سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تصویب یک فوریت مصوبه ساماندهی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری

یک فوریت طرح مصوبه ساماندهی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران در یکصد و نود و یکمین جلسه شورای شهر به تصویب رسید.

به گزارش حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛در جریان بررسی یک فوریت طرح "اصلاح بند یکم قسمت (ب) مصوبه ساماندهی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران" نظراتی از سوی اعضای تهران مطرح شد، از جمله آن علیرضا دبیر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در خصوص فروشگاه‌های شهروند اظهار کرد: در شورای چهارم تصمیم گرفته شده که شهروند باقی بماند چرا که به شهروند به عنوان یک بنگاه اقتصادی نگاه شده و از آنجایی که دو نوع درآمد پایدار و ناپداری داریم شهروند از جمله درآمدهای ناپایدار است و مصوب شده که بیشتر از نرخ وزارت بازرگانی ارائه اجناس نداشته باشد.

دبیر اضافه کرد: شهروند در حال حاضر 31 شعبه دارد که در مجموع 1000 میلیارد تومان درآمد و 40 میلیارد تومان سود سالانه دارد.

وی ادامه داد: بنا بود تا شهرداری نیز کمک کند و سود به شهرداری برگرداند که فروشگاه شهروند در برنامه 5 ساله مصوب شده و بند بند آن مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

در ادامه یک فوریت این طرح برای دریافت نظرات موافقان و مخالفان به بررسی گذاشته شد که در ابتدا احمد دنیامالی در ابتدای این طرح بیان کرد: این مصوبه سال 88 بوده چرا آن را عملیاتی نکرده در مجموع من با نخود و لوبیا فروشی شهرداری مخالفم و شهروند در شأن شهرداری نیست.

دنیامالی در ادامه در خصوص درآمد پایدار گفت: اگر به دنبال درآمد پایدار هستید فروشگاه‌های شهروند را اجاره دهیم که چند ده برابر سود خواهد داشت چرا که در حال حاضر سرویس خوبی ارائه نمی‌دهد و احترام نیز به مشتری نمی‌گذارد، از این رو با یک فوریت این طرح مخالفم.

وی افزود: شهریاران جوان مهم‌تر از شهروند بود که به آن رأی ندادیم که من با آن موافق بودم اما با این طرح کاملاً مخالفم.

در ادامه بررسی رحمت الله حافظی به عنوان موافق طرح تصریح کرد: باید گزارش این شرکت را بررسی کنیم از این رو باید گزارش حسابرس را مطالبه کند چرا که این شرکت از مجموعه شرکت‌ها حذف نشده است.

در ادامه تندگویان به عنوان مخالف دوم این طرح گفت: با دنیامالی موافقم چرا که وقتی بحث درآمد پایدار مطرح می‌َشود به عنوان یک بنگاه درآمدزا نگاه می‌کنیم اما از سوی دیگر خواستار افزایش قیمت اجناس هستیم آن چه که مهم است درآمد واقعی شهروند است که باید مشخص شود که باید ببینیم چه میزان از آن عقب‌تر است اما برنامه کاملی از شهروند برای ارزیابی نداریم.

اما یکی دیگر از موافقان که حکیمی‌پور بود، افزود: شهروند وظیفه ذاتی شهرداری و شوراها است تا بتواند ارزانی را رقم بزند و به عنوان تنظیم بازار است و نباید به عنوان یک درآمد به آن نگاه کرد از این رو با آن موافقم. شهروند برای رفاه مردم شهر درنظر گرفته شده و هدف سود نیست.

در ادامه اظهارات اعضای شورای شهر مهدی چمران در خصوص واگذاری شهروند بیان کرد: واگذاری آن برای فروش یا اجاره از آن جایی که تکیلف زمین آن‌ها مشخص نبوده و سند آن‌ها نیز هنوز به نام شهرداری زده نشده از این رو در واگذاری آن مشکل به وجود آمده و افراد متقاضی آن انتظار یک سند شسته رفته داشتند اما این امر محقق نمی‌شد از این رو اجاره آن‌ها نتیجه نداد.

وی گفت: من با نظر آقای حکیمی‌پور موافقم چرا که شهروند برای ارزانی کالا ایجاد شده و نباید به عنوان درآمد به آن نگاه کرد و به منظور توزیع عادلانه اجناس باید به آن نگاه شود.

در ادامه بررسی این طرح علوی مدیرعامل شهروند نیز اظهاراتی داشتند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها تنظیم اجناس در بازار در مواقع بحران بود که شهروند این مهم را برعهده داشت.

نظرات شورای شهر به همین جا ختم نشد و سرخو که رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران است، گفت: یکی از آیتم‌های همه ساله در حمل و نقل تهران و مدیریت سفرهای درون شهری این گونه تعریف شده که کاهش سفرها با خرید از شهروند محقق می‌شود و اگر سختار تغییر کند در این خصوص نیز مشکل ایجاد می‌شود اما در نهایت با اظهارات مخالف اعضای شورای شهر یک فوریت این طرح با 22 رأی به تصویب رسید.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.