زمستان دارای شرایط خاص آب و هوایی مخصوص به خود است که بدن را محتاج منوی جدید غذایی می کند و نکات مختلفی وجود دارد که باید برای غذا خوردن در این فصل آن ها را رعایت کنید.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد، بسیاری از غذاهایی که ما در طول روز از آن ها استفاده می کنیم ویتامین های مختلفی دارند که بدن ما نیز به آن ها نیاز دارد. این درحالی است که برخی از این غذاهای مفید هم ممکن است در زمستان برای بدن خیلی مناسب نباشند.

۱۰ غذای بسیار مفید برای فصل زمستان

۱- ماهی

دریافت ویتامین D ناشی از کمبود نور خورشید در فصل زمستان با خوردن ماهی برای بدن فراهم می شود. تصور می شود افسردگی فصلی در زمستان نیز ناشی از کمبود این ویتامین باشد. ویتامین دی با افزایش میزان سروتونین – یکی از انتقال دهنده های عصبی مسئول "عامل احساس خوب” – در مغز است، موجب نشاط در فرد می شود.

2- تخم مرغ

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در تخم مرغ، گفته می شود خوردن تخم مرغ نیز باعث کاهش افسردگی شود. تخم مرغ منبعی کامل از فسفولیپیدها هستند، که اجازه می دهد مواد مغذی به طور موثر به مغز منتقل شود، در نتیجه کمک به عملکرد مغز و حافظه می گردد. ماهی های چرب یکی دیگر از منبع بزرگ امگا ۳ هستند.

3-آب

یکی از مهمترین کارهایی که شما برای سلامتی بدنتان می توانید انجام دهید تنظیم هیدراته بدنتان است. دو سوم بدن انسان را آب تشکیل می دهد، بنابراین برای تعادل بدنتان آب بنوشید.

۴- شکلات

شما حتما از پیشنهاد این غذا تعجب کرده اید ولی جالب است بدانید شکلات تیره یا همان کاکائو یکی از بهترین غذاهای زمستانی است. آنتی اکسیدان های طبیعی در کاکائو دو تا سه برابر بیشتر از غذاهای معمولی است.

۵-پرتقال

بسیاری از مردم از عاشقان این میوه هستند و جایی برای تعریف باقی نمی ماند. برخی از وینامین های مهم مانند ویتامین B12، در این میوه وجود دارد.

۶-آجیل و خشکبار

اکثر آجیل حاوی سلنیوم است که کمک به جلوگیری از افسردگی می کند و دانه حیاتی برای سلامت روانی است.

۷-غلات سبوس دار کامل

غلات یا نان سبوس دار، عبارتند از: گندم، جو، جو دوسر، و برنج است. غذایی مفید و مهم برای دستگاه گوارش و سلامت قلب، و همچنین به حفظ سطح قند خون کمک می کند، آنها نیز سرشار از ویتامین B12 است که تصور می شود برای کمک به جلوگیری از افسردگی مفید هستند.

۸-ماست

ماست دارای باکتریهای مفید زنده است، که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. و با کمک به حفظ تعادل باکتریهای موجود در روده شما، و جلوگیری از رشد بیش از حد قارچ ها در سلامتی شما موثر است.

۹-اسفناج و نخود فرنگی

سبزیجات سبز مثل اسفناج و نخود بسته هایی سرشار از آهن هستند، که نقش حیاتی در پیشگیری از کم خونی را دارند. احساس خستگی و عدم تمرکز نشانه های کم خونی هستند.

10-شهد میوه

شهد میوه ها: یک جایگزین قند طبیعی است که در بسیاری از گیاهان و میوه ها یافت می شود. این جایگزین برخلاف شکر انرژی را یکدفه آزاد نمی کند و به صورتی کند در بدن مصرف می شود که باعث نشاط و عدم خستگی و استقامت بدن می شود.

نکاتی که باید در برنامه ی غذایی این فصل مورد توجه قرار بگیرند:

** در فصل زمستان حتما از میوه ها استفاده کنید بهترین میوه های این فصل می توانند شیرین و با طبعی گرم باشند همچنین استفاده از میوه و سبزی هایی که ویتامین C دارند را نیز هرگز فراموش نکیند.

** گوشت ماده ای بسیار مقوی است که استفاده از آن در انداره مناسب همیشه توصیه می شود. در زمستان بسیاری از متخصصین توصیه می کنند تا از گوشت گوسفند استفاده کنید.

** در فصل زمستان بیشتر به سمت حبوبات بروید. لوبیا و عدس از جمله موا مغزی هستند که در این فصل هم بدن شما را گرم و هم انرژی لازم برای کارهای روزانه را به شما تزریق می کند. حبوبات سرشار از پروتئین های گیاهی هستند که بدن شما به آن نیاز دارد.

** در فصل زمستان استفاده از میوه هایی مانند انار، انگور و پرتقال شیرین توصیه می شود و همچنین نوشیدن آب این میوه ها نیز می تواند به شما کمک به سزایی کند.

** بسیاری از پزشکان توصیه می کنند تا در این فصل از مصرف موادی که بدن شما را خشک و رطوبت ان را می گیرد جلوگیری کنید. سرکه و آبغوره از جمله این مواد است.

** استفاده از مواد غذایی پرادویه و همچنین استفاده از گوشت های نمک سود شده مانند کالباس و سوسیس می تواند اب بدن شما را از بین ببرد و خشک شوید.

** نکته دیگری که باید در این فصل به آن دقت داشته باشید نخوردن آب سرد است و همچنین باید توجه داشته باشید که با شکم پر هرگز به رختخواب نروید./س

برچسب ها: زمستان ، غذا ، مورد ، نیاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.