سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تسهیلات نظام وظیفه برای دانش آموختگان برتر کارشناسی‌/ جزئیات ثبت نام آزمون سراسری 95 اعلام شد

در هفته‌ای که گذشت اخبار زیادی از جمله تسهیلات نظام وطیفه برای دانش آموختگان برتر کارشناسی‌ در حوزه وزارت علوم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته ای که گذشت در حوزه وزارت علوم اخبار متنوعی منتشر شد که از جمله آن ها می توان به آخرین مهلت ثبت نام آزمون استخدامی دستیاران ستادی‌، آغاز ثبت نام دوره‌های کاردانی‌ دانشگاه علمی کاربردی‌، آخرین اخبار از برگزاری آزمون سراسری‌95 ، تسهیلات برای نظام وظیفه دانش آموختگان برتر مقطع کارشناسی و همچنین کارگاه های مهارت محور دانشگاه‌ها اشاره کرد.

 ثبت‌نام آزمون سراسری 95 نیمه دوم بهمن آغاز می‌شود 
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش اظهار داشت: دفترچه‌ی راهنمای ثبت‌نام دفترچه‌ی شماره (1) آزمون سراسری سال 95 به همراه اطلاعیه ثبت‌نام در این آزمون روز یکشنبه 18 بهمن ماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار داده می‌شود. همچنین ثبت‌نام برای شرکت در این دوره روز دوشنبه 19 بهمن ماه از طریق سایت سازمان سنجش آغاز و در روز چهارشنبه 28 بهمن ماه پایان می‌یابد.

لازم به ذکر است؛ آزمون سراسری سال 95 در صبح و بعدازظهر پنجشنبه 24 و جمعه 25 تیرماه 95 در حوزه‌های امتحانی مربوط برگزار می‌شود.

آغاز ثبت نام دوره‌های کاردانی‌ دانشگاه علمی کاربردی 
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش اظهار داشت:  ثبت نام برای شرکت در پذیرش دوره کاردانی فنی و دوره کاردانی حرفه ای نظام آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی و کاربردی برای بهمن ماه 1394 از بعد از ظهر چهارشنبه 14 بهمن ماه آغاز شد و تا سه شنبه 20 بهمن ماه از طریق سایت سنجش آموزش کشور ادامه دارد.

وی افزود: ظرفیت پذیرش در این دوره‌های 305 هزار و 332 نفر است که ظرفیت 161 هزار و 719 برای داوطلبان آزاد و 143 هزارو 713 برای شاغلین خواهد بود. تا صبح دیروز 3 هزار و و 382 داوطلب برای شرکت در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند.

کارگاههای مهارت محور وام اشتغال دریافت می‌کنند 
ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم بیان کرد‌: پرداخت وام اشتغال از دهه فجر عملیاتی می‌شود و دانشگاه‌هایی که کارگاره‌های مهارت محور و کارآفرین داشته و دانشجویان آنجا اشتغال داشته باشند، تا ۱۰۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه با بازپرداخت ۶۰ ماهه می‌توانند دریافت کنند.

بودجه تعمیرات دانشگاه‌ها در سال 95 افزایش می‌یابد 
دکتر محمدحسین امید معاون اداری مالی وزیر علوم  گفت‌‌: بودجه تعمیرات اساسی و خرید تجهیزات دانشگاهی در سال 95 نسبت به سال 94‌، 52 درصد رشد اعتبار داشت. بنابراین سال آینده سال بسیار خوبی برای تعمیر و تکمیل تجهیزات خوابگاه‌ها، سلف‌ سرویس‌ها، کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها و ... است.

حل مشکلات خوابگاه‌های متأهلی در برنامه‌ ششم توسعه  
محمدرضا معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه 50 درصد مشکلات جوانان برای ازدواج، مسکن است، گفت: از مهمترین برنامه‌های در نظر گرفته شده برای زوج‌های دانشجو رفع مشکلات خوابگاه‌های متأهلی است که در برنامه‌ ششم توسعه جای دارد و از ترم آینده یعنی مهرماه سال آینده شروع خواهد شد. همچنین در سال 95 کمک هزینه‌های تحصیلی به دانشجویان دکتری را داریم چون با توجه به سن ازدواج افراد در این مقطع کمک‌ هزینه‌های ازدواج برای آنها از برنامه‌های مهم سال آینده است.

 تمدید مهلت ثبت‌نام دوره با‌ آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد
بهروز دانشیان رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مهلت ثبت‌نام دوره‌های با آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی تا ساعت 24 روز 24 بهمن تمدید شد. کلیه متقاضیان تا پایان 24 بهمن فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه مذکور جهت ویرایش اطلاعات نیز اقدام کنند چرا که پس از اتمام مهلت اعلام شده امکان هیچ‌گونه ویرایش وجود ندارد.

وی در خصوص تمدید مهلت ثبت‌نام دوره‌های پژوهش محور PHD یادآور شد : مهلت ثبت‌نام دوره‌های بدون آزمون و پژوهش محور دکتری تخصصی (PHD) و همچنین دوره‌های بدون آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تا ساعت 24 روز 10 اسفند تمدید شد.

مهلت ثبت‌نام تکمیل ظرفیت 94 دانشگاه آزاد تمدید شد 
بهروز دانشیان رییس مرکز سنجش پذیرش دانشگاه آزاد گفت: ثبت‌نام تکمیل ظرفیت آزمون دوره دکتری تخصصی (PHD) کارشناسی ارشد و همچنین رشته‌های آزمون سراسری 94 دانشگاه آزاد تا ساعت 24 روز 24 بهمن تمدید شد.

آخرین فرصت بخشیده شدن جریمه دانشجویان بدهکار به صندوق رفاه 
مهندس ذوالفقار یزدان‌مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت‌: دانشجویان بدهکار به صندوق رفاه برای بخشیده شدن جریمه‌هایشان تا 22 بهمن فرصت دارند.

تسهیلات نظام وظیفه برای دانش آموختگان برتر در مقطع کارشناسی 
غلامعلی منتظر معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: دانش آموختگان دوره کارشناسی که مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان یا عضو هیئت مدیره یک شرکت دانش بنیان باشند و یا حداقل 6 ماه در یک شرکت دانش بنیان فعالیت داشته باشند و دارای یکسری ویژگی‌هایی فناورانه، نظیر دانش فنی ویژه در داخل شرکت باشند؛ می‌توانند از یک امتیازی برخوردار باشند و براساس آن از تسهیلات خاص نظام وظیفه بنیاد ملی نخبگان بهره مند شوند.

پردیس‌های دانشگاهی تعطیل نمی‌شوند‌ 
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات فناوری اظهار داشت: پردیس‌های دانشگاهی قرار است ساماندهی شوند که این ساماندهی با محوریت ارائه خدمات به دانشجویان انجام می‌شود. کمبود امکانات در پردیس‌های دانشگاهی بر کیفیت آموزشی تاثیر خواهد داشت بنابراین هدف وزارت علوم ساماندهی فعالیت این مراکز است.

وام عتبات عالیات دانشجویان در سال 95 افزایش می‌یابد 
یزدان‌مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: در سال‌های گذشته به هر دانشجو مبلغ سه میلیون ریال (سیصد هزار تومان) وام عتبات پرداخت می‌شد که این مبلغ برای اعزام دانشجویان به سفر عتبات عالیات در سال 95 به هفت میلیون ریال (هفتصد هزار تومان) افزایش یافته است. 

فرصت دوباره برای ثبت نام در آزمون ارشد 95 
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش اذعان داشت: به منظور مساعدت با داوطلبانی که در مهلت مقرر برای ثبت نام اقدام نکردند ترتیبی اتخاذ داده شده که از روز دوشنبه 3 اسفند ماه لغایت 4 شنبه 5 اسفند ماه متقاضیان بتوانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش و مطالعه‌ی دقیق دفترچه‌ی راهنما و اطلاعیه‌های‌ منتشره در صورت واجد شرایط بودن با تکمیل فرم تقاضانامه اینترنتی ثبت نام خود را انجام دهند.

 انحلال و ادغام 70 واحد دانشگاه آزاد
میرزاده از انحلال و ادغام 70 واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد خبر داد و گفت‌: تعداد زیادی از واحدهایی که بازدهی نداشتند‌، زیان‌ده بودند و یا از استانداردهای لازم به دور بودند را تجمیع و یا منحل کردیم و امروز از 472 واحد بیش از واحد دانشگاهی یا ادغام شده‌اند یا به کل منحل شده‌اند.

اکثر فارغ‌التحصیلان دانشگاه جامع شاغل هستند 
اخباری رییس دانشگاه علمی کاربردی گفت: با بررسی 60 درصد از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به این نتیجه رسیدیم که 76 درصد آنها شاغل هستند و وارد بازار کار شده‌اند.

ابلاغ آئین‌نامه انتخاب دانشجوی نمونه در دانشگاه آزاد 
دکتر طه‌ها هاشمی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: آئین‌نامه‌ای همراه با شرایط ویژه جهت انتخاب دانشجوی نمونه در واحدهای این دانشگاه ابلاغ شده است.

حضور اساتید خارجی در دانشگاه ها
عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه در خصوص حضور اساتید خارجی در دانشگاه‌های ایران عنوان کرد: حضور اساتید خارجی در دانشگاه‌ها امری است که منوط به خود دانشگاه‌های کشور است و آنها باید زمینه هایی را ایجاد کنند که اساتید خارجی در کشور و دانشگاه‌ها حضور یابند البته با رعایت ضوابط و شرایطی که وجود دارد. حضور اساتید خارجی می‌تواند همکاری‌های بین‌المللی را رشد و ارتقای بهتری دهد که سیاست امور خارجه هم کمک کننده به این روند است ولی اجرای آن با خود دانشگاه‌ها است. 

وزیر علوم وضعیت سرپرستان دانشگاه‌ها را پیگیری کند 
محمد رضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هنوز تصمیمی برای سرپرستان چند دانشگاه که بدون رئیس هستند گرفته نشده است، گفت: وزیر علوم باید پیشنهاداتشان را در خصوص این موضوع ارائه دهد و پیگیری کند تا سپس تصمیم گیریهای لازم اتخاذ شود و مشکلی پیش نیاید.

دانشگاه‌ها برای بین‌المللی شدن با چالش مواجه هستند
حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم و رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی با اشاره به درون‌زا بودن دانشگاه‌ها عنوان کرد: تلاش‌های بسیار خوبی برای درون‌زا شدن نظام دانشگاهی و توسعه آن شکل گرفته است و خوشبختانه تا حد زیادی نظام دانشگاهی ما درون‌زا و در خدمت جامعه است اما این که سرریز این دانش به خارج از کشور با درهای بسته‌ای روبه‌رو بوده یکی از مهمترین موضوعات و چالش‌هایی است که دانشگاه‌های ما با آن مواجه هستند.

لزوم توجه به دیپلماسی علمی در اقدامات دانشگاهی 
فرهادی وزیرعلوم ،تحقیقات و فناوری ضمن بیان این مطلب که در رتبه بندی تایمز، 8 دانشگاه ایران در بین 800 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته‌اند، گفت: بسیاری از کارها و اقدامات دانشگاهی در زمینه دیپلماسی علمی باید صورت گیرد.

شرایط جدید اعطای مدرک به دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی
محمد اخباری رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد‌: دانشگاه علمی کاربردی از ترم آینده یعنی مهرماه برای ارائه مدرک به دانشجویان 2 آزمون برگزار می‌کند، آزمون سراسری با محتوای سوالات متمرکزی که انجام می‌گیرد و آزمون دوم هم آزمون مهارتی است که در این آزمون مهارت دانشجو سنجیده می‌شود و در شرایطی که دانشجو در این 2 آزمون نمره قبولی کسب نکند مدرک فارغ التحصیلی به دانشجو اعطا نمی‌شود.

تقاضای کشورهای اروپایی برای همکاری علمی با ایران 
معاون اروپایی آمریکایی وزارت امور خارجه از تقاضای همکاری کشورهایی مثل ایتالیا و فرانسه در زمینه همکاری علمی با ایران خبر داد.

دکتر تخت‌روانچی معاون اروپایی و آمریکایی وزارت امور خارجه گفت: کشورهایی از قبیل ایتالیا و فرانسه و..  تقاضای همکاری علمی با ایران را مطرح کردند، چرا که متوجه شدند که ایران در سطح علمی می‌تواند حرفی را برای گفتن داشته باشد.

نتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.