سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش و پرورش باید برای رشد خود به کتاب پناه ببرد

آموزش و پرورش باید سعی بر این داشته باشد که درب مدارس را روی کتاب باز کند و کتابخوانی را میان دانش‌آموزان ترویج دهد.

علی‌اصغر سیدآبادی نویسنده، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص حذف پست کتابدار در مدارس گفت: تحقیقات علمی نشان می‌دهد، خواندن کتاب‌های غیردرسی از جمله شعر و داستان‌هایی که کودکان و نوجوانان به خصوص در مقطع ابتدایی به آن علاقه دارند، بسیار مورد اهمیت‌اند. زیرا دوره ابتدایی مهم‌ترین مهارت مثل خواندن و نوشتن را به کودکان آموزش می‌دهد. این تحقیقات ثابت کرده‌اند هیچ امری به اندازه خواندن و نوشتن باعث پیشرفت و بهبود سواد خواندن نمی‌شود.

سیدآبادی با اشاره به بهبود وضعیت کتابخوانی از سوی آموزش و پرورش گفت: گاهی نویسندگان و ناشران کودک و نوجوان، نظر خود را برای بهبود وضعیت کتاب و کتابخوانی به آموزش و پرورش مطرح می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند برای بهتر شدن این وضعیت آن‌ها را یاری کنند. البته آموزش و پرورش برای رشد و رونق خود باید به کتابخوانی پناه ببرد و سعی بر این داشته باشد که درب مدارس را روی کتاب باز کند و کتابخوانی را میان دانش‌آموزان ترویج دهد. این نگاه به طور طبیعی با همه محدودیت‌هایش برای ورود کتاب به مدارس و هر نوع محدودیتی برای اینکه دانش‌آموزن به سمت کتاب و کتابخوانی بروند، نه تنها به ضرر آموزش و پرورش است؛ بلکه دامن‌گیر کودکان و نوجوانان نیز می‌شود.

این نویسنده با اشاره به نقش کتابدار در مدارس گفت: کتابداری را صرفا یک پست اداری نمی‌دانم و سعی می‌کنم به جای واژه‌ کتابدار از ترویج‌کننده کتاب استفاده کنیم. یکی از جنبه‌های اصلی کار کتابدار، ترویج کتابخوانی است و به نگهداری از کتاب‌ها و مسئولیت‌های اداری ختم نمی‌شود. علاوه بر کتابداران و دانش‌آموزان علاقه‌مند به کتاب، معلمان نیز باید به نهضت ترویج کتابخوانی بپیوندند.

سیدآبادی در خصوص حذف کتابدار و جایگزینی دانش‌آموزان به عنوان کتاب‌یار گفت: حذف کتابدار در مقطع ابتدایی کار درستی نبود؛ اما فرصت‌دادن به دانش‌آموزان فی‌النفسه خوب ولی هر چیزی باید در جای خودش قرار بگیرد. دانش‌آموزان می‌توانند در این امور مشارکت کنند ولی قاعدتا نمی‌توانند جای کتابدار را بگیرند.

این نویسنده در پایان درباره سیاست‌های اتخاذ شده از سوی وزارت ارشاد گفت: وظیفه وزارت ارشاد فعال کردن نهادها و تشکل‌های مردمی است که بخشی از این فعالیت‌ها طبیعتا به حوزه آموزش و پرورش و معلمان مربوط می‌شود.


انتهای پیام / 



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.