سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

در سال گذشته و 45 هزار و 849 واحد دامی غیر مجاز توقیف شد

درسال گذشته 48 کوره تولید ذعال، یکهزار اصله درخت قطع شده، سه هزار و 796 اصله درخت در زمان قطع شدن و 45 هزار و 849 واحد دامی غیر مجاز توقیف شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در نشست خبری به مناسب 'روز جهانی بیابانزدایی'افزود: آنها قطع درختچه ها و تبدیل آن به ذغال را بعنوان منبع درآمد خود برگزیده اند.
وی تاکید کرد: قطع درخت تاغ و تبدیل آن به ذغال به معضلی بزرگ تبدیل شده و بصورت شغل درآمده است.
به گفته محمدحسین شاملی، هر کیلوگرم ذغال تاغ 130 هزار ریال در بازار به فروش می رسد.
مدیرکل منابع طبیعی و آخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: پارسال 48 کوره تولید ذعال، یکهزار اصله درخت قطع شده، سه هزار و 796 اصله درخت در زمان قطع شدن و 45 هزار و 849 واحد دامی غیر مجاز توقیف شد.
شاملی اضافه کرد: کاهش میزان بارش نسبت به متوسط سالیانه در سراسر استان بویژه شرق، روند طرح های بیابانزدایی را به مشکلاتی روبه رو کرده است.
وی تصریح کرد: در دنیا هر سال 12 میلیون و هر دقیقه 23 هکتار به وسعت بیابان ها اضافه می شود و این موضوع در ایران شدیدتر از متوسط جهانی است.
وی با بیان اینکه در مناطق بیابانی هر نوع پوشش گیاهی به منزله ثروت است، گفت: در سال های قبل یک چهارم از اراضی کشاورزی استان بدلیل کمبود آب، رها شده و از آن استفاده نمی شود.
وی در باره میزان بازدارندگی مجازات در نظر گرفته شده برای متخلفان و مجرمان عرصه منابع طبیعی گفت: مجازاتی نظیر حبس تا حدودی توانسته است بازدارنده باشد.
شاملی با اشاره به اینکه ما با تاسیس معادن جدید مخالف نیستیم، تصریح کرد: با این حال احداث یک معدن سنگ تزیینی به کمتر از 20 هکتار و یک معدن فلز به 50 هکتار زمین نیاز دارد، اما مشکل اینجاست که چند صاحب معدن گچ با اشتغال فقط 200 نفر مساحتی بالغ بر هشت هزار هکتار را تخریب کرده اند.
مدیرکل منابع طبیعی و آخیزداری اصفهان اظهار کرد: چرا باید 349 کوره آجرپزی در شرق اصفهان فعال باشد که بخش زیادی از آجر کشور را تامین کند، اما مشکلات زیست محیطی آن برای اصفهان باشد.
شاملی تصریح کرد: شماره تماس 1504 بصورت شبانه روزی در زمینه تخریب منابع طبیعی، قاچاق چوب، تولید غیرمجاز ذغال و غیره آماده دریافت اطلاعات و گزارش های مردمی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آخیزداری استان اصفهان اضافه کرد: یکصد هزار هکتار از جنگل های زاگرس در این استان قرار دارد و با انجام طرح هایی مانند توزیع کپسول گاز، اجاق گاز، تنور گازی و غیره، معضل قطع درخت در این مناطق وجود ندارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان همچنین گفت: یکهزار و 313 هکتار از اراضی شرق اصفهان در قالب طرح بیابانزدایی 10 هزار هکتاری نهالکاری شد.
شاملی افزود: قرار بود پنج هزار هکتار از این منطقه نهالکاری شود، اما مشکلاتی نظیر کمبود اعتبار و عدم انتقال پساب، اجرای این طرح را با کاستی رو به رو کرد.
طرح بیابانزدایی 10 هزار هکتاری شرق اصفهان شامل نهالکاری(تاغ و قره داغ)، آبیاری و حفاظت، آبان پارسال در منطقه 'سگزی' در شرق اصفهان آغاز و اعلام شد آبیاری این مناطق بوسیله پساب صنعتی انجام می شود.
