سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جراحان عمومی تمایلی به انجام جراحی ندارند

جراحان عمومی به دلیل آنکه قصور پزشکی جرم در نظر گرفته می شود تمایلی به انجام جراحی های با ریسک بالا ندارند و این موضوع سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر بهزاد رحمانی رییس هیئت مدیره انجمن علمی جراحان ایران در حاشیه یازدهمین کنگره سالیانه جراحان عمومی ایران که در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد در حال برگزاری است، افزود: مشکل مهم سلامت کشور در آن است که تعرفه گذاری در دست شورای عالی بیمه است و در این شورا فقط 2 عضو پزشک حضو دارند که یکی نماینده وزارت بهداشت و دیگری نماینده نظام پزشکی هستند و بقیه اعضا خدمت گیرنده ی پزشکی هستند، به همین دلیل بیمه ها حمایت خوبی نمی کنند و بخاطر این حمایت ضعیف تعرفه ها را پایین اعلام می کنند تا هزینه ی کمتری از جیب بیمه ها خارج شود.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا درخواست رسیدگی به خطای پزشکی به نظام پزشکی مربوط است، تصریح کرد: خطاهای پزشکی در کشور جرم محسوب می شود و در دادسرای ویژه جرائم پزشکی بررسی می شود.

رحمانی ادامه داد: جراحان به دلیل آنکه قصور پزشکی خطا تلقی نمی شود و جرم در نظر گرفته می شود تمایلی به انجام جراحی های با ریسک بالا ندارند و این موضوع و دلسردی پزشکان سلامت جامعه را تحت تاثیر  خود قرار می دهد.

وی در خصوص عوارض جراحی تاکید کرد: با توجه به آنکه عوارض جراحی پزشکی و مرگ ومیر در عمل های با ریسک بالا مانند جراحی های سرطان، ریه، کلون و رکتوم همیشه وجود دارد اما بیماران بخاطر دیه های سنگین مخصوصا در ماه های حرام که 300 میلیون تومان است از پزشکان شکایت می کنند و پزشکان برای ترس از شکایت تمایلی به جراحی ندارند و این موضوع باعث تضعیف جراحی عمومی می شود.

دکتر رحمانی تصریح کرد: بیش از 62 درصد از شکایت‌های مردم به نتیجه نرسیده و پزشک در این زمینه تبرئه شده است.

رئیس انجمن جراحان عمومی ایران با بیان اینکه سرانه 13 هزار و 500 تومانی درمان باید 100 برابر شود، افزود: به دلیل کافی نبودن پوشش بیمه و اهمیت نداشتن دفترچه درمانی یکسان، بیمه تکمیلی به نظام سلامت اضافه شد که یکی از مصداق‌های بی‌عدالتی است.

رحمانی تأکید کرد: پیشگیری از درمان جدا نیست و بخشی از آن محسوب می‌شود که وزارت بهداشت در این خصوص اقدامات خوبی را انجام داده است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه بودجه وزارت بهداشت از طرف دولت جدا و در مقاظع مختلف با میزان‌های مختلف داده می‌شود وزیر بهداشت توانایی برنامه‌ریزی برای یک سال درمانی را ندارد و در زمینه هزینه‌ها به مشکل بر می خورد.

دکتر سید هاشم سید مهدی دبیر این کنگره اظهار کرد: اهداف اصلی کنگره جراحان عمومی افزایش سطح علمی و تکنیکی متخصصان این رشته است که با شناخت عوارض و جلوگیری از عوارض بیماری‌زا برای افرادی که تحت عمل جراحی قرار می‌‌گیرند، دنبال می‌شود.




انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.