سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد؛

پل تاریخی زمانخان، پذیرای مسافران و گردشگران

پل تاریخی زمانخان، و مناطق بکر و جذاب حاشیه رودخانه زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری، پذیرای مسافران و گردشگران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ پل تاریخی زمانخان و حاشیه رودخانه زاینده رود، در استان چهارمحال و بختیاری، با مناظر طبیعی بسیار زیبا و جذاب، و باغ های فراوان اطراف با درختان گوناگون، یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در کشور است.

پل زمانخان، با قدمتی افزون بر 400 سال و متعلق به دوره صفویه، یکی از بناهای با ارزش و قدیمی شهرستان سامان بر روی رودخانه زاینده رود است که با دو دهانه، ۳۰ متر طول و ۱۲ متر ارتفاع، بر روی سه پایه سنگی طبیعی بنا شده و در ادوار گذشته، اهالی منطقه، ایلات و عشایر، و مسافران، از روی آن آمد و شد می کردند.

این پل، به دستور زمان‌خان رئیس طایفه نفر از ایلات ترک زبان قشقایی استان فارس و از سرداران معروف شاهان صفوی که زمانی دامنه کوچ آن ها تا منطقه سامان می‌رسید، بر روی رودخانه زاینده رود احداث شد.

این بنا در سال 1022 ‏توسط کارگزاران حکومت صفوی و بار دوم در سال 1321 شمسی، به طور کامل تعمیر و مرمت و با احداث دیوار سنگی در طرفین، استحکام آن دو چندان گردید.

پل تاریخی زمانخان، در سال 1357 و به شماره 1744، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

سامان، از شهرستان های 9 گانه چهارمحال و بختیاری، بابیش از ۳۴۴۸۶ نفر جمعیت می باشد که مرکز آن (شهر سامان) در فاصله 22 کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد.

این شهرستان، به دلیل قرار گرفتن در حاشیهٔ رودخانه زاینده رود، از موقعیت های مناسب کشاورزی، باغداری و گردشگری برخوردار است.

انتهای پیام/ ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
دریاچه شلمزار روببینید من رفتم خیلی هم قشنگه