سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دندغوری پس از دو ماه عملیات نظامی، تصفیه شد

غلام فاروق احمدی، فرمانده‌ی لوای سوم قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال کشور گفته است که گروه‌های هراس افگن، از ۳۴ ولایت کشور به هدف سقوط ولایت بغلان، در دند غوری گرد آمده بودند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛مسوولان امنیتی کشور اعلام کرده اند که پاکسازی دند غور از حضور هراس افگنان دو ماه زمان برد؛ اما اکنون این منطقه به گونه‌ی کامل در کنترول نیروهای امنیتی است.

غلام فاروق احمدی، فرمانده‌ی لوای سوم قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال کشور گفته است که گروه‌های هراس افگن، از ۳۴ ولایت کشور به هدف سقوط ولایت بغلان، در دند غوری گرد آمده بودند.

او تاکید کرد که عملیات مشترک نیروهای امنیتی زیر نام خورشید ۲۰ در بغلان از نزدیک به دوماه پیش آغاز شده بود.

آقای احمدی گفته که در این عملیات، مهمترین پایگاه‌های مخالفان نابود شده و صدها طالب مشمول چندین فرمانده آنان نیز کشته شده اند.

خورشید ۲۰ در دندغوری از طولانی‌ترین عملیات‌های نظامی در شمال کشور دانسته شده و فعالیت گسترده طالبان در این ساحه، صدها خانواده را بیجا کرده بود.

حال اما مقام‌های امنیتی می‌گویند که خانواده‌های مهاجر به منازل مسکونی خود باز گشته اند.

اطلاعات ارایه شده نشان می‌دهد که بیشتر خانه‌های مسکونی در دندغوری به دلیل حملات طالبان تخریب شده؛ اما امنیت در این ساحه تامین شده است.

عملیات دند غوری هرچند با کندی پیش رفت؛ اما به گفته فرمانده لوای سوم قول اردوی ۲۰۹ شاهین، این عملیات ضربه جدی بر پیکر هراس افگنان وارد کرده است.

بربنیاد آمار مقام های ارتش، در نتیجه عملیات مشترک نیروهای امنیتی در دند غوری، ۳۳۶ طالب مشمول ۲۲ فرمانده این گروه کشته و۲۶۰ تن دیگر از آنان زخم برداشتند.

سنگرها، خندق‌های ارتباطی و صوف‌های بجا مانده از هراس افگنان در دند غوری به و ضاحت نشان می‌دهد که آنان از ماه‌ها به این سو در پی استحکام سنگرهای شان برآمده و ماشینری و نیروی کار لازم برای ساختن استحکامات شان فراهم بوده است.

وجود این سنگرهای مستحکم و صوف‌های عمیق یکی از دلایل کندی عملیات خورشید ۲۰ دانسته شده است.

دندغوری حدود شش ماه پیش در یک تفاهم میان مقام‌های محلی به ویژه وزیر سرحدات و طالبان به این گروه واگذار شده بود.

تفاهمی که مدتی بعد، با اعتراض شدید مردم به ویژه باشنده گان بغلان و کابل روبه روشد.

قطع یک پایه برق وارداتی ازبکستان از سوی طالبان با آغاز جنگ در این ساحه، چندین هفته برق را به روی باشنده گان کابل قطع کرد.

اکنون انتظار می رود که حکومت برای حفظ امنیت دند غوری نهایت تلاش را به خرج دهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.