ساری،

آغاز رنج شیرین و پایان خواب زمستانه زمین

پایان خواب زمستانه زمین، قد کشیدن جوانه های برنج در خزانه آغازاست برای کار شالیکاان ، بی خیال سرمای کمی استخوان سوز آب، بی خیال پاهای ترک خورده از گل تنها خیال، امید به لقمه نانی است ونشاندن آرزو های کوچک با ساقه های ترد شالی.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، روستای مهلبان فریدونکنار ، زنان شالیکار دوشادوش مردانشان مومنانه به نشا برنج مشغولند بادستان ترک خورده ای که کرم ترک خوردگی نمی شناسد.

خانمی 40 ساله چین وچروک ها یروس دست هایش وصورتش سختی کار زن شمالی را نشان می دهد گفت : از ساعت 6 صبح برای نشا وارد زمین می شویم وتا 5غروب داخل آب وگل هستیم وقتی هم خانه می رویم کمردرد وپا درد امان ما می برد از سر ناچاری مجبوریم کار می کنیم.

زنان نشاکار ازآرزوهای کوچک وبزرگشان می گویند از عروس کردن دخترشان، از داماد کردم پسرشان ،از ساختن سقفی ،از رفتن به سفر معنوی حج و کربلا می گویند.

گوشه دیگر از درد ودل هایشان واردات برنج های پاکستانی هندی اندونزی اورگوئه بود

پیرمرد 70 ساله که زمین شالیزاریش در کنار خانه اش بود ومشغول آماده کردن دسته های نشا (تیم کنی ) بود از زیبایی های کارش گفت این کار نسل به نسل به ما رسیده است وادامه دارد سبز شدن زمین لحظه آشتی دوباره طبیعت وزنده شدن زمین سیاه ومتروک در دل بهار است.

دهیار روستا هم در خزانه برنج نشسته مشغول کار بود گفت : آرزوهای زیادی داریم با فروش این محصول اما همه این آرزوهای من و امثال من در گرو تصیم آقایان است که برای واردات برنج در فصل برداشت برنج می گیرند الان برنج کیلیویی 10هزار تومان هست ومن کشاورز الان کجا برنج دارم سود را الان دلاللان وتجار می برند که پول دارند

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه 210هکتار از زمین کشاورزی مازندران به کشت برنج امسال اختصاص یافت گفت : 80 هزار هکتار زمین های شالیزاری امسال به زیر کشت ارقام پرمحصول ومابقی به زیر کشت ارقام محلی تارم رفته است.

عنایتی افزود: پیش بینی می شود اگر امسال شرایط آب وهوایی مساعد باشد یک میلیون و250هزارتن شلتوک برداشت شود.

نایب رییس برنج ایران نیز با بیان اینکه براساس سرانه مصرف هر ایرانی 36کیلوگرم است گفت:با در نظر گرفتن تولید رتون وکشت اول و دوم 700هزار تن نیاز واردات برنج کشور دارد.

اکبریان افزود: برنامه دولت است که در فصل برداشت برنج برنج واردات ودر بازار عرضه نکند.

وی گفت: برنج قاچاق نه تنها به بخش کشاورزی بلکه به همه بخش های تولید کشور ضربه وارد می کند.

اگر این روند ادامه پیدا کند قارچ های بتنی در شالیزار سبز می شود وهارمونی طبیعت را به هم می زند وشالیزار جای خود را به محصولات سیاه ریشه می دهد.

شالیزار ها، در کنار قارچ های بتنی در کنار باغ های که روزگاری شالیزار بودند قد می کشند ،بی آنکه شاید سال بعد شالیزار باشد.

مرد شمالی هر سال موقع آماده کردن خزانه و نشا فکر واردات کیسه های برنج روی دوش هایش سنگینی می کند اینجا بازار ساری، کیسه های برنجی که با خطوط درهم خبر از ایرانی نبودن خود می دهند.

یعقوبی یکی از فروشندگان برنج های حارجی در کوچه سردار ساری گفت: انواع برنج ها از کشوهای هند ،پاکستان، اروگوئه در مغازه داریم .

اومی گوید مقصر ما نیستم برنج وارد می کنند ما فقط فروشنده هستیم ،برنج های داخلی گران است ومردم وسعت خرید ندارند در نتیجه از این نوع برنج ها می برند.

استاندار مازندران نیز از خط قرمز توزیع وفروش برنج های وارداتی در بازار خبر داد وگفت: در ارتباط با فروش و توزیع برنج خارجی محدود شد.

ربیع فلاح با بیان اینکه مسال نیز واردات برنج در استان ممنوع است افزود: در ارتباط با تولید ، بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی به خصوص برنج سیاست خوبی در راستای اقتصاد مقاومتی قرار است در استان اجرا شود.

وی از کشاورزان خواست تا برنج های پرمحصول بکارند تا درآمد بیشتری داشته باشند.

120 هزار شالیکار مازندرانی با توليد 900هزار تن برنج سفيد، برکت را به سفره های 26میلیون ایرانی می آوردند.

یادمان نرود شالیزار کم کم رنگ عوض می کنند و طعم برنج های وارداتی است که کودکان ایرانی به آن دارند عادت می کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ساری ، آغاز ، رنج ، زمستانه ، برنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار