سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ربیعی در همايش گذار از اقتصاد غير رسمی به اقتصاد رسمی؛

بودجه تأمين اجتماعی به 18 هزار ميليارد تومان رسید

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: بودجه اختصاصی به سازمان تأمين اجتماعی در سال 95 از 8 هزار ميليارد به 18 هزار ميليارد تومان افزايش يافت.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربيعی وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعی در همايش گذار از اقتصاد غير رسمی به اقتصاد رسمی كه امروز (دوشنبه) در مجموعه تلاش برگزار شد، با بيان اينكه اقتصاد غير رسمی در متن و شرايط خاص اقتصادی و اجتماعی جامعه به وجود می آيد، اظهار داشت: در همين راستا رفع اين مسئله و رسمی كردن مشاغل اين چنينی با ارسال بخشنامه بهبود پيدا نمی كند.

وی دوره ركود كشورها را از جمله مسايل مهم پديد آمدن مشاغل غير رسمی برشمرد و گفت: در ايران نيز وجود سياست های غلط و تحريم ها سبب شد بخش قابل توجهی از صنعت كشور با افول كارگران مواجه شود.

ربیعی دوره ركود كشورها را از جمله مسايل مهم پديد آمدن مشاغل غير رسمی برشمرد و گفت: در ايران نيز وجود سياست های غلط و تحريم ها سبب شد بخش قابل توجهی از صنعت كشور با افول كارگران مواجه شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در حال حاظر 22.5 میلیون نفر در ایران شاغل هستند بیان کرد:از این تعداد بالغ بر 16 میلیون نفر تحت پوشش بیمه هستند، که فاصله ایجاد شده یعنی 6.5 میلیون نفر  جز کارگران غیر رسمی هستند.

به گفته وی نسبت ایجاد مشاغل غیر رسمی به رسمی دو به یک است موضوعی که در جهان نیز وجود دارد.

 ربیعی  یکی از مصوبات شورای عالی اشتغال را  توجه به اقتصاد غیر رسمی بنگاه‌ها اعلام و مطرح کرد: بحث اقتصاد غیر رسمی یک پدیده است که در مسائل اقتصادی و اجتماعی تاثیر مستقیم دارد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه رکود باعث بروز مشاغل غیر رسمی می‌شود، اظهار داشت:هر چه میزان رکود افزایش یابد مشاغل غیررسمی بیشتر می‌شود .

**حل مشاغل غیررسمی با صدور بخشنامه در وزارت کار امکانپذیر نیست

ربیعی با بیان اینکه حل مشاغل غیررسمی با صدور بخشنامه در وزارت تعاون  امکان پذیر نیست، مطرح کرد: تا کنون اقدامات گسترده ای برای کارگران انجام داده شده است که به طور مثال 10 میلیون نفر از کارگران غیر رسمی تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هزینه سرانه بیمه درمان برای کارگران غیر رسمی 3 هزار میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: از آنجایی که آن کارگران بیمه نداشتند تعداد مراجعه‌ آن ها  به مراکز درمانی بیش از باقی کارگران بود.

وی در ادامه  به مجموعه برنامه‌هایی که برای ساماندهی کارگران غیر رسمی در دستور کاراین وزارتخانه است اشاره و گفت: قانون کار این ظرفیت را ایجاد می‌کند تا کارگران در سایه مشاغل پاره‌وقت در فرصت‌های شغلی پیدا کنند . 

به گفته ربیعی در جلسه اخیر هیئت وزیران 3 مصوبه جدید برای پرداخت تسهیلات به کارگاه‌های کوچک در دستور کار قرار گرفت.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد : پیش از این کارگاه‌هایی که کمتر از 50تا 100 نفر نیروی کار داشتند و دارای بدهی‌های غیر جاری بودند نمی‌توانستند از تسهیلات بهره‌مند شوند اما با مصوبه جدید می‌توانند تسهیلات دریافت و مشکلات بنگاه خود را حل کنند.

ربیعی به مصوبه دوم اشاره و مطرح کرد:در مصوبه دوم آن دسته از بنگاه‌هایی که سهم مالکانه آنها کمتر از 25 درصد بود امکان استفاده از تسهیلات را نداشتند اما با مصوبه اخیر این امکان فراهم شد.

وی تصریح کرد: با مصوبه اخیر این امکان فراهم می شود که اگر بنگاهی با تعداد کمتر از 50 نیروی کار 70 درصد از فروش سال گذشته خود را به عنوان سرمایه در گردش پرداخت نمی‌کرد نیز از تسهیلات بهره مند شود. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران در خصوص کارگران ساختمانی که تحت پوشش  بیمه تامین اجتماعی هستند، مطرح کرد: بیمه کارگران ساختمانی با مبلغی که بالغ بر 15 درصد از جواز عوارض از سوی  کارفرمایان است ، پرداخت می شود و د ر حال حاظر با توجه به اینکه ساختمان سازی محدود شده است ما مایل بودیم که این میزان را 20 درصد افزایش دهیم.

ربیعی با بیان اینکه تامین اجتماعی موظف است با صرفه جویی در بخش های دیگر ،مبلغ این بخش را به طور کامل پرداخت کند تصریح کرد:در سال 95 بودجه تامین اجتماعی از 8 به 18 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی گفت: تا 2 هفته دیگر تامین اجتماعی به داروخانه ها وام پرداخت می کنند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.