سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشد 6 درصد سرطان در کشور/ تغییر DNA افراد در اثر آلودگی هوا

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: آلودگی هوا موجب تغییر در DAN و ژنتیک مردم و رشد ابتلا به سرطان و بیماری‌های فرض می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اکبری رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در چهارمین همایش بین‌المللی مدیریت آلودگی هوا و صدا در خصوص تأثیر آلودگی هوا در تغییر DAN و ژن در اثر ورود یک عامل در هسته سلولی و سیتوپلاسم بدن ایجاد می‌شود. سلول یا تغییر می‌کند یا می‌میرد که اگر تغییر شکل دهد و به شکل دیابت، ام اس، چربی و سرطان درآید منجر به مرگ می‌شود.

وی افزود: 11 روز پیش دختری به نام سمانه با 26 سال سن مبتلا به سرطان ریه پیشرفته را جراحی کردیم با بررسی‌هایی انجام شد دیدم که بیمار و والدین او هیچ گونه مصرف دخانیات نداشته‌اند اما دو نسل قبل سمانه زغال درست می‌کردند و ماهی و برنج دود می‌دادند که این موجب تغییر در ژن او شده و موجب بروز این بیماری در وی شد. بنابراین آلودگی هوا نیز می‌تواند در دو نسل آینده ما تأثیرات خود را نشان دهد.

وی در خصوص میزان رشد سرطان در کشور عنوان کرد: سرطان حدود 6 درصد سالانه رشد می‌کند همچنین سرطان معده از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان است. براساس ثبت مرگ که در سال 80 آغاز شد سرطان ریه 5 امین علل مرگ و میر در ایران بود. با بررسی‌های انجام شده،‌ دیدیم که بیشتر آنها روستایی بودند. آلودگی هوا چون به شهرها و تهران آمده است، سر و صدا بلند کرده و اگر به خانه‌ی مسئولان راه یابد قطعاً برطرف خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مدیران با سواد شده‌اند اما تحول به مردانگی، لیاقت و شجاعت نیاز دارد. خیلی از بلاها بر سر مردم می‌آید تا به سرطان ختم شود. آلودگی هوا باعث سرطان می‌شود اما به دلیل نقطه ضعف‌ها عنوان نمی‌شود.

اکبری در خصوص میزان ابتلا به سرطان مری در سال 85 گفت: میزان ابتلا به سرطان مری در هر هزار نفر 600 مورد بوده است که وقتی علت را بررسی کردیم متوجه شدیم که مناطقی که بیشترین میزان ابتلا را دارند اغلب میوه و سبزی استفاده نمی‌کنند بنابراین وام‌هایی را در اختیار افرادی که تمایل داشتند قراردادیم تا تقریباً سبزی و میوه رایگان دریافت کنند و به تدریج الگوی تغذیه‌ای آنها را تغییر داریم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.