رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشورگفت: ایران دردانش مقابله با بیابان زدایی جزء 10 کشورنخست جهان است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛جلالی در حاشیه بازدید از طرح مقابله با بیابان زدایی و جلوگیری از فرسایش خاک و پراکنده شدن ریزگردهای نمکی اظهار داشت: بحث مقابله با پدیده بیابانزایی گرد و غبارهای نمکی یکی از برنامه های 19 گانه ستاد احیای دریاچه ارومیه است که برعهده سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گذاشته شده است.

وی افزود: استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی پارسال در این زمینه کارنامه خوبی داشتند و امسال نیز فعالیتهای مربوط به نهالکاری، بوته کاری و برنامه قرق و مدیریت چرا در اطراف دریاچه ارومیه درحال اجر است.

وی اظهار داشت: امسال طرحهای بیابانزدایی در حدود 40 هزار هکتار از اراضی کشور با اعتبار 300 میلیارد ریال توسط سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور اجرا می شود.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: قصد داریم 650 هزار هکتار در حوزه آبخیزداری و 90 هزار هکتار در حوزه بیابانزدایی و مقابله با پدیده گرد و غبار در راستای اقتصاد مقاومتی در سالهای پیشرو در کشور طرح اجرا کنیم.

وی یادآور شد : برنامه بیابانزدایی در حاشیه دریاچه ارومیه که از سال گذشته آغاز شد، بسیار موفق است و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور ما در بین کشورهای منطقه در زمره سازمانهای پیشرو در این حوزه است.

جلالی گفت: هفت میلیون هکتار کانون بحرانی در کشور داریم که سه میلیون هکتار آن از نوع درجه یک است و قصد داریم در برنامه ششم توسعه کشور، عملیات بیابانزدایی را با جدیت ادامه دهیم.

وی افزود: در سالجاری اجرای 90 هزار هکتار بیابانزدایی، نهالکاری و بوته کاری در سطح کشور از اولویت های این سازمان است.

وی از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه به عنوان یکی از اولویتهای سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری یاد کرد و گفت: در همین راستا عملیات بیابانزدایی، نهال و بوته کاری در آنجا آغاز و 1300 هکتار از اراضی پیرامون دریاچه برای این منظور قرق شده است.

وی تشریح کرد: تا کنون در مجموع در 300 هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه کاشت بوته انجام شده و در 500 هکتار نیز عملیات چاله کنی اجرا شده است.

جلالی افزود: این طرح برای مقابله بیابانزایی و جلوگیری از فرسایش خاک و ریزگردهای نمکی اجرا می شود و در آن در هر هکتار 200 اصله بوته کاشته می شود. 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.