"تارترازین" سم مهلک ترشیجات تفرجگاه‌های تهران/ انتظار برای پیوند کبد ارمغان مکمل‌های ورزشی

رییس آزمایشگاه‌های مرجع سلامت سازمان غذا و دارو از مردود شدن تمام نمونه‌های ترشیجات تفرجگاه‌های تهران و عوارض خطرناک مصرف غیرمنطقی مکمل‌های ورزشی برای جوان 24 ساله خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر رستگار رییس آزمایشگاه‌های مرجع سلامت سازمان غذا و دارو امروز در نشست خبری همایش کشوری آزمایشگاه‌های برتر که در سازمان غذا و دارو برگزار شد، گفت: 
آزمایشگاه‌ها مکان‌هایی دارای معتبرترین سند هستند  و برخلاف دیگر سندها که جعل می‌شوند در  آزمایشگاه‌ها جعلی صورت نمی‌گیرد نمونه‌هایی که به آزمایشگاه‌ها ارسال می‌شوند نمونه‌های مهمی هستند که تأییدیه آنها در برخی احکام دادگاه‌ها تأثیرات مهمی را می‌تواند داشته باشد به طوری که آزمایشگاه‌های مرجع رأی قطعی را صادر می‌کنند و با آن سیستم یا دادگاه مورد نظر حکم را صادر می‌کنند.

وی در خصوص نمونه‌های آزمایش‌ شده از ترشیجات تفرجگاه‌های تهران عنوان کرد: سازمان غذا و دارو با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از آلوچه و لواشک‌هایی که به صورت کلی از تفرجگاه‌های تهران در منطقه‌ی دانشگاه شهید بهشتی جمع شده‌اند به این نتیجه رسیده است که از تمام 21 نمونه‌ی ارسالی همه دارای رنگ‌های غیرمجاز و آلودگی‌ بوده‌اند و هر 21 نمونه تأییدیه سلامت‌شان رد شد. آلودگی رنگ‌های این ترشیجات مثل رنگ تارترازین در آنها بود که این رنگ صنعتی بوده و به شدت سرطان‌زا می‌باشد. حتی قبلاً هم هشدار داده شده بود که این رنگ سرطان‌زا در رنگ غذاها و زعفران‌هایی که از مکه آورده می‌شوند وجود دارند و باید از آنها دوری شود. 50 درصد از این ترشیجات به علت میکروب و آلودگی میکروبی رد سلامت شدند از این سو با دانشگاه علوم پزشکی در حال اقدام برای جمع‌آوری هرچه زودتر این محصولات هستیم.

دکتر رستگار در خصوص مکمل‌های ورزشی عنوان کرد: مصرف غیرمنطقی و نادرست مکمل‌ها باعث بیماری‌های مختلف و حتی مرگ می‌شوند. در چند روز گذشته پسری 24 ساله در اثر مصرف بیش از حد این مکمل‌ها راهی بیمارستان‌ شده است و مجبور به پیوند کبد شد. چرا که این اقدام غیرعقلانی او باعث شده است وی در صف طولانی پیوند کبد قرار بگیرد و روز به روز وضعیتش بدتر شود. بنابراین تجویز و مصرف غیرمنطقی مکمل‌های ورزشی حتی اگر پروانه ورود به بازار را داشته باشند نباید صورت بگیرد.

وی ادامه داد: حتی برخی از این مکمل‌ها به صورت قاچاق وارد می‌شوند و دارای برخی مواد روان‌گردان و غیرمجاز هستند. از این رو باید برای نظارت بیشتر تلاش کنیم که این مکمل‌ها فقط از سوی داروخانه‌ها ارائه شوند.

دکتر رستگار در خصوص دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی اظهار داشت: اگر کسی داروهای قاچاق و ماهواره‌ای را مصرف کند و دچار عارضه‌ای شود چون که این داروها منبع تولید و توزیع مشخصی ندارند پیگیری از سوی مسئولان برای این موضوع وجود نخواهد داشت. گفتنی است بیشترین قاچاق در حوزه مواد آرایشی و بهداشتی و کمترین مورد در خصوص داروها عنوان می‌شود. همچنین برای تجهیزات پزشکی باید گفته شود که اولین آزمایشگاه‌ جامع تجهیزات پزشکی را در آزمایشگاه‌ مرجع ایجاد کرده‌ایم که بعد از تکمیل تجهیزات به منظور جلوگیری از تقلب‌های فراوانی که در این حوزه صورت می‌گیرد در کنار آزمایشگاه‌های همکار افتتاح خواهد شد.

وی در پایان در خصوص بیماری‌های واگیر و غیرواگیر خاطرنشان کرد: با توجه به این که تنوع مواد غذایی و به تبع آن تقلب‌های فراوان را داریم مشخص شده است که حدود 3.4  بیماری‌های ما از نوع غیرواگیر هستند. (یعنی دیابت، سرطان ، بیماری‌های تنفسی و قلبی و عروقی) این بیماری‌های غیرواگیر در ارتباط مستقیم با کالاهای سلامت محور مثل غذا و دارو هستند. باید آزمایشگاه‌های کشورمان را برای تقویت نظارت‌ها  ارتقا دهیم تا در جلوگیری و کاهش بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر مؤثر باشیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.