در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تدوین برنامه 10ساله احیای دریاچه ارومیه

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: با موفقیت در برنامه سه ساله احیای دریاچه ارومیه و رسیدن به تثبیت، برنامه 7 ساله بعدی تدوین و آغاز شده است.

حجت جباری، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تدوین برنامه 10ساله احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: برنامه سه ساله در نظر گرفته شده برای تثبیت سطح تراز آب دریاچه ارومیه با ثبت نمره قبولی در کارنامه‌ خود و اثبات موفقیت اقدامات ستاد احیا، سال آخر خود را طی می‌کند، البته بارندگی‌های سال آبی 94 و 95 در این امر بسیار تأثیرگذار بوده است.

*شروع برنامه 7ساله احیای دریاچه ارومیه

وی با تأکید بر اینکه در برنامه 7ساله بعدی مقرر شده، میزان آب دریاچه ارومیه افزایش یابد، گفت: بخشی از اقدامات درنظر گرفته شده برای برنامه 7ساله شروع و بخشی در دست اجرا است تا در پایان برنامه 10ساله تدوین شده به تراز اکولوژیک درنظر گرفته شده یعنی 1274.10 متر بالاتر از سطح دریا دست یابیم.

*آب مازاد کشاورزی راهی دریاچه ارومیه می‌شود

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی با بیان اینکه میزان مصرف آب در بخش کشاورزی بسیار زیاد بوده و محصولات آنها اغلب پر آب بر هستند، افزود: با تبدیل کشاورزی سنتی به نوین و تغییر الگوی کشت، آب مازاد باقی مانده در این بخش به بستر دریاچه ارومیه ریخته می‌شود.

*سرریز شدن آب مازاد سدها در دل دریاچه ارومیه

جباری به اقدامات وزارت نیرو اشاره کرد و بیان داشت: وزارت نیرو ضمن جلوگیری ازساخت‌وساز سدها درحوزه‌های آبریز دریاچه ارومیه، آب مازاد باقی‌مانده از سهم شرب و آبیاری آب پشت سدهای موجود در اطراف دریاچه‌ را، وارد نگین فیروزه‌‌‌‌‌‌ای غرب کشور خواهد کرد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت:‌ لایه روبی رودخانه‌ها و مسیل‌های منتهی به دریاچه ارومیه در جهت تسهیل آبرسانی، پلمپ چاه‌های غیرمجاز حاشیه دریاچه، نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها و برق‌دار کردن چاه ها از دیگر اقدامات نیرو در مدیریت رساندن آب به بستر دریاچه ارومیه است.

جباری با بیان اینکه حدود 40 الی 45 هزار حلقه چاه مجاز و به همین تعداد، چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه ارومیه دارد، افزود:‌ تا جایی که ممکن باشد چاه های غیرمجاز اطراف دریاچه ارومیه را پلمپ خواهیم کرد.

*ورود فاضلاب‌های تصفیه شده به دریاچه ارومیه

وی گفت:‌ در حال حاضر فاضلاب تصفیه شده شهر ارومیه وارد دریاچه می‌شود اما متأسفانه در فصل‌های کشت و برداشت، کشاورزان با برداشت از مسیر عبوری فاضلاب تصفیه شده، از رسیدن این آب به بستر دریاچه جلوگیری می‌کنند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی بیان داشت:‌ مقرر شده فاضلاب‌های شهری شهرهای آذربایجان غربی با مجهز شدن به سیستم تصفیه فاضلاب، بعد از رسیدن به حد استاندارد وارد دریاچه ارومیه شوند.

جباری ادامه داد:‌ سیستم تصفیه فاضلاب برخی از شهرها ناقص بوده و خوب کار نمی‌کنند، بنابرای اقداماتی برای تسریع بخشی به این امر درنظر گرفته شده و در حال اجراست.

*تثیت کانون‌های ریزگرد

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت:‌ قسمتی از حاشیه‌های دریاچه ارومیه به دلیل خشکسالی‌های اخیر، مستعد تولید ریزگرد است؛ بنابراین طبق برنامه‌های در نظر گرفته شده از جانب ستاد احیا، اداره منابع طبیعی با مشارکت اداره محیط زیست با کاشت درخچه‌های گز و قره‌داغ، در حال تثبیت بیولوژیک کانون‌های ریزگرد است.

*زودتر از برنامه 10ساله به احیا خواهیم رسید

جباری گفت: با اقدامات درنظر گرفته شده برای احیای دریاچه ارومیه و موفقیت در روند تثبیت، حتی زودتر ازپایان زمان 10ساله برنامه‌ریزی شده، به احیای دریاچه ارومیه و سطح‌ تراز اکولوژیک 1274.10 متر بالاتر از سطح دریا، دست خواهیم یافت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار