حمیدرضا حاجیبابایی وزیر پیشین آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار
حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینكه این روزها پاسخ مسئولان فعلی آموزش و پرورش به انتظارات تنها عبارت «باید ساماندهی کرد» است، گفت: یک دنیا سخن در این واژه مستتر است! و مسئولان امروز آموزش و پرورش در تمامی محافل کاری در پاسخ یا توجیه پایین بودن میانگین حقوق و دستمزد در پس اجرای نظام 3-3-6 تنها در پس این عبارت سنگر میگیرند.
وی افزود: البته با تعبیر و تفسیری که منحصر به فرد بوده و نظام آموزشی را دیر یا زود با چالش مواجه میسازد، تفسیری وارونه و تحریف از ساماندهی شده است.
وی ادامه داد: امروز ساماندهی نیرو در آموزش و پرورش مترادف با «رقابت و سبقت گرفتن در واگذاری مدارس دولتی بیشتر به بخش خصوصی»، «بکارگیری معلم با دستمزد پایین بدون امنیت شغلی در پس فعال شدن دوباره شرکتهای خدماتی»، «بستر سازی برای جذب و ورود لشگری از بیکاران جویای کار، کم توقع و راضی به حقوق کم در قالب حق التدریس به اسم صرفه جویی در منابع مالی»، «به اضمحلال رفتن دانشگاه فرهنگیان یا تنزل جایگاه آن در حد یک مرکز آموزش قبل یا حین خدمت»، «کاستن از تعداد معلمان رسمی و دیگر کادر اجرایی مدرسه به قیمت بزرگ کردن خارج قسمت تقسیم تعداد دانشآموز بر معلم»، «افزایش تراکم دانشآموز در کلاس برای ثبت رکودهای 40 تا 45 نفر و بیشتر در کلاس»، «فشار بیشتر برای تعطیلی مدارس کم جمعیت و افزایش تعداد مدارس دو نوبته» و «بالا بردن نسبت دانشآموزان شاغل در مدارس غیر دولتی به قیمت کاهش مدارس استعدادهای درخشان ،نمونه دولتی و خلاصه قربانی شدن عدالت تربیتی و آموزشی» است.
ریشه مشكلات آموزش و پرورش در كندی اجرای سند تحول است
حاجی بابایی ریشه مشكلات فعلی آموزش و پرورش را در كاهش ناگهانی 300 هزار معلم فعال از پیكرهی آموزش و پرورش خواند و اظهار داشت: مشکل از آنجا نشأت میگیرد که مدیران کنونی آموزش و پرورش گویا متعهد شدهاند که شتاب و آهنگ رو به رشد نظام آموزشی را در حین اجرای مأموریت اجرای سند تحول به شدت کند کنند و کاهش یک باره 300 هزار معلم را از پیکره فعال و مولد آموزش و پرورش در الفاظی مانند متناسب سازی، چابک سازی، اصلاح ساختار بودجهای، بهبود نظام حقوق و دستمزد معلمان، آن را عملی موجه جلوه دهند.
حاجیبابایی اضافه کرد: چگونه انتظار است سیستمی مانند آموزش و پرورش که از سال 92 تاکنون که در آستانه سومین مهر قرار دارد، قریب به 100 نفر از آن بازنشسته شده یا در حال بازنشستگی است و تا همین الان اجازه استخدام و ورود به احدی را نداده است، از حال و روز خوبی برخودار باشد؟
وی تصریح کرد: آیا بهتر نبود به جای «کند کردن چرخ دانشگاه فرهنگیان در پذیرش دانشجو»، «کوچاندن اجباری معلمان از متوسطه به ابتدایی»، «الزام به جمع کردن مدارس روستایی کم جمعیت»، «بالا بردن تراکم کلاسی»، «امر به تعطیلی مجتمعهای روستایی که از احکام سند است». «کاهش کادر مدیریتی و پشتیبانی مدارس که مبارزه با جنگ نرم را تدارک میکنند»، «واگذاری حدود 1000 مدرسه به بخش خصوصی به قیمت بالابردن ناگهانی 3.5 درصدی دانشآموزان مدارس غیر دولتی در بیلان کار و استثمار کردن معلم روزمزد با دستمزد پایین»، «حذف و کاهش معاونین فناوری، مربیان پرورشی و قرآنی» و دهها کار این چنینی مجوز جذب 60 هزار معلم ابتدایی را در کارنامه کاری خود ثبت میکردند؟
وی افزود: آیا باید از نظام آموزشی انتظار معجزه داشت؟ در حالیكه مدام بر طبل تعدیل و کاهش نیروی انسانی کوبیده میشود و اصرار است به طرفة العینی 300 هزار معلم رسمی از گردونه آموزش و پرورش جدا شود.
وی تصریح كرد: به نظر میرسد سند تحول و مظلومتر از آن نظام 3ـ3ـ6 مستمسک خوبی است تا رکود و فترت کاری، مطالبات بر زمین مانده از پاداش پایان خدمت معلمان، بیکاری، آلودگی هوای تهران، موضوع هستهای، 40 قول غیر کارشناسی غیر اجرایی مثل معاونت اقتصادی و سازمان رفاهی و دیگر چیزها كه همواره برای فرار از پاسخگویی، انگشت اتهام به سوی آن روانه شود.
وزیر سابق آموزش و پرورش تأکید کرد: البته قرار بود بر حسب تقسیم کار صورت گرفته، دکترین تکراری واگذاری مدارس دولتی و احیای دوباره شرکتهای خدماتی، این بار با رنگ و لعابی جدید برای جذب معلمان روزمزد دوره ندیده، خلأ کاهش 30 درصدی معلمان را پر کند که مجلس با تیزبینی و دور اندیشی لازم فعلا مانع واگذاری مدارس شده است.
