سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قطع رابطه مالی پزشک و بیمار نیازمند بیمه با منابع مستمر است

رییس سازمان نظام پزشکی گفت: قطع رابطه مالی پزشک و بیمار به بیمه‌های پویا با منابع مالی مستمر نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در نشست خبری چهارمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران در خصوص رابطه مالی پزشک و بیمار بیان کرد: قطع رابطه‌ی مالی پزشک و بیمار مورد نظر ما و وزارت بهداشت است، زیرا این موضوع هم به نفع جامعه‌ پزشکی و هم به نفع بیماران است به دلیل اینکه پزشکان می‌توانند بدون دغدغه خدمات پزشکی را ارائه دهند. همچنین پزشکان اطمینان خاطر پیدا می‌کنند که اگر مشکلی پیش آید، بیمار در پرداخت هزینه‌ها ناتوان نیست.

وی ادامه داد: قطع این رابطه مالی به شخصیت حقوقی ثالث نیاز دارد که این شخصیت، بیمه‌ها هستند، بیمه‌های فعال، پویا و با منابع مالی مستمر می‌توانند این نقش را ایفا کنند.

زالی با اشاره به یکی از سفارشات مقام معظم رهبری مبنی بر تضمین‌ کمی و کیفی بیمه‌ها عنوان کرد: در حال حاضر بیمه‌ها برای قطع رابطه پزشک و بیمار مناسب نیستند و نمی‌توانند در جایگاه شخص ثالث قرار گیرند، با توجه به اینکه امروزه بیماری‌ها تغییر پیدا کرده است و جامعه سالمندتر شده است، کار پزشکان نیز سخت‌تر شده است . حتماً به سیستمی که بیمار را در تأمین مالی بی‌نیاز کند، احساس می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه نمره‌ای به اخلاق پزشکی می‌دهید، گفت: دادن نمره کار سختی است و الان نمی‌توان نمره‌ مشخصی را اعلام کرد اما خدمات زیادی در حال ارائه است. همانطور که وزیر بهداشت اعلام کرده است 40 هزار نوع کار در حوزه سلامت در حال انجام است. همچنین شش هزار و چهارصد مداخله تشخیصی در دست اقدام است. تشکیل شورای عالی اخلاق، بازنگری‌ها و فلوشیپ‌ها از جمله اقدامات مهم است. افراد دارای فلوشیپ سفیری باشند برای این که مباحث اخلاق پزشکی را ترویج دهند. تشکیل کمیته اخلاق بیمارستانی نیز پیشنهاد خوبی بود که نیاز به وجود آن برای پیگیری چالش‌های اخلاقی در بیمارستان‌ها احساس می‌شد.

رییس سازمان نظام پزشکی در مورد عدم رعایت استاندارد ویزیت توسط پزشکان اظهار کرد: تعریف فیزیک در کشور ما سنتی است و به سال‌ها قبل برمی‌گردد، در حالیکه تعریف ویزیت در دنیا به 9 بخش تقسیم شده است.

وی افزود: دو عامل زمان‌سنجی و مهارت‌سنجی در تنوع ویزیت مهم است. یکی از مشکلات ما این است که از نظر متد شناسی تعریف ویزیت در کشور ما تقریباً روشی منسوخ شده است.الگوبرداری برای ویزیت از یک ویزیت ساده چند دقیقه‌ای شروع می‌شود تا مشاوره‌های چندوجهی پیچیده ادامه پیدا می‌کند. در کتاب ارزش‌گذاری نسبی تحت عنوان E&M به آن اشاره شده است. دو چالش بزرگ برای این موضوع بار مالی و زیرساخت‌های آن در کشور است. در تلاش‌ هستیم که با کمک وزارت بهداشت و رفاه به صورت پایلوت مدل‌سازی تعرفه ویزیت را شکل دهیم.

زالی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در حل این مشکل مؤثر است، گسترش نظام ارجاع است.


انتهای پیام/
برچسب ها: بیمه ، تعرفه ، نظام پزشکی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.