سلامت یار، داوطلبانه به یاری بیماران می‌شتابد

فردی که داوطلبانه به یاری بیماران می‌شتابد و آنها را از لحاظ روحی کمک می‌کند سلامت یار است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در گذشته،‌ هر بیماری که نیاز به بستری داشت، یک همراه از نزدیکان وی همراهش در بیمارستان می‌ماند و او را در کارهایی که خود از انجامش ناتوان بود یاری می‌رساند، اکنون طرحی ارائه شده است که کار یک همراه بیمار را راحت می‌کند در واقع هم کمک روحی و هم کمک جسمی به بیماران می‌رساند بدون اینکه برای کادر درمانی مزاحمتی ایجاد کند.

دکتر رافع رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر گفت: یکی از کارهایی که ما انجام می‌دهیم، یک حلقه مفقوده بین بیمار و کادر درمانی است. که این حلقه مفقوده توسط سلامت یار تامین می‌شود و هیچ منعی برای کادر بیمارستان یا بیماران را نخواهد داشت و فقط به عنوان یک همراه آموزش دیده برای کمک به بیماران این کار را انجام خواهند داد.

ما راضی هستیم، شما چطور؟ 
در نظر سنجی‌ای که در یکی از مراکز دانشگاه علوم پزشکی در استان های مرکزی کشورمان از ۱۷ دی تا ۱۷ بهمن سال ۹۴ آغاز شده است، تاکنون از مجموع نظرات ارایه شده(۴۵۲۹) رای از بیماران بستری در بیمارستان ها در خصوص اجرای طرح سلامت یار از سوی جمعیت هلال احمر و وزارت بهداشت ۷۳ درصد نظر مثبت ،۱۲ درصد نظر منفی و ۱۵ درصد ممتنع اعلام شده است.

وی در ادامه گفت: در بسیاری از بیمارستان‌های دولتی، بیش از 80 درصد از بیمارستانها که خدمات بستری‌‌ ارائه می‌شود بیماران کمبود بهیار و پرستار برای خدمت رسانی به بیماران احساس می‌شود. 

طرحی برای همه زمان‌ها 
دکتر رافع ادامه داد: از حیث مراقبت‌های پیرامونی جهت بهبود وضعیت طرح سلامت یار، این طرح به صورت پایلوت انجام خواهد شد تا ببینیم که نقاط قوت و ضعف آن کجاست. 

وی در ادامه اذعان کرد: در حال حاضر 12 بیمارستان به صورت پایلوت انتخاب شده که وزارت بهداشت و درمان آنها را انتخاب کرده و این انتخاب به صورت تعیین حجم نمونه بوده و این طرح برای تعیین آماری می‌باشد. 

بیمارستان‌ها میزبانی کنند 
رافع ادامه داد: این طرح با توجه به سامانه آواب انجام شده است که شامل بیمارستانهای سینای تبریز،‌الزهرای اصفهان،‌ شهید آیت‌الله مدنی، حضرت رسول اکرم تهران ،‌امام حسین ، امام رضای مشهد، گلستان اهواز، فقیهی شیراز پنجم آذر خرداد بیمارستان شهر کرد، بیمارستان‌هایی هستند که نیروهای داوطلب هر نفر 4 ساعت کار در هفته به ازای هر 40 تخت 16 نفر کار خواهند کرد. 

وی در ادامه اظهار کرد: در تعدادی از بخشها مثل بخشهای داخلی ، جراحی عمومی، زنان و مردان و همچنین بخش سرطان و بخشهایی از یک بیمارستان‌ را در نظر گرفتیم که به سلامت یار‌ها و شیفت‌های کاری آنها اختصاص دارد. 

آموزش‌ها واقعی است 
دکتر رافع در ادامه اذعان کرد: این داوطلبان کاملا به صورت داوطلبانه در سازمان جمعیت هلال احمر آموزش‌های لازم را دیده و آماده خدمات رسانی به بیماران و بیمارستان‌ها را دارند. هلال احمر تا 12 آذر 1500 سلامت یار را آماده برای شرکت در این طرح دارد که آنها آموزش تخصصی در بیمارستان و ویزیت و پالایش سلامت را به صورت تجربی دیده‌اند . 

وی در ادامه اظهار کرد: این اعضا از 29 سال به بالا در هر شرایطی، زنان برای زنان و مردان برای مردان سلامت یار خواهند بود و از آنها تعهدات لازم برای انجام فعالیت‌ داوطلبانه گرفته شده است. 

بیمارتان را به او بسپارید
رئیس سازمان جمعیت هلال احمر ادامه داد: داوطلبان سلامت یارآموزش‌های عمومی را باید ببینند و شرایط احراز هویت ،‌ آموزش‌های عمومی، رفتار محبت‌آمیز، پایبندی به افراد ،‌ هماهنگی و تعامل با کادر بیمارستانی و توصیه‌های بهداشتی و. . .و مواردی از این قبیل جزو آموزشهای هلال احمر به سلامت یاران است.

وی در ادامه گفت: این طرح 4 مرحله پایش می‌شود و تا اواخر مهر ماه ادامه خواهد داشت تا به مرحله عمومی برسد. 