ثبات نظام آموزشی جدید نیازمند تدابیر ویژه است
حاجیبابایی در رابطه با اجرای نظام جدید آموزشی كشور اظهار داشت: همزمان با اجرای طرح استقرار نظام آموزشی جدید که با اضافه شدن پایه ششم ابتدایی آغاز شد، دوره متوسطه اول نیز شاهد کاهش یک پایه بود که تدابیر خاص خود را در بعد ساماندهی نیرو طلب میکرد.
وی ادامه داد: بعد از سه سال نوبت به متوسطه دوم میرسید که طبیعتاً در طی این فرصت سه ساله با عبور از موج متوسطه اول به دوم، هر ساله تعداد قابل ملاحظهای از دبیران دوره دوم بازنشسته شده و عملا در کنار راهکارهایی این مشکل حل میشد.
وی افزود: البته کاهش یک پایه، از آنجا که در مرحله گذر از نظام قدیم به جدید حالت موقت و ناپایدار داشت، پس از سه سال به حالت ثبات سه پایه در متوسطه اول میرسید و مستلزم راهکارهایی از نوع خود بود.
وی این راهكارها را اینگونه تشریح كرد و گفت: این موارد شامل «توزیع ساعات درسی دوپایه بین دبیران شاغل بر اساس اولویت پر کردن ساعات موظف»، «متناسب سازی تراکم دانشآموزی در کلاس با نیروی انسانی موجود تا شاهد افزایش کیفیت تدریس همزمان با تأمین ساعات موظفی تدریس دبیران باشیم» و «بازنشستگی عادی دبیران در طول سه سال» است.
تامین نیروی انسانی تا مهر 92 تضمین شده بود
حاجی بابایی افزود: در مهرماه 1391 مصوبهی نظام آموزشی جدید 6-3-3 در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و اجرا شد و گامهای نخستین اجرای این نظام آموزشی در حوزه ساماندهی منابع، تامین انسانی نیروی انسانی لازم برای نه مهر 92ـ91 و سال تحصیلی بعد را بیمه کرد.
وی تصریح كرد: با اجرای این مصوبه نیروی انسانی مورد نیاز دوره ابتدایی با اضافه شدن پایه ششم به این دوره از چند روش تأمین شد و در ساماندهی آموزگاران شاغل در دوره ابتدایی، اولویت ما به کارگیری معلمان مجرب پایه پنجم بود كه پس از گذراندن دورههای ویژه آموزش تابستانی ضمن خدمت در پایه ششم مشغول به خدمت شدند.
وی تاكید كرد: دانشگاه فرهنگیان نیز قرار بود هرسال عهده دار جذب و پذیرش 25 هزار دانشجو در رشتههای مورد نیاز آموزش و پرورش باشد که دوسوم این نیاز به دوره ابتدایی تخصیص یافته بود تا در گذر زمان علاوه بر تأمین نیاز دوره ابتدایی، فرصت لازم را برای تحرک شغلی آموزگاران و انتقال آنان را به دیگر دورهها فراهم آورد.
وزیر پیشین آموزش و پرورش افزود: در روند اجرای این طرح وضعیت ده ها هزار نفر از معلمان تغییر كرد كه برخی موارد آن شامل «معلمان حقالتدریس با سوابق خدمتی 7تا 15 ساله مشروط به طی دورههای آموزش ضمن خدمت بر اساس مصوبه مجلس»، «تبدیل وضعیت آموزشیاران نهضت سوادآموزی با سوابق خدمتی تا 15 سال و یا بیشتر توأم با گذراندن آموزشهای ویژه»، «پیمانی نمودن نیروهای قرارداد معین با مدارک دانشگاهی با سوابق 5 سال به بالا پس از طی دورههای آموزشی لازم بر اساس مصوبه مجلس»، «جذب و بکارگیری 40 هزار نیروی تازه نفس از بین 700 هزار نفر از دانشآموختگان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی پس از طی آموزشهای ضمن خدمت برنامهریزی شده»، «فراخوان نیروهای با رسته آموزگاری شاغل در سایر دورههای تحصیلی»، «انتقال داوطلبانه نیرو از سایر دورههای تحصیلی به ابتدایی در گروی تغییر محل خدمت به منطقه نزدیکتر پس از شرکت در دورههای آموزشی پیش بینی شده»، «استفاده از ظرفیت مناسب منابع کالبدی و فضای خالی مدارس در قالب ادغام مدارس نوبت دوم در نوبت صبح با هدف ارتقای کیفیت آموزشی توأم با استفاده بهینه و مطلوب از منابع انسانی» میشود كه اضافه شدن یک پایه به دوره ابتدایی جذب حداکثری دانشآموز را در مدارس غیر دولتی فراهم ساخت.
كاهش تراكم دانش آموزان راهی برای ساماندهی صحیح نیروی انسانی
وزیر سابق آموزش و پرورش کاهش تراکم دانشآموزان را راهگشای ساماندهی نیروی انسانی دانست و گفت: با ورود به دوره دوم متوسطه، با یکپارچه دیدن دوره متوسطه در 2 دوره سه ساله به راحتی میتوان با انعطاف در شیوهنامه ساماندهی از تمامی دبیران متخصص با مدرک دانشگاهی لیسانس در هر دو دوره متناسب با توانمندیهای حرفهای بهره گرفت.
وی افزود: میتوان در دوره گذر با فراهم آوردن مکانیزمهای ترغیبی از توان معلمان کار آزموده دبیرستانی در تدریس بیشتر دