سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سایت نشنال: دکترین عربستان برای جنگ در دو جبهه به حقیقت پیوست

عربستان در مرزهای جنوبی و شمالی و خاوری خود با چالشهای هولناکی دست به گریبان است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان وبسایت «نشنال» در مطلبی نوشت: آمریکا تا چند دهه پس از پایان جنگ جهانی دوم دکترین دفاعی «دو جبهه ای» خود را حفظ کرد. ارتش این کشور توانمندی های خود را با این اندیشه سازماندهی کرده بود که باید بتواند در دو جنگ متعارف، در دو تهدید جدا از هم، در یک آن درگیر شود چرا که در جنگ جهانی دوم وادار شده بود همزمان در اروپا و در اقیانوسیه درگیر نبرد شود.
این دکترین در 2010 به پایان راه خود رسید هرچند در 60 سالی که مطرح شده بود هیچ گاه به کار بسته نشد. در این میان، باید گفت دو مورد جنگهای عراق و افغانستان جنگ های متعارف دیرپایی به شمار نمی روند. در حقیقت، ناتوانی در پیروزی در این دو جنگ بود که سرانجام آمریکا را واداشت تا سیاست خود را کنار بگذارد.

در ادامه این مطلب آمده است: گویا دکترین همسانی در عربستان سعودی جان گرفته، ولی به شیوه ای دیگر. این کشور پادشاهی باید ارتش خود را در پاسخ به تهدیدهای گوناگون نیرومند سازد نه اینکه به پیشواز برخی تهدیدهای آینده برود. این کشور از مزیتی که آمریکا سالها از آن برخوردار بود – یعنی پنهان شدن میان دو اقیانوس - بهره مند نیست. عربستان دست کم در سه مرز خود با چالش های هولناکی رودررو شده است. یکی مرز بلند و نااستوار در جنوب با یمن است که هم اکنون بیشتر تکاپوی جنگی این کشور در آنجاست. دیگری، جبهه خاوری است که رو به رقیب منطقه ای آن، ایران، قرار دارد. و سومی، مرز بلند شمالی است که با عراق دارد. تنها در باختر و آن سوی دریای سرخ است که هم پیمانانش، مصر و سودان، جا گرفته اند.
عربستان هنوز موضع دفاعی خود را آشکار نساخته ولی از قرار، دکترین نبرد در دو جبهه را نقطه آغاز کار خود قرار داده است.
رزمایش «تندر شمالی» که این کشور همراه 20 کشور دیگر سرگرم برگزاری آن است و بزرگترین رزمایشی است که تاکنون در منطقه انجام شده، پیامی برای رقیبان این کشور دارد. اینکه رزمایش در شمال عربستان برگزار می شود تصادفی نیست. با جنگی که در مرزهای جنوب دنبال می شود این کشور می خواهد نشان دهد که می تواند در دو جبهه جدا از هم نبرد را پی بگیرد.

نویسنده مدعی است: شاید عربستان دنبال آن است که پیام قاطعی به تهران بفرستد و بگوید که می تواند از خود در برابر یورش بیگانگان دفاع کند – حتی هنگامی که در جنگ دیگری درگیر باشد – ولی دنبال نبرد سیاسی و دیپلماتیک دیرپای دیگری هم هست.

عربستان با گردآوردن 20 کشور به دور خود هم پیمانان را به هم نزدیک ساخته و می خواهد پیوند خود را با آنها و با جهان اسلام گسترش دهد تا در هنگامی که رویارویی ناگزیر با ایران پیش آمد از سرمایه سیاسی برای واکنش نشان دادن برخوردار باشد. ولی هر دکترین دفاعی بخش دومی هم دارد و آن، بعد سیاسی است. موضع جنگی نیرومند و تازه این کشور نیازمند همکاری تنگاتنگ با هم پیمانان است.

نویسنده در پایان به این جمع بندی ادعایی رسیده که آهنگ راستین در پس پرده رزمایش «تندر شمالی» این کشور همین است. پیامی که گسیل شده تنها این نیست که عربستان آماده دفاع از خود است بلکه این است که در این راه تنها نخواهد بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۳:۰۴ ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
صدام که خیلی غلدرتروباجنم ترازسگهای هارآل سگهابودوتمام دنیاپشتش بودن بعدازهشتسال به غاط کردن افتادچه برسدبه سگهاکه پشت کفتارهای بدترازخودشان(تکفیریها)وچندکشورگشنه که به خاطرچندمشت دلارخودفروشی کردن چه غلطی میکنن
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
بايد در مقابل اين رزمايش کلاه از سر برداشت و سپس به فرماندهانش گفت : تِرهوووو
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
آقایون داداشام گفته باشم کسی بخواهد با ایران کار داشته باشه ، کلی کوفتش میکنم
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
اینا دوستان دلاری عربستانن.البته ما با عربستان جنگی نداریم و نخواهیم داشت.ما فقط با آل سعود مشکل داریم که سگ دست آموز اسرائیل اند.ان شاالله نابودی آل سعود در راهه
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
واقعیت این است که سردمداران آل یهود سعودی هرگز با بدنه مردمی هیچ کشوری ، منجمله عربستان برخورد و تعامل نداشته و کل درک و فهم آنها از خواندن بولتن هائیست که بدستشان میرسد ، بنابراین نمیتوانند برنامه ریزی واقعی میدانی ترسیم کنند.
آنچه خطرناک است این است که شیاطینی برای قربانی کردن آل یهود سعودی و برنامه های پنهان خود از مدتها قبل برنامه ریزی نموده اند و ظاهرا زمان عملیاتی شدن آن فرا رسیده است و حماقت سعودی ها بیشتر به این موضوع دامن می زند.
نمیتوان در چند سطر به همه آن موارد پرداخت ، اما از آنجمله : تقسیم کشورهای بزرگ به چند کشور ، از بین بردن سلاح های پیشرفته که خوف آن میرود به دست مردم انقلابی آن کشورها بی افتد ، تغییر مسیر ارسال نفت به غرب ، نا امن کردن کل منطقه خاور میانه ، برخوردهای فرقه ای و مذهبی و ...
وظیفه تک تک مسلمانان اول حفظ وحدت با هوشیاری کامل است و در ایران اسلامی بعد از وحدت ، همه گوش بفرمان ولی فقیه زمان باشیم.
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
هوای سردار قادعصیعه صدام حسین به سرش زده اخر خطه کارش تمامه
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
مانور با واقعیت خیلی فرق دارد. این همپیمانان به اصطلاح مانوری هستند. مگر جنگ با استخدام مزدور چقدر کاربرد دارد. ایران هشت سال و به قولی 37 سال است که در حال مبارزه برای آرمانهای خود میباشد و تا سرحد جان آمادگی دارد از تمامیت ارضی و فرهنگی و دینی خود دفاع کند.
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
دیر نیست زمانی که ایران و .... رزمایش مشترک در خلیج همیشه پارس انجام دهند و تبدیل به قدرت بلامنازع خاورمیانه شود...
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
همشون رو سر جمع کنید انگشت کوچیکه بسیج نمیشن چه برسه به ارتش و سپاه خخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
چرا باید کشوری که درآن مسجدالحرام بنا شده دراین گمراهی غرق شود
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
عربستان و کل دار و دسته اش برای رد گم کردن برای مردمشان و در گیر کردن فکر مردم خود در مقابل بیداری اسلامی همه این کار ها را به دستور اربابانشان در انگلیس و آمریکا انجام می دهند.