اکتشاف، بهره‌برداری و حمل و نقل نفت است.

وی در خصوص سهم آلودگی ایران به لحاظ قرارگیری در جنوب دریای خزر بیان داشت:‌ میزان بهره‌برداری نفت و گاز به دلیل چند اکتشاف جزئی که در حال حاضر برای بهره‌برداری مقرون‌ به صرفه نبوده وجود ندارد، بنابراین هیچ آلودگی نفتی در قسمت ما نبوده و بیشترین آلودگی ناشی از ورود پساب‌های کشاورزی است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد:‌ بنابراین سهم ایران از میزان آلودگی دریای خزر تنها چند درصد است.

ضیاءالدین الماسی مدیر کل دفتر بررسی‌های آلودگی های دریای سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: هزینه احداث سیستم جمع‌آوری فاضلاب به دلیل ساختار شهری و بافت آنها کار بسیار هزینه‌بری است،  منتها وزارت نیرو طبق سیاست مشارکتی خود با بخش خصوصی تصمیم به جمع‌آوری فاضلاب‌ها دارد .

وی افزود: در جنوب کشور هم وجود 8الی 10نقطه شهری داریم که به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز هستند که بندرعباس و بوشهر از جمله‌ آنها می‌باشد .

الماسی ادامه داد: ولی تعداد نقاط بالای 3هزار نفری که شهر نامیده می‌شود عمدتا فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند.

*تلاش مناطق آزاد برای تحت تملک درآوردن جزایر

معاون محیط زیست دریایی در خصوص جزایر تحت تملک کشورمان گفت: غیراز جزایر معروف 55جزیره تحت حاکمیت ایران است که مطالعه نشده و دارای ارزش اکولوژیکی فروانی هستند.

فرشچی ضمن تأکید به شناسنامه‌دار شدن جزایر گفت: با پیشنهاد به شیلات مناطق آزاد و بنادر به دلیل پیش‌بینی نشدن بودجه برای این اقدام تا کنون موفق به مطالعه جزایر و شناسنامه‌دار شدن آنها نشده‌ایم.

وی تصریح کرد:‌برای مطالعه و شناسنامه‌دار شدن جزایر یک بودجه برون سازمانی باید لحاظ شود چراکه برخی از این جزایر از لحاظ زیست محیطی اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته وباید کاربری آنها متفاوت باشد.

فرشچی گفت: مناطق آزاد به دنبال این هستند که بسیاری از جزایر را جزو مناطق آزاد اعلام کنند که فعلا به دلیل فشارهای محیط زیستی از این اقدام آنها قبل از شناسنامه‌دار کردن جزایر جلوگیری کرده‌ایم.

معاون محیط زیست دریایی در خصوص آلودگی ‌های نفتی در دریای عمان و خلیج  فارس بیان داشت: طبق مطالعات دوره‌ای انجام شده در خلیج‌فارس و دریای عمان با افزایش آلوگی نفتی مواجه نشده‌ایم.

فرشچی با بیان اینکه در دریای عمان و خلیج فارس  2 منبع آلودگی نفتی وجود دارد، گفت:‌ عبور 40هزار تانکر نفتی، استخراج و نشت طبیعی نفت به عنوان منابع آلودگی‌های مزمن همیشه در بستر این 2 دریا وجود دارد.

وی ادامه داد: حوادث مربوط به تصادف یا نمونه‌هایی از جنگ بین کشور‌های حاشیه این 2 دریا و یا حوادث صنعتی از دیگر دلایل آلودگی‌های نفتی خلیج‌فارس و دریای عمان است.

در خصوص قاچاق سوخت تصریح کرد:‌ قاچاق سوخت در سال 94 نسبت به سال 93 و 92 بسیار کمتر شده است.

*افزایش 1/5 برابری شوری خلیج فارس

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شوری آب خلیج فارس نسبت به 50 سال اخیر بالا رفته است.

فرشچی با بیان اینکه افزایش شوری خلیج فارس کانونی است، گفت: تمام نقاط خلیج فارس با افزایش شوری مواجه نیستند.

وی در خصوص دلایل این اتفاق بیان داشت: تغییرات اقلیمی، خشکسالی، افزایش میزان تبخیر، خشکی رودخانه ها و افزایش نصب آب شیرین کن های موجود در منطقه از دلایل افزایش شوری این دریا است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بيان اینکه هیچ کاری از دستمان برای اتمام شوری آب خلیج فارس ساخته نیست، ادامه داد: مگر اینکه از ورود رودخانه ها به دریا ممانعت نکنیم، در غیر این صورت کار دیگری برای تعدیل و کاهش شوری نمی توانیم انجام دهیم.

*رقم آلودگی نفتی رو به کاهش است

در ادامه این نشست ضیاءالدین الماسی مدیر کل دفتر بررسی‌های آلودگی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با بیان اینکه رقم آلودگی نفتی رو به کاهش است، افزود:‌ ایران به لحاظ بیشترین تعداد عضویت در کنوانسیون‌های حوزه کنترل آلودگی نفتی بیشترین کنترل را در این بخش داشته است.

مدیر کل دفتر بررسی  آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خصوصی سازی پتروشیمی ها باید بیشترین منابع مالی و تجهیزاتی را در زمینه hse لحاظ کنند.
 
وی گفت: به بخش خصوصی سازی پتروشیمی ها گوشزد می کنیم که بیشترین منابع مالی و تجهیزاتی را صرف اجرای استاندارد hse (ایمنی، سلامت و محیط زیست) کنند.

الماسی ضمن اشاره به آتش سوزی دفعات پتروشیمی در یک ماه گذشته، افزود: با شرکت ملی پتروشیمی در امر کنترل اجرای استاندارد hse بالاخص شاخص محیط زیستی آن تعامل داشته و از ماهشهر و منطقه ویژه بازدید کرده ايم.

مدیر کل دفتر بررسی آلودگی های دریایی گفت: در سال 94، تعداد حوادث نشت نفت به مراتب کمتر از 92 بوده و  بیشتر از پنج حادثه نداشته ايم.

الماسی با بیان اینکه تعداد حوادث ناشی از نفت در سال 90 و 91 بیشتر بوده، افزود: در سال 95 حادثه قابل توجه ای نداشته ايم.

وی تصریح کرد: در زمینه کنترل و مقابله از آلودگی های نفتی فعالیت های بسیاری داریم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.