به گفته شاملی، شرکت آب منطقه ای پیرو مصوبات در باره پدیده گرد و غبار تاکنون به 10 کیلومتر لوله برای انتقال پساب تصفیه خانه شمال اصفهان به شرق خریداری کرده ولی بدلیل مخالفت کشاورزان مسیر خط انتقال لوله، این کار متوقف شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: انتقال پساب از تصفیه خانه شمال اصفهان یک ضرورت است و حتی اداره منابع طبیعی حاضر است آب چاه کشاورزان را خریداری و صرف کاشت نهال کند.
شاملی هشدار داد: جلوگیری از اجرای طرح های جلوگیری از بیابانزایی و فرسایش خاک به ضرر خود کشاورزان نیز خواهد بود.
وی اضافه کرد: اعتبارات ملی امسال این اداره کل حدود 38 میلیارد ریال بود که فقط 58 درصد آن تخصیص یافته است.
وی افزود: همچنین میزان اعتبارات استانی حدود 38 میلیارد ریال بوده که 61 درصد از آن تخصیص یافته است، بنابراین در بحث اعتبارات نیز با مشکلاتی روبه رو هستیم.
مسئول بخش بیابانزدایی اداره کل منابع طبیعی و آخیزداری استان اصفهان نیز در این نشست گفت: 17 ژوئن هر سال روز جهانی مبارزه با بیابان است و کنوانسیون بین المللی بیابانزدایی شعار امسال را 'حفاظت زمین و احیا اراضی با مشارکت مردم' اعلام کرده است.
حسینعلی نریمانی خاطرنشان کرد: بدنبال خشکسالی های پیاپی و تغییرات گسترده اقلیمی از دهه 70 میلادی به بعد، اعضای کمیته محیط زیست سازمان ملل با حضور سران کشورهای جهان در سال 1992 در ریودوژانیروی برزیل گرد هم آمدند و برای جلوگیری از تخریب زمین و کاهش اثرات بیابانزایی، کنوانسیون مقابله با بیابانزایی را تشکیل دادند که ایران سومین کشوری است که به آن پیوست.
مسئول بخش بیابانزدایی اداره کل منابع طبیعی و آخیزداری اصفهان افزود: بعد از گذشت 20سال از آن تاریخ، دوباره سران 195 کشور عضو این کنوانسیون در برزیل گرد هم آمدند تا وضعیت جهان را از نظر انجام تعهدات و راهکارهای حفاظت خاک بررسی کنند.
وی افزود: نتایج حاصل از بررسی 20 ساله کنوانسیون بیابانزدایی سازمان ملل متحد حاکی از تخریب 70درصد از زمین مناطق روستایی است .
نریمانی خاطرنشان کرد: حدود 80 درصد از افراد دارای سوءتغذیه یا عدم امنیت غذایی در مناطق روستایی ساکن هستند و دلیل اصلی سوء تغذیه آنها نیز حاصلخیز نبودن خاک و نبود خاک لازم برای تولیدات کشاورزی است.
به گفته وی، تا سال 2030 میلادی، 30 درصد نیاز به منابع آبی افزایش خواهد یافت.
مسئول بخش بیابانزدایی اداره کل منابع طبیعی و آخیزداری استان اصفهان گفت: 30 درصد از مساخت استان را بیابان به خود اختصاص داده و سه میلیون و 200 هزار هکتار از این استان بیابان است.
نریمانی تصریح کرد: بیش از یک میلیون و 800 هزار هکتار از بیابان های استان مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی است و بیش از یک میلیون هکتار از بیابان های استان را کانون های بحرانی تشکیل می دهد.
وی افزود: بطورکلی 59 درصد از بیابان های استان تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد.
به گفته وی، ریزگردها آسیب جدی به جاده ها، خطوط آهن، فرودگاه، تاسیسات و شبکه آبیاری اراضی کشاورزی، شهرها، روستاها، پادگان و شهرک های صنعتی وارد می کند و برغم چهار دهه فعالیت، هنوز کانون بحرانی فرسایش بادی در سطح استان وجود دارد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آخیزداری استان اصفهان نیز گفت: بدلیل مسائل امنیتی حتی المقدور باید از مهاجرت از مناطق کویری و خالی شدن سکنه جلوگیری کرد.
عبدالرضا مهاجری اضافه کرد: ذرات 2.5 میکرونی ریزگرد سبب ایجاد مشکلات جدی در بافت مغز و قلب و عروق می شود و بیماری های مختلف را در پی دارد.


انتهای پیام/م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.