سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

کمبود ویتامین Dدر کشور آفتاب خیز

رییس پژوهشکده تحقیقات پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: کمبود در کشور آفتاب خیزی چون ایران به دلیل آلودگی هوا با کمبود ویتامین Dدر افراد مواجه هستیم.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از اصفهان دکتر رویا کلیشادی ‌گفت، عمده بار بیماری‌ها در کشورهای در حال توسعه به ویژه ایران را مربوط به بیماری‌های غیر واگیر دانست و افزود: نتایج مطالعات نشان می‌دهد که با کنترل چهار عامل می‌توان از بروز بیماری‌های غیرواگیر جلوگیری کرد..

کلیشادی، تخریب لایه داخلی رگ‌ها را از عوامل موثر در بروز بیماری‌های غیرواگیر دانست و یادآور شد: آلودگی هوا اثرات مستقلی بر روی تخریب لایه‌های داخلی رگ‌ها دارند.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کمبود ویتامین D را سومین عامل بروز بیماری‌های غیر واگیر دانست و ادامه داد: در کشور آفتاب خیزی چون ایران، شاهد کمبود ویتامین D هستیم که این امر نه تنها بر روی استخوان‌ها اثر دارد بلکه در بروز برخی از سرطان‌ها موثر است.

وی، دلیل شیوع کمبود ویتامین D در کشور را شدت آلودگی هوا دانست و اضافه کرد: آلودگی هوا مانع از نفوذ اشعه خورشید می‌شود.

این محقق اضافه کرد: در سال‌های اخیر شاهد افزایش بیماری MS هستیم که بر اساس تایید متخصصان مغز و اعصاب یکی از دلایلی آن کمبود ویتامین D است.

وی، وجود مواد شیمیایی را از دیگر عوامل موثر در بروز بیماری های غیرواگیر دانست و گفت: این مواد موجب اختلال درون ریز می شوند که در نهایت به افزایش چاقی و بروز اختلال در قند و چربی منجر می‌شود.

کلیشادی خاطر نشان کرد: در صورتی که این موارد کنترل شود، می‌توان از بروز بیماری‌های غیرواگیر جلوگیری کرد

انتهای پیام/پ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.