سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

آغاز همایش بین المللی ابن هیثم و نور در کرمان

همزمان با سال جهانی نور همایش بزرگداشت ابن هیثم امروز در دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز بکار کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ در آیین افتتاحیه این همایش که با حضور شماری از اندیشمندان و صاحبنظران داخلی و خارجی گشایش یافت، دکتر علی اکبر ولایتی گفت: ابن‌هیثم در بیشتر علوم رایج زمان خود از جمله ریاضی، طب، منطق، اخلاق، ادب، موسیقی و فقه عالم بود.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه ابن‌هیثم در عصر شکوفایی تمدن اسلامی ایرانی در قرن چهارم و پنجم زندگی می‌کرد، افزود: بعد از درگذشت ابن‌هیثم دانش نورشناسی پیشرفتی نداشت.

رییس همایش بین‌المللی ابن‌هیثم و نور، این دانشمند بزرگ را پرورش یافته سلسله شیعی ال بویه دانست و خاطر نشان کرد: در این دوران دانشمندان و بزرگان زیادی پرورش یافتند.
استاندار کرمان هم برگزاری این همایش‌ها را فرصتی برای معرفی اندیشمندان و فرهیختگانی دانست که در تاریخ پنهان مانده‌اند.
علیرضا رزم حسینی افزود: استانداری کرمان آمادگی دارد برای برگزاری همایش‌های بزرگداشت و معرفی شخصیت‌های علمی، فرهنگی، ادبی و تاریخ تمدن ایرانی اسلامی، همکاری کند.

وی کرمان را استانی اهل فرهنگ، ادب، تاریخ و تمدن و علم دانست و خاطرنشان کرد: این استان زادگاه شخصیت‌های علمی بزرگی از جمله محمدبن عیسی ماهانی، ریاضیدان شهیر است.
دبیر اجرایی همایش بین‌المللی ابن‌هیثم و نور تصریح کرد: تمدن امروز غرب بخش زیادی از پیشرفت خود را مدیون تحقیقات و پژوهش‌های دانشمندان اسلامی ایرانی است و اگر استعمارگران فراغتی را برای کشورهای اسلامی بگذارند، دانشمندان ما به کسب علوم مختلف می‌پردازند.

دکتر محمد جواد فدایی، رییس دا نشگاه شهید با هنر کرمان هم گفت: 20مقاله داخلی و پنج مقاله خارجی به دبیرخانه همایش بین المللی ابن هیثم و نور در کرمان ارسال شده است.

یادآور می شود: ابوعلی، حسن بن حسن (یا محمدبن حسین) بن هیثم بصری، ریاضیدان برجسته و بزرگترین فیزیکدان و نورشناس مسلمان قرن چهارم هجری قمری است که آثار متعددی در قالب کتاب و رساله از وی به یادگار مانده است.

همایش بین المللی ابن هیثم و نور تا فردا پنجشنبه در کرمان ادامه دارد.

انتهای پیام/س

برچسب ها: برگزاری ، همایش ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.