مجتمع بهداشتی خدماتی و رفاهی پل تاریخی زمانخان در شهرستان سامان به بهره برداری رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: این مجموعه با مساحت 150 مترمربع در ضلع شمالی محوطه تاریخی پل زمانخان برای استفاده گردشگران ساخته شده است.

بهمن عسگری با بیان آغاز ساخت مجتمع بهداشتی، خدماتی و رفاهی پل زمانخان از 6 ماه قبل افزود: در این مجموعه 24 سرویس بهداشتی و 2 باب حمام وجود دارد.

وی اضافه کرد: در بخشی از محوطه پل زمانخان نیز سکوسازی و ساماندهی محوطه انجام شد.

عسگری ادامه داد: احداث مجموعه بهداشتی، خدماتی و رفاهی در مناطق گردشگری، از جمله برنامه های این اداره کل در سال جاری می باشد.

گفتنی است: پل تاریخی زمانخان بر روی رودخانه زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری با مناظر طبیعی بسیار زیبا و جذاب و باغ های فراوان اطراف یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در کشور است.

این پل با قدمتی افزون بر 400 سال و متعلق به دوره صفویه، یکی از بناهای با ارزش و قدیمی شهرستان سامان است که با دو دهانه، ۳۰ متر طول و ۱۲ متر ارتفاع، بر روی سه پایه سنگی طبیعی بنا شده و در ادوار گذشته، اهالی منطقه، ایلات و عشایر، و مسافران، از روی آن آمد و شد می کردند.

این بنا به دستور زمان‌خان رئیس طایفه نفر از ایلات ترک زبان قشقایی استان فارس و از سرداران معروف شاهان صفوی که زمانی دامنه کوچ آن ها تا منطقه سامان می‌رسید احداث شد.

پل زمانخان در سال 1022 ‏توسط کارگزاران حکومت صفوی و بار دوم در سال 1321 شمسی، به طور کامل تعمیر و مرمت و با احداث دیوار سنگی در طرفین، استحکام آن دو چندان گردید.

پل تاریخی زمانخان، در سال 1357 و به شماره 1744، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

سامان، از شهرستان های 9 گانه چهارمحال و بختیاری، بابیش از ۳۴۴۸۶ نفر جمعیت می باشد که مرکز آن (شهر سامان) در فاصله 22 کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد.

این شهرستان، به دلیل قرار گرفتن در حاشیهٔ رودخانه زاینده رود، از موقعیت های مناسب کشاورزی، باغداری و گردشگری برخوردار است.

انتهای پیام/ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.