سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحلیل نیم‌فصل اول مسابقات لیگ برتر فوتسال؛

تاسیسات قهرمانی در آسمان لیگ/ مسی رنگ نزدیک به طلا

با گذر قطار لیگ برتر از ایستگاه سیزدهم، برخی تیم ها در اندیشه قهرمانی، فرخی در فکر حضور آبرومندانه و بالا رفتن در جدول و برخی از همین نیمه راه اندیشه بقا در سر دارند.

 به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان هفته سیزدهم مسابقات لیگ برتر فوتسال به پایان رسید تا هفدهمین دوره مسابقات لیگ برتر به نیمه راه خود برسد و تا حد زیادی تکلیف حدودی جایگاه تیم های مختلف مشخص شود.

تاسیسات دریایی تهران

مدافع عنوان قهرمانی فوتسال ایران شخصیتی درخور قهرمانی و عملکردی در حد و اندازه های قهرمانان را به نمایش گذارده و برای سومین نیم فصل متوالی بر بام فوتسال ایران یکه تازی می کند. تاسیسات دریایی تهران از زمان آمدن شمسایی در آسمان ها سیر می کند در نیم فصل اول لیگ عملکردی فوق تصور داشته و در اکثر دیدارها با تکیه بر درخشش شمسایی، حسن زاده، نظری، کشاورز و دیگر ستارگانش موفق به شکست حریفانش شده است.

تاسیساتی ها که فصل گذشته با ۲۶ امتیاز قهرمان نیم فصل شده بودند در این فصل شش امتیاز بیشتر کسب کرده و با ۳۲ امتیاز با چهار امتیاز فاصله در صدرقرار گرفتند. تاسیساتی ها در صورت حفظ روند با ثبت خود می توانند راحت تر از فصل گذشته قهرمان شوند. مس سونگون و گیتی پسند مهمترین حریفان تاسیسات در راه فتح دومین جام ایرانی هستند.

مس سونگون ورزقان

تیم متمول خطه آذربایجان که  از همشهری  دبیری سبقت گرفته و با سرمایه گذاری بسیار قوی وارد مسابقات لیگ برتر شده است.

 سونگونی ها در این فصل برای تقویت خود علی افضل را به تبریز برده و بازیکنان برجسته ای نظیر علیرضا صمیمی، حسین طیبی را با قراردادهای نجومی به خدمت گرفتند. همچنین پا فراتر از مرزهای ایران نهاده و با جذب بازیکنان برزیلی که اتفاقا کارآمد هم بوده اند به کورس قهرمانی وارد شده اند. عملکرد مس سونگون هم در این نیم فصل خوب بوده و با پنج پله پیشرفت نسبت به هفته سیزدهم فصل گذشته در رده دوم قرار دارند. مسی ها در برخی از مسابقات این فصل امتیازات راحتی از دست دادند تا آنها را از تاسیسات عقب بیاندازد اما دیدار هفته چهاردهم این تیم با تاسیسات می تواند فرصت مناسبی برای رساندن اختلاف به حداقل باشد هرچند که شکست دادن تاسیسات در تهران اتفاق ساده ای نیست.

گیتی پسند اصفهان

تیم همیشه مدعی فوتسال ایران که در سالهای گذشته با رقیبان زیادی برای قهرمانی دست و پنجه نرم کرده است. ثبات گیتی پسند در فوتسالی که فصل به فصل با تغییر و یا تغییر نام تیم ها مواجه می شود این تیم را دوست داشتنی تر از قبل کرده. تیمی که از سال تاسیسش از رقابت با منصوری و فولاد ماهان شروع کرد و با صبای قم و دبیری تبریز و تاسیسات دریایی تهران برای قهرمانی جنگید همواره در رده اول یا دوم فوتسال بوده است. گیتی پسندی ها در نیم فصل اول مانند نیم فصل اول سال گذشته ۲۴ امتیاز گرفتند اما این بار اشتباه قبلی خود را تکرار نکردند و با تغییر در کادر فنی سعی در ایجاد تغییر در سرونشت انهای فصل خود دارند. گیتی پسندی ها که در این فصل نسبت به سالهای گذشته شرایط مالی بهتری داشته و پرداختهای به موقعی دارند به کمتر از قهرمانی راضی نیستند و برای نیل به این هدف سدی مستحکم به نام تاسیسات دریایی را پیش رو دارند.

دبیری تبریز

تنها قهرمان آذربایجانی فوتسال ایران پس از سال پرنوسان و پرماجرای ۹۳ کم کم به آرامش رسیده و با اتخاذ سیاست آرامشی توسط مدیران باشگاه این تیم خصوصی چراغ خاموش و به دور از حواشی مانند فصل گذشته سعی در بالا رفتن در جدول دارد. دبیری ها در مقاطعی از فصل نتایج نوسانی و عجیبی کسب می کردند از برتری های پرگل تا گلباران شدند اما اصغری مقدم که امسال زارعی را در کنار خود دارد رفته رفته تیم را به یکنواختی رسانده و در نیمه دوم مسیر نیم فصل با کسب نتایج خوب به جمع چهار تیم اول رساند. اوج نتایج دبیری را می توان برد ۶-۴ گیتی پسند در اصفهان دانست که تا حد زیادی مقدمات خروج خوراکچی از اصفهان را فراهم کرد.

حفاری اهواز

تیم فوتسال حفاری اهواز که در ابتدای فصل با جدایی محمد ناظم الشریعه و پیوستن محسن حسن زاده اندیشه های جدیدی را وارد تیم کرد همچون سال های پیش از تیم های صاحب شخصیت فوتسال ایران به حساب می آید اما توان لازم برای قهرمانی را در این نیم فصل به نمایش نگذاشت. حفاری ها در فصل جاری تیم های بالای جدول را متوقف کرد اما امتیازاتی که در دیدارهای دیگر از دست داد موجب فاصله گرفتن این تیم از صدر و قرار گرفتن در تیم فوتسال حفاری اهواز که در ابتدای فصل با جدایی محمد ناظم الشریعه و پیوستن محسن حسن زاده اندیشه های جدیدی را وارد تیم کرد همچون سالهای پیش از تیم های صاحب شخصیت فوتسال ایران به حساب می آید اما توان لازم برای قهرمانی را در این نیم فصل به نمایش نگذاشت. حفاری ها در فصل جاری تیم های بالای جدول را متوقف کرد اما امتیازاتی که در دیدارهای دیگر از دست داد موجب فاصله گرفتن این تیم از صدر و قرار گرفتن در رده پنجم شد.

یاسین پیشرو قم

نماینده فوتسال قم همچون سنتی که از سال های گذشته بر جای مانده در این فصل هم با تغییر مدیریت و تغییر نام و بسیار پر سرو صدا وارد مسابقات شد. اسپانسر جدید این تیم با نام یاسین پیشرو بدون در نظر گرفتن محدودیت از هیچ تلاشی برای موفقیت تیم دریغ نکرد از خرید و نگه داشتن بازیکنان تا اردوی خارجی در میانه مسابقات همه و همه برای این تیم مهیا شد اما یاسین پیشرو در کمال تعجب نتایج نوسانی و بسیار عجیبی کسب کرد که ممکن بود آینده غیاثی را در این تیم با مشکل مواجه کند اما برد های چند در میان این تیم این مربی را تا نیم فصل نگه داشت تا همچنان با ادعای قهرمانی در اندیشه رسیدن به جمع تیم های مدعی باشند.

میثاق تهران

تیم فوتسال میثاق تهران در حالی وارد مسابقات شد که تا یک هفته به آغاز رقابتها هنوز تکلیف خود را برای تیم داری نمی دانست و به زحمت و در دقیقه نود در مسابقات حضور یافت و با توجه به مشکلات عدیده این تیم یکی از گزینه های سقوط لیگ به حساب می آمد. اما عملکرد میثاق بسیار فراتر از انتظار بود و این تیم با رضا لک و تعداد اندک بازیکن خود توانست نتایج درخشانی کسب کرده و با ۱۸ امتیاز در نیمه بالایی جدول قرار بگیرد. چه بسا اگر سه هفته جدایی موقت لک از این تیم به دلیل مشکلات موجود نبود، این تیم در جایگاه بالاتری هم قرار می گرفت. اما در پایان نیم فصل اول جدایی مربی این تیم شوک بزرگی برای میثاق به حساب می آمد که باید ببینیم این تیم تهرانی با خوراکچی چه اندازه موفق خواهد بود.

فردوسی مشهد

فردوسی مشهد دیگر تیم فوتسال لیگ برتر بود که در ابتدای فصل وضعیتی مبهم داشت و تا استانه واگذاری امتیاز هم پیش رفت تا کمتر کسی انتظار حضور درخشان از این تیم در مسابقات داشته باشد. اما شاگردان نعمتی علیرغم از دست دادن چند مهره تیم خود و بدون خرید چشمگیری در این فصل نمایش نسبتا قابل قبولی داشته باشند. هرچند این تیم در هفته های پایانی نیم فصل نتایج خوبی به دست نیاورد اما در مجموع می توان به عملکرد این نماینده مشهدی نمره قبولی داد.

منصوری قرچک

تیم پرطرفدار و ریشه دار منصوری قرچک در فصل جاری مسابقات فوتسال لیگ برتر با شرایطی مساعدتر از گذشته از نظر مالی حضور دارد . همچنین حضور بازیکنان نامداری چون محمد طاهری و افشین کاظمی در کنار حفظ اکثر بازیکنان موثر فصل گذشته، انتظار عملکرد مناسب تری از این تیم خوب را ایجاد می کرد اما شاگردان داورزنی نتوانستند از فرصت های خود بهره گرفته و از قافله بالانشینان فاصله گرفتند. البته در سالهای قبلی همیشه منصوری در نیم فصل دوم عملکردی متفاوت از نیمه اول راه دارد. به طور مثال در فصل گذشته در نیم فصل اول با ۱۵ امتیاز در رده نهم قرار داشت اما با کسب ۲۳ امتیاز در نیم فصل دوم موفق شد یکی از بهترین تیم های دور برگشت بوده و درپایان در رتبه پنجم قرار گیرد.

شهروند ساری

اتحاد مازندران در فصل جاری برای زنده نگه داشتن قلعه عقاب ها این تیم را کمی از انتهای جدول دور کرده اما فاصله ۵ امتیازی با تیم های سقوط کننده حاشیه امنیت مناسبی برای شاگردان ابطحی به حساب نمی آید. نجاریان که در فصل جاری تمامی ظرفیت استان مازندران و بازیکنان مختلف مازنی شاغل در تیم های دیگر را یکجا جمع کرد امیدوار بود در این فصل با خیال راحت میانه نشین باشد اما با وجود کسب بردهای ثانیه آخری و نمایش های قابل قبول، ابطحی نتوانسته آرزوی ساروی ها را برآورنده کند تا موجب شود خودش تا استانه برکناری هم پیش برود.

آذرخش بندرعباس

جنوبی ترین تیم فوتسال ایران فصل را کابوس گونه اغاز کرد و با شکست های خانگی پرگل کمتر کسی انتظار ایجاد تغییر در این تیم و ایجاد امید بقا در لیگ را از بازیکنان گمنام آذرخش داشت. اما جدا از بازیکنان و تیم آذرخش هواداران این تیم ستارگان لیگ بودند که با حضور سالم و با فرهنگ خود و تشویقهای مداومشان فرهنگ جدیدی در هواداری فوتسال معرفی کردند. تیم آذرخش هم رفته رفته به شرایط لیگ برتر عادت کرد و با استفاده از میزبانی و تلاش بازیکنانش به مانع سختی برای تمام تیم های لیگ تبدیل شد. هرچند هنوز آذرخش با انتهای جدول فاصله چندانی ندارد اما با توجه به تجربه کم این تیم می توان به آن نمره قبولی داد.

مقاومت البرز

تیمی که با وجود حضور در لیگ قبلی باید بی تجربه ترین تیمی که با وجود حضور در لیگ قبلی باید بی تجربه ترین تیم مسابقات نامیدش یعنی مقاومت البرز، با هدایت رضا فلاح در حالی وارد مسابقات شد که اکثر بازیکنان خود را به دلیل اتمام دوره خدمت نظام وظیفه از دست داد و با ترکیبی کاملا جدید و با استفاده از بازیکنانی که سابقه بازی در لیگ برتر را نداشتند وارد مسابقات شد. مقاومتی ها هنوز نتوانسته اند نتایج دلخواه خود را کسب کرده و از انتهای جدول جدا شوند اما به یاد می آوریم این تیم فصل گذشته هم در این مقطع فصل با ۱۱ امتیاز در رده ۱۲ ام بود و امسال با ۱۲ امتیاز در همان رده قرار دارد.

فرش آرای مشهد

علامت سوال بزرگ مسابقات لیگ برتر فوتسال ایران در سال ۹۴ را باید به جایگاه و امتیاز تیم فرش آرای مشهد اختصاص داد. تیم خوب و با شخصیت مشهدی که همیشه در نیمه های جدول به صعود فکر می کرد حالا برای نجات از بحران پایین جدولی بودن به دنبال راه چاره است. مرتضایی که در ابتدای فصل بازیکنانی نظیر بهادری و توکلی را از دست داد بیش از پیش به جوانان تکیه کرده و امیدوار است با بالارفتن تجربه این بازیکنان بتواند در انتهای فصل در رتبه ای درخور قرار گیرد. پیش بینی می شود فرش آرایی ها بتوانند از رقابت بقا سربلند خارج شوند.

کاشی نیلو اصفهان

قهرمان فصل گذشته مسابقات لیگ دسته اول فوتسال ایران که با امید فراوان به لیگ برتر پای گذاشت در ۱۳ هفته ابتدایی نتوانسته است نتایج شایسته یک تیم لیگ برتری کسب کند. 

شاگردان صادقی در این مسابقات تنها ۷ امتیاز گرفته اند تا گزینه اصلی سقوط باشند. حال باید منتظر باشیم و ببینیم تغییر کادر فنی و اضافه شدن اسپانسر احتمالی می تواند کمکی به این تیم باشد یا باید کاشی نیلو را سقوط کننده زودهنگام مسابقات دانست.

** برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جواناینجاکلیک کنید.


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.