روند رو به رشد بیماری ام ‌اس در حالی در مازندران رو به افزایش است که بسیاری از بیماران از هزینه بالای درمانی این بیماری گلایه دارند.

به گزاش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، ام‌ اس بیماری مزمن سیستم اعصاب مرکزی است که در سن 20 تا 40 سالگی دیده می‌شود و درگیری این بیماری در بین خانم‌ها نسبت به آقایان شایع‎تر و بیشتر است.

علت بیماری ام‌اس مشخص نیست و عوامل متعددی مثل ویروس‌ها و سموم در بروز این بیماری نقش دارند و اخیر نیز کمبود ویتامین "دی" در ایجاد این بیماری نیز مورد بررسی قرار گرفت.

علائم بیماری ام‌اس بر اساس درگیری قسمت‌های مختلف سیستم اعصاب مرکز فرق می‌کند و بیشترین علائمی شایعی که این بیماران را وادار می‌کند به پزشک مراجعه علائم حرکتی، علائم حسی، علائم بینایی، علائم تعادلی و راه رفتن عنوان شد.

درمان این بیماری در فاز حمله با دادن ترکیبات کورتن خوراکی یا تزریقی با دوز بالا است.

داروها اینترفرون و سایر ترکیبات مشابه روی ماهیت بیماری نیز موثر است و در واقع از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند.

بیماری که قصد داشت ام‎اس را خسته کند

علائم بیماری ام‌اس در نوع رفتار وی مشخص بود از وی درخواست کردم که درباره نحو ابتلا به این بیماری توضیح دهد به شرطی قبول کرد که از اسمش را نپرسم.

می‌گفت از 18 سالگی دچار ام‌اس شد، 24 سال است که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند، 41 سال سن دارد و دو بچه 20 ساله و 23 ساله دارد و فرزندانش مشکلی از این بابت ندارند.

این خانم 40 ساله گفته بود: 24 سال پیش کسی درباره ماهیت این بیماری چیزی نمی‌دانست، بیماری‌اش با نابینایی شروع شده بود، پس از پیگیری‌های متعدد درمانی که حدود چند سال نیز طول کشید که به من اعلام کردند دچار ام‌اس شدم.

عوارض ناشی از بیماری و داروهای که مصرف می‌کرد در صحبت کردنش به خوبی نشان می‌داد، در بین صحبت‌هایش از قطع داروی ام‌اس صحبت به میان آورد و گفت: از سال 90 تاکنون داروی‌های ام‌اس را قطع کرده است و بیشتر تلاش می‌کند که روحیه خودش را تقویت کند.

قهر کردن از داروهای ام‌اس

وی در ادامه بیان داشت: مصرف ویتامین ای و دی و امگا سه را بیشتر کرده است و در قبال مصرف ویتامین داروهای ام‌اس را قطع کرد و بیشتر تلاش دارد تا به تقویت روحیه خویش اقدام کند.

این خانم مبتلا به ام‌اس در پاسخ به این سئوال که خانواده با بیماری شما مشکل ندارند، گفت: در ابتدا برای همه سخت بود ولی با این بیماری کنار آمدم و خانواده‌ام با من مشکل ندارند.

توصیه به مجردها مبتلا به ام‌اس

جوانی 34 ساله دیگری که در انجمن ام اس مازندران حضور داشت درباره بیماری‌اش گفت: 13 سال به بیماری ام‌اس مبتلا شدم و بیماری ام‌اس در من با اختلال در راه رفتن خودش را نشان داد و با پیگیری‌ها متعدد از پزشکان متوجه بیماری‌ام شدم.

این بیمار 34 یک توصیه به بیماران مجرد ام‌اسی که قصد ازدواج دارند، گفت: بیماران مبتلا به ام‌اس در این زمینه عجله نکنند و همه جوانب را برای ازدواج بسنجند.

گرانی دارو ام‌اس

مهدی گنجیان که 6 ماه بعد از ابتلا متوجه بیماری‌اش شده بود گفت: تزریقات را شروع کردم و هفته سه بار ریسیژن مصرف می‎کنم، هزینه آمپول را دولت می‌دهد ولی هزینه‌های آزمایش و داروهای مکمل بسیار گران است و باید آزاد تهیه کنیم.

گنجیان ادامه داد: ماهانه 400 هزار تومان برای درمان بیماری‌ام هزینه می‌کنم و انجمن به لحاظ مشکلاتی که دارد اقدامی خاصی نمی‌تواند برای بیماران انجام دهد.

بیمارانی که نیاز دارند بیشتر دیده شوند

وی خواستار برگزاری بیشتر همایش‌های درباره ام‌اس شد و گفت: در این گونه همایش‌ها بیماران می‌توانند از تجربیات درمانی که دارند بهره ببرند و دیدن بیماران مبتلا در تقویت روحیه سایر افراد نیز موثر است.

گنجیان با اعلام اینکه در خانواده‌ام این بیماری سابقه نداشت، گفت: به دلیل فشارهای عصبی دچار این بیماری شدم و پزشکان اعلام کردند که به دلیل تشخیص زود هنگام امکان کنترل پیشرفت این بیماری وجود دارد.

هزار وعده عملی نشده

مدیر عامل انجمن بیماران ام‌اس مازندران درباره اقدامات انجام شده برای بیماران ام‌اس از پیگیری انجام شده برای کلینیک ام‌اس در کنار بیمارستان بوعلی خبر داد و گفت: هیئت مدیره در حال رایزنی با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این زمینه است.

مهین ایوبی در ادامه خاطرنشان کرد: بیماران ام‌اس مشکلاتی در زمینه دریافت تسهیلات بانکی دارند که مسئولان استان در این زمینه قول‌های دادند ولی عملیاتی نشد.

وی با اعلام اینکه انجمن ام‌اس یک نهاد مردمی است و از بودجه خاصی برخودار نیست، گفت: با وجود مشکلاتی مالی که داریم تعدادی از بیماران نیازمند را در پوشش این مجموعه قرار دادیم.

ایوبی با دعوت از خیران فعال درخواست کرد که این انجمن برای ارائه خدمات مطلوب نیاز به حمایت مردمی دارد.

چشم‌های که منتظر دست‌های گرم مهربانی است

این مسئول با اعلام شماره حساب75201-0930 نزد بانک تجارت شعبه پهلوان توکلی و نیز شماره حساب 2742155 نزد بانک سپه شعبه میدان امام خمینی ساری گفت: خیران برای کمک به بیماران ام‌اس می‌توانند به یاری مسئولان انجمن بشتابند.

البته ایوبی از روند رو به رشد بیماران ام‌اس در مازندران نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: در ابتلا به این بیماری با رشد نگران کننده‌ای مواجه هستیم.

وی بیان داشت: روند رو به رشد این بیماری در همه جای کشور نیز وجود دارد و باید در این زمینه تحقیقات مناسبی درباره علل افزایش رو به رشد این بیماری انجام شود.

انتهای پیام/م
برچسب ها: بیماری ، ام اس ، ساری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.