هیچ خللی در کارتان وارد نمی‌شود 
طرح سلامت یار طرحی است که توسط افراد آموزش دیده سازمان هلال احمر انجام خواهد شد، چه بسا این طرح بتواند عمومیت پیدا کرده و نیاز بیمارستان‌های ما با اجرای آن بر طرف شود ولی باید دانست چقدر قابل اجراست. 

دکتر رافع در این باره اظهار کرد: این طرح در کشورهایی مثل آلمان، انگلیس، هند، سنگاپور انجام می‌شود و شیوه‌های مختلفی دارد، در این کشورها سازمانی به نام جمعیت هلال احمر و حتی آموزش داوطلبانه  وجود ندارد،‌افرادی که برای این کار آموزش دیده‌اند با توجه به اعلام نیاز بیمارستان برای کمک مراجعه می‌کنند و برای این کار نیز دستمزد دریافت می‌کنند اما، ما با توجه به آموزش‌هایمان این طرح را پایه‌ریزی کردیم و نیروهایمان داوطلبانه و بدون دریافت هیچ هزینه‌ای این کار را انجام خواهند داد. 

کمک نمی‌خواهیم؛ مشکلات را ریشه‌ای حل کنید
وقتی به بیمارستان می‌رویم و جریان را از کادر درمانی می‌پرسیم آنها نیز نظراتی دارند که جای تامل و تفکر دارد. 

در این خصوص رئیس سازمان نظام پرستاری استان تهران گفت: طرح سلامت به نظر بنده طرحی است که نمی‌تواند کمک کننده باشد در جایی پرستار و بهیار در بیمارستان وجود سلامت یار که نه حقوقی دریافت می‌کند و نه تعهد به بیمارستان دارد نمی تواند کمک کننده باشد. 

وی گفت: پرستارانی که برای این کار آموزش دیده اند و 4 سال درس این کار خوانده‌اند پس از طی یک پروسه طولانی بازهم به سختی تایید می‌شوند و جذب کار با این تفاسیر یک نیروی چند ماه آموزش دیده چطور می‌تواند این کار را انجام دهد.

دست‌نگه دارید،‌ به قوانین احترام بگذارید 
آقای شریفی مقدم در ادامه اظهار داشت: اگر قرار است طرحی به این شکل صورت گیرد ابتدا باید مشکلات به صورت ریشه‌ای حل و فصل شود نه اینکه کسانی که به صورت آزمایشی و داوطلبانه این آموزش را دیده‌اند وارد کادر بیمارستان شوند و سعی در دخالت در کار کادر بیمارستان و یا بیماران کنند. 

وی ادامه داد: یک بیمار تصادفی یا یک بیماری که به لحاظ روانی مثلا بیماران سرطانی نیاز به درمان روحی دارند قطعا یک سلامت یار نیست که به آنها یاری می‌رساند بلکه یک جراح یا یک روانشناس است که در این باب می‌تواند کمک رسان باشد. 

بیماران درمانگر می‌خواهند!  
وی افزود: کادر درمانی یا بیمارستان یا حتی بیماران قطعا با این قضیه کنار نخواهند آمد و در واقع کار این فرد نوعی دخالت در کار کادر درمانی خواهد بود . 

شریفی مقدم ادامه داد: بیماران به هیچ عنوان رضایت نخواهند داد اطلاعات شخصی‌شان در اختیار کسی غیر از کادر درمانی قرار بگیرد مثلا یک بیمار سرطانی برای درمان نیاز به یک روانشناس یا یک پزشک حاذق دارد ولی یک فردی که دو ماه دوره دیده آیا می‌تواند نیازهای اولیه و ابتدایی بیمار را تامین کند.

خودمان را با دیگران مقایسه نکنیم  
وی افزود: شاید چنین طرحی در کشورهای اروپایی پاسخگوی نیاز بیماران آن کشور باشد ولی برای کشور ما و وزارت بهداشت که مشکلاتی بزرگتر از کادر درمانی در پیش رو دارد نمی‌تواند طرح خوبی باشد چون به هر صورت چه قبول کنیم چه نه، این طرح دخالت در کار کادر بیمارستان خواهد بود، اگر بهیار یا پرستار نباشد این بیمارستان است که وظیفه تامین نیروی درمانی را بر عهده دارد نه ارگان دیگری در ضمن چه کسی این سلامت یاران را تضمین می‌کند، اگر فردی با یک کارت سلامت یار به بیمارستان مراجعه کند از کجا هویت واقعی این فرد احراز می‌شود و چه تضمینی برای آن بیماری که قرار است این فرد سلامت یار وی باشد وجود دارد تا اطلاعات شخصی‌اش پخش و یا از آن سو استفاده نشود. 

وی در ادامه اظهار کرد: به نظر بنده مشکلات وزارت بهداشت باید ریشه‌ای حل شود نه به این شکل، پرستاران را باید ساماندهی کرد بیمارستان‌ها مشکل کمبود پرستار ندارند مسئله چیز دیگری است که نمی‌توانم به آن اشاره کنم .

در انتها پاسخ به بسیاری از سوالات سخت خواهد بود چرا که مسئولی می‌گوید این طرح خوب است و مسئولی دیگر آن را رد می‌کند باید ببینیم نظر مردم راجع این طرح چه خواهد بود. 

گزارش از آذر رجبی 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.