سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسعود دلخواه:

«بیگانه» به تئاتر شهر خواهد آمد

این اثر که اقتباسی از رمان معروف کامو است، برای اولین بار در ایران اجرا می‌شود.

مسعود دلخواه بازیگر، کارگردان و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون اجرای نمایش «بیگانه» بیان کرد: در حال حاضر مشغول تمرین نمایشنامه «بیگانه» هستم که خودم از رمان «بیگانه» آلبرکامو اقتباس کردم و از حدود یک ماه و نیم پیش تمرین‌های آن را شروع کرده‌ایم.

وی افزود: ما رمان «بیگانه» را چندین بار در تمرین‌ها خوانده‌ایم و خودم آن را دراماتورژی کردم و بازیگرانی چون رحیم نوروزی، حسین سحرخیز، سیاوش چراغی‌پور، علی زرینی، ناصر عاشوری در این نمایش ایفای نقش می‌کنند که در مجموع یک تیم چهل نفره را تشکیل می‌دهیم.

وی ادامه داد: تمرین‌ها در تئاترشهر صورت می‌گیرد که خوشبختانه با همکاری مدیریت تئاتر شهر ما توانسته‌ایم تمرین‌هایمان را به صورت منظم ادامه بدهیم و همچنین مساعدت‌هایی صورت گرفته که در اردیبهشت و خرداد سال آینده آن را در سالن چهارسو اجرا کنیم؛ ولی همین جا باید اشاره کنم که این اولین بار است که رمان «بیگانه» کامو به صورت تئاتر بر صحنه در ایران انجام می‌شود و حتی جهان.

بازیگر نمایش «دایی وانیا» در ادامه خاطرنشان کرد: یکی؛ دو تا تلاش در سطح جهانی شده. این می‌تواند یک اتفاق تئاتری باشد. اگر مورد حمایت قرار بگیرد و ما بتوانیم آنچه را که کامو در «بیگانه» مطرح می‌کند از طریق نمایشنامه و اجرا بیان کنیم. چرا که آلبرکامو یکی از محبوب‌ترین و مورد احترام‌ترین نویسندگان جهان است و این اثر یکی از معروف‌ترین رمان‌های جهان است.

دلخواه افزود: بنابراین باید حمایت بشویم بویژه که با یک کست (CAST) بزرگ در یک سالن کوچکی مثل چهارسو که تعداد کمی صندلی دارد اجرا می‌شود. فقط با پشتیبانی جدی می‌توانیم آنطور که در شان این رمان و مقام آلبر کامو است، نمایشنامه «بیگانه» را روی صحنه ببریم.

این کارگردان همچنین تصریح کرد: امیدواریم باعث افتخار ما بشود که بتوانیم این رمان را به نمایشنامه تبدیل کنیم و یکی از کشورهایی باشیم که برای اولین بار این کار را کرده است.

دلخواه همچنین بیان کرد: تا الان مساعدت‌هایی صورت گرفته که بعد از چهار سال کار نکردن در تئاتر شهر بالاخره امسال نوبتم شد و با جسوری این چهارسال را پشت سر گذاشتیم و امید دارم که بتوانیم با این اجرا یک اتفاق تئاتری در شان تئاترمان رقم بزنم.

وی ادامه داد: تصمیم داریم این اثر را که دراماتورژی و اقتباس آن و تبدیل کردن آن به نمایشنامه توسط خودم صورت گرفته است را در سال آینده به فارسی و انگلیسی چاپ کنیم.

دلخواه در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد: اهمیت اجرای «بیگانه» برای تئاتر ایران از این نظر است که ما به عنوان یکی از کشورهایی می‌شویم که بیگانه کامو را به صحنه آورده است؛ چون تلاش ها برای اجرای این اثر ناموفق بوده و در واقع اگر ما با حمایت‌های لازم این کار را آبرومندانه روی صحنه ببریم فکر می‌کنم خبرش به آن سوی مرزها هم خواهد رسید که بیگانه کامو در ایران به صحنه رفت.



انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.