سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین؛

نیازمند تشکیل شورای نظارت برساخت مساجد هستیم

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: نیازمند تشکیل شورای نظارت برساخت مساجد، با حضور دستگاه‌های متولی هستیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛حجت‌الاسلام علی نعمت الهی اظهار کرد: مسجد ظرفیت فوق‌العاده‌ای در فرهنگ دینی ما محسوب می‌شود و هنوز از این ظرفیت به‌صورت کامل استفاده‌نشده است.

وی به اهمیت مساجد در غنی کردن فرهنگ دینی اشاره و تصریح کرد: مساجد به شکل سنتی هم کارکردهای فراوانی داشتند و در غنی کردن و حفظ فرهنگ دینی ما بسیار مؤثر بودند.
وی ادامه داد: پایگاه‌های فرهنگی و مذهبی ظرفیت بسیار خوبی برای پیشبرد برنامه‌های فرهنگی در مساجد دارند و باید از ظرفیت‌های آن‌ها بیشتر استفاده شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین بابیان این‌که دو رویکرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به مساجد وجود دارد، افزود: در حوزه سخت‌افزاری نیازمند تشکیل شورای نظارت برساخت مساجد، با حضور دستگاه‌های متولی هستیم.

وی تشریح کرد: در حال حاضر به ازای هر نفر در کشور ۱۰ مترمربع مسجد داریم، اما به دلیل عدم توجه به آمایش سرزمینی و تراکم جمعیتی در برخی از مناطق نیازمند احداث مسجد هستیم و کمبود فضای مسجد به‌خوبی احساس می‌شود.

حجت‌الاسلام نعمت الهی بیان کرد: یکی از کارکردهای شورای نظارت برساخت مسجد، توجه به بحث آمایش سرزمینی و تراکم جمعیتی در ساخت مساجد است، تا با توجه به آن منابع مالی و کمک‌های خیرین به سمت درستی هدایت شوند و از تعدد احداث مساجد در یک منطقه جلوگیری شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با تأکید بر این‌که باید برای مساجد تعریف مشخص و روشنی داشته باشیم، افزود: مساجد باید به مسجد محله، مسجد جامع و مسجد جمعه تقسیم‌بندی شوند و نیاز نیست همه مساجد دارای مهندسی یک‌شکل با زیربنای وسیع باشند و اگر این موضوع رعایت شود بسیاری از مشکلات کمبود فضا برطرف می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر ساخت مساجد و اهدای مجوز با نظر شورای نظارت برساخت مساجد صورت گیرد بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود و با مهندسی تعریف‌شده‌ای مساجد احداث می‌شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین همچنین فعال کردن مسجد نت‌ها را برای ایجاد فضایی جذاب برای جوانان و همچنین استفاده صحیح از فضای مجازی را ضروری دانست و گفت: شبکه‌سازی و اتصال مساجد و همچنین فعال کردن مسجد نت‌ها در جذب جوانان بسیار مؤثر خواهد بود.

حجت‌الاسلام نعمت الهی با تأکید بر این‌که مساجد باید امام محور باشند، افزود: مساجد باید امام محور باشند اما امام محوری هم نیازمند فراهم شدن زمینه‌هایی است که برخورداری امامان جماعت از دانش روز ازجمله آن‌هاست.

وی تأکید کرد: حوزه مساجد نیازمند تشکیلات مستقل است و اگر کارها به‌خوبی تفکیک نشود و دستگاه‌های متولی از وظیفه خود در حوزه مسجد به‌درستی آگاه نباشند کارها به‌خوبی پیش نمی‌رود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ت


برچسب ها: شورای ، نظارت ، ساخت ، مساجد ، قزوین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.