رئیس سازمان محیط زیست از برگزاری جلسه احیا و نجات تالاب بختگان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در اینستاگرام خود نوشت: «جلسه پیگیری احیاء و نجات تالاب بختگان در سازمان حفاظت محیط زیست با حضور آقای افشانی استاندار فارس، نمایندگان وزرای نیرو و جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، همچنین مسئولان استانی روز دوشنبه برگزار شد.

وقتی در چرخه هیدرولوژیک آب، میان آب های زیرزمینی، آب های سطحی و تالاب ها، اختلال ایجاد می شود، تالاب ها به زوال می روند و با عدم تغییر مسیر و اصلاح روندها در حوضه های آب و کشاورزی، خشکی سرنوشت محتوم و قطعی همه تالاب های کشور است.

اقداماتی در حوضه بختگان صورت گرفته، ولی با توجه به سرعت افت آب های زیرزمینی و خشک شدن بختگان، این اقدامات کافی نیست.

بنابراین ضرورت دارد مطالعات مربوطه در کوتاه ترین زمان ممکن به منظور برنامه ریزی دقیق تر و موثرتر، پایان یابد. با توجه به موفقیت در احیاء دریاچه ارومیه، برای جلوگیری از اتلاف زمان می توان از همان روند و شیوه ارومیه ولی با توجه به شرایط ویژه منطقه بختگان الگو گرفت و تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی، بهترین سناریو را در دستور کار قرار داد تا با مصوبه شورای عالی آب یا هیات دولت و تشکیل ستاد، اجرایی شود.

در کنار هدف گذاری هایی مانند بستن چاه های غیرمجاز، پیگیری تخصیص حق آبه طبیعت یا پایش آلاینده های محیط زیست، باید آموزش مشارکتی مردم در خصوص کشاورزی پایدار جدی گرفته شود.

نهادهایی همچون خانه کشاورز و سازمان نظام مهندسی کشاورزی نیز در اجرای مسئولیت مدنی خود باید برای آموزش و اجماع مردمی به منظور احیای بختگان اقدام کنند.

بخش دشوار کار، آموزش و جلب مشارکت و اعتماد مردم به ویژه کشاورزان برای اصلاح مصرف آب و محصولات و همکاری در روند احیاء بختگان است. باید از تمام ظرفیت و سرمایه اجتماعی بهره گرفت و با تشریح شرایط و تهدیدها برای مردم، آن ها را همراه کرد.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار