رییس‌جمهور افغانستان گفت: سالی که رو به پایان است، برای دولت افغانستان سالی دشوار بود و شورشیان مسلح مخالف دولت توانستند برای 6ماه «ابتکار عمل» را به‌دست بگیرند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛آقای غنی که روز یک‌شنبه، شانزدهم حوت، در مراسم آغاز به کار شورای ملی سخن می‌گفت، افزود که دولت افغانستان در چهار ماه اول سال ابتکار عمل را به‌دست داشت، اما شورشیان مسلح توانستند این ابتکار را به‌دست گیرند.

شورای ملی پس از تعطیلات چهل‌و‌پنج روزه، سال ششم و دوره شانزدهم کاری‌اش را طی مراسم خاصی با حضور مقام‌های ارشد دولتی و شماری از نمایندگان سفارت‌خانه‌های خارجی آغاز کرد. کار این شورا پس از این در ساختمان جدید که توسط دولت هند ساخته شده است، ادامه می‌یابد.

اشرف‌غنی در این مراسم، از سال ۱۳۹۴ به عنوان سال «بقا»ی افغانستان یاد کرده گفت: «با آن‌که سال ۱۳۹۴ با فراز و فرودهایی همراه بود، در چهار ماه اول سال ابتکار در دست ما بود، در شش ماه دیگر دشمن تلاش کرد که ابتکار عمل را به‌دست گرفته و در چندین جبهه نیروهای ما را درگیر نگهدارد و برای این کار همه‌ی دار و ندار خود را به کار انداخت. در ماه‌های اخیر مجددا نیروهای ما ابتکار عمل را به‌دست گرفتند.» وی افزود که دامنه جنگ نیز گسترش یافته بود و در بعضی روزها دامنه جنگ از پانزده تا هفده ولایت می‌رسید.

اشرف‌غنی هم‌چنین گفت با آن‌که برای مدتی ابتکار عمل از دست نیروهای امنیتی کشور خارج شد، اما روند تجهیز و تعلیم و تربیه این نیروها ادامه یافت و هم‌چنین تجربه و هماهنگی این نیروها نسبت به سال قبل بیشتر شد. به‌گفته آقای غنی، حکومت وحدت ملی در سال جاری به ساختار نهادهای امنیتی توجه ویژه داشت و بیش از چهل‌و‌چهار هزار نفر به صفوف نیروهای اردوی ملی جذب کرد.

رییس‌جمهور می‌گوید که حکومت وحدت ملی به انجام عملیات‌های تعرضی علیه گروه‌های تروریستی توجه ویژه داشت. به‌گفته اشرف‌غنی، در جریان سال جاری خورشیدی، نزدیک به یک‌هزار‌‌و‌هشت‌صد مورد عملیات قاطع و نزدیک به چهل‌و‌یک هزار مورد دیگر عملیات‌های جنگی در مناطق مختلف کشور انجام شده است. وی گفت که در جریان امسال یازده فروند هلی‌کوپتر برای نیروهای هوایی و شش فروند هواپیمای نوع «ام‌دی۵۳۰» برای دیگر نیروهای امنیتی آماده شد. رییس‌جمهور ابراز داشت: «ما توانستیم از فرصت زمستان استفاده اعظمی کنیم و در ولایات بغلان، کندز، تخار، غزنی، میدان وردگ، لوگر و ننگرهار ضربات قابل توجهی به دشمن وارد بکنیم.»

اشرف‌غنی گفت که نیروهای اردوی ملی در جریان امسال ثابت ساختند که در هر جنگی برنده‌اند و می‌توانند هر نقطه‌ای را از چنگ تروریستان خارج سازند. به‌گفته‌ی او، نقاط ضعف نیروهای پولیس در نگهداری مناطق شناسایی شده و تدابیری نیز برای جلوگیری از سقوط ولسوالی‌ها سنجیده شده است.

رییس‌جمهور می‌گوید که حکومت وحدت ملی در حمایت و تقویت نیروهای امنیتی کشور و هم‌چنین مبارزه علیه گروه‌های تروریستی اراده قوی سیاسی دارد. اشرف‌غنی گفت: «در بغلان، شماری از افراد منطقه آمدند و از من و شورای امنیت ملی خواهش کردند که فرمان جنگ در بغلان را ندهیم. اما بعد از مشوره با جنرالان و مسوولان امنیتی کشور،‌ مسوولان ولایت به شمول والی بغلان، بعد از یک ساعت دیدار با آنان فرمان حمله را بدون هیچ‌گونه تردید صادر کردم. بنابراین، این سخن واهی نباید تکرار شود که گویا در رهبری حکومت اراده‌ای برای جنگ و مقابله با دشمن وجود ندارد. بلکه، برعکس هم اراده سیاسی و هم ظرفیت دفاعی و هم حمایت بین‌المللی وجود دارد.»

اشرف‌غنی در بخش دیگر از سخنرانی خود در مراسم آغاز به کار شورای ملی، به برخی از دست‌آوردهای حکومت وحدت ملی در سال جاری در عرصه‌ بین‌المللی نیز اشاره کرد. آقای غنی گفت که پیش از آغاز به کار حکومت وحدت ملی، تنها برای نه ماه حمایت بین‌المللی از نیروهای امنیتی افغانستان وجود داشت، اما این حکومت توانست تعهد پنج‌ساله تمویل‌کنندگان را برای حمایت از نیروهای امنیتی به‌دست آورد.

به‌گفته او، مناسبات افغانستان با کشورهای کمک‌کننده سیر نزولی داشت و ادامه این روند افغانستان را در معرض رفتن به دهه هفتاد قرار داده بود. اشرف‌غنی گفت که نگرانی‌ها در مورد آینده باعث شد تا موج مهاجرت و فرار سرمایه‌ها از کشور آغاز شود. به‌گفته رییس‌جمهور، تا هنوز پس‌لرزه‌های این موج به خوبی احساس می‌شود.

رییس‌جمهور می‌گوید: «پیش از آن برخی‌ها با بدبینی احتمال سقوط نظام را با خود زمزمه می‌کردند. این بدبینی به عواملی از جمله خروج نیروهای بین‌المللی و انتقال مسوولیت‌های امنیتی، کاهش شدید کمک‌های خارجی و کم شدن شدید سرمایه‌گذاری‌ها، فرار سرمایه از کشور به‌دلیل نگرانی از آینده و ناهماهنگی و چند صدایی نیروهای سیاسی در داخل کشور بر علاوه سردی مناسبات تکیه داشت.»

صلح پایدار

اشرف‌غنی هم‌چنین می‌گوید که تامین صلح پایدار از اهداف اصلی حکومت وحدت ملی به شمار می‌رود. رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که حکومت افغانستان برای «بدترین حالت» آمادگی دارد و به بهترین وضعیت امیدوار است، گفت که تامین صلح در کشور با مشکلات زیادی همراه است.

به‌گفته اشرف‌غنی، گروه‌های تروریستی القاعده و داعش از عناصر مهم جنگ در افغانستان هستند. رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که گروه تروریستی داعش در افغانستان در حال شکست است، گفت که القاعده تصمیم دارد تا از این کشور میدان جنگ و ماین بسازد.

اشرف‌غنی می‌گوید که تحریک طالبان پاکستانی، تروریستان ازبکستانی و برخی دیگر از گروه‌های تروریستی منطقه نیز در جنگ جاری افغانستان شامل هستند. اشرف‌غنی گفت که گروه طالبان به‌عنوان یک گروه داخلی، حالا با یک آزموزن بزرگی روبه‌رو است که خود را از دیگر گروه‌های تروریستی جدا کرده وارد گفتگوهای صلح می‌شود و یا این‌که در کنار این گروه‌های تروریستی باقی می‌ماند.
رییس‌جمهور افزود که صلح در افغانستان دو بعد دارد، یکی گفتگو با گروه طالبان و گلبدین حکمتیار و دیگری مذاکره با پاکستان. به‌گفته او، دولت افغانستان با پاکستان به‌عنوان یک دولت مستقل و مساوی برخورد خواهد کرد.

اشرف‌غنی هم‌چنین گفت که حکومت افغانستان برای سال آینده برنامه‌های بیشتری روی‌دست دارد و از جمله دامنه مبارزه با فساد اداری را گسترش می‌دهد و به اصلاح نظام انتخاباتی نیز متعهد است.
در همین‌حال، عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان، می‌گوید که اوضاع امنیتی و اقتصادی روبه خرابی گراییده و هم‌چنین آینده روشنی برای تامین صلح در کشور وجود ندارد.

آقای ابراهیمی گفت: «کشور ما در ناگوارترین شرایط طی چهارده سال اخیر قرار دارد. درد و رنج مردم نسبت به سال‌های گذشته بیشتر گردیده و چالش‌های امنیتی نیز نظر به سال‌های قبل شدت و وسعت بیشتر یافته و سیلی از بی‌جاشدگان داخلی در اکثر نقاط کشور بدون سرپناه و کمک‌های اولیه شب و روز می‌گذرانند.

اقتصاد کشور روبه فلج شدن است و فقر هم دامن گسترانیده است.» رییس مجلس نمایندگان هم‌چنین تاکید کرد: «سرمایه‌ها روز تا روز فرار داده می‌شوند و وضعیت نابه‌سامان موجب بی‌علاقگی سرمایه‌گذاری در کشور گردیده است. سرنوشت انتخابات شوراهای ولسوالی و پارلمانی در پرده‌ای از ابهام قرار دارد و به تعهدات توافق‌نامه تشکیل حکومت وحدت ملی طوری که انتظار می‌رفت عمل صورت نگرفته است. همین‌گونه ده‌ها مسایل دیگر که در عرصه‌های مختلف زندگی مردم سایه افگنده از جمله روند مذاکرات صلح که با ایجاد شورای عالی صلح با انواع نشست‌ها و عنوان مختلف دوجانبه، سه‌جانبه و چهارجانبه در داخل و خارج کشور طی یک دهه جریان دارد ولی هنوز دورنمایی از صلح به نمی‌رسد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار