سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری؛

پرورش مروارید سیاه در شمال+ تصاویر

ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر ته کشیده است و مسوولان شمال کشور با امضای تفاهم نامه ای به دنبال توسعه پرورش این گونه ارزشمند دریای خزر هستند.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، دریای خزر روزگاری بزرگترین منبع ماهیان خاویاری دنیا بود و 90 درصد خاویار جهان را تامین می کرد اما ورود سالانه یک میلیارد متر مکعب انواع فاضلاب‌ها و آلاینده‌ها به دریا و صید غیرمجاز و بی‌رویه آبزیان توسط صیادان سودجو، زنگ خطر نابودی این گونه‌های آبزی ارزشمند را به صدا درآورد و میزان زاد و ولد طبیعی این ماهیان را بشدت کاهش داده است آنگونه که با توافق مسئولان 5 کشور ساحلی دریای خزر در سال 1392 صید تجاری ماهیان خاویاری از این دریا متوقف شد تا ذخایر این ماهیان بازسازی شود اما با تقاضای بازار جهانی برای مروارید سیاه باید چه می شد؟

ماهیان خاویاری از جمله گونههای آبزی کمنظیری هستند که از قدمتی چند صد میلیون ساله برخوردارند و از این رو آنان را فسیلهای زنده جهان مینامند، اما ارزش ماهیان خاویاری نه به دلیل استفاده از گوشت که به واسطه تخم آنان است که به خاویار یا مروارید سیاه شهرت دارد. خاویار خود به تنهایی به عنوان اشرافیترین صبحانه جهان محسوب میشود و بسیاری آن را به شکل خام یا همراه با تخممرغ و آغشته به زرده میل میکنند و گروهی نیز به اندازه نوک قاشقی از آن را همراه با سبزیجات معطر یا قطعه کوچکی از نان و کره میخورند و بوی خاص آن و طعم منحصر به فرد را بسیار دوست دارند.

تقاضا برای مصرف این ماده غذایی گران سبب شد پرورش ماهیان خاویاری در برخی مناطق کشور همانند یزد که از سال های گذشته آغاز شده بود شدت بگیرد و استان های حاشیه دریای خزر که به نظر می رسد خود را از قافله عقب می دیدند دیروز در گیلان دور هم جمع شدند و سندی امضا کردند، سندی برای توسعه پرورش ماهیان خاویاری

بر اساس تفاهمنامه چند جانبه ای که با هدف حمایت از توسعه پرورش ماهیان خاویاری کشور،اشتغالزایی فارغ التحصیلان دانشگاهی وهمچنین حفظ و تثبیت ذخایر ملی بین استانداری های شمال کشور و بنیاد مستضعفان در استانداری گیلان منعقد شد قرار شد یکصد مزرعه بزرگ پرورش ماهیان خاویاری در استان های شمالی کشور ایجاد شود.

یکصد مزرعه پرورش ماهیان خاویاری که هر کدام با ظرفیت20تن گوشت و 500کیلوگرم خاویار توسط افراد حقیقی و حقوقی تامین می شود و تا سقف 80درصد اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه با سود متعارف و مصوب شورای پول و اعتبار بانک مرکزی تامین خواهد شد .

در این تفاهمنامه استانداری ها حمایت های حقوقی و اجتماعی قانونی و کمک به تامین زمین از طریق منابع طبیعی برای ایجاد مزارع را بر عهده خواهند داشت.

همچنین در این تفاهمنامه سازمان شیلات و شرکت مادر تخصصی کشاورزی و دامپروری بنیادمستضعفان همکاری های لازم در مورد صدور مجوز ، انتقال تجارب فنی و کارشناسی ، آموزش نیرو های متخصص ، همکاری در تامین بچه ماهیان مورد نیاز مزارع و سایر همکاری های فنی و تخصصی و همچنین نظارت های تخصصی را بر عهده دارند.

شایان ذکر است است با توجه به برآورد میزان اشتغال زایی و محرومیت زدایی این طرح در استان های شمالی کشور کلیه طرفین تفاهمنامه نظارت های قانونی و تخصصی خود در کل فرآیند احداث مزارع تولید ماهیان خاویاری تا حصول اطمینان از موفقیت هر یک از پروژه ها را به عمل آورده و با هدف توسعه صادرات محصول شرکت مادر تخصصی کشاورزی و دامپروری بنیاد موظف بوده توسعه مرکز فراوری خاویار به منظور ایجاد خرید متمرکز خاویار تولیدی مزارع شده تا تولید کنندگان دغدغه عرضه محصولات خود به بازار های هدف را نداشته باشند.

انتهای پیام/





برچسب ها: ساری ، ماهی ، مروارید ، خزر ، خاویار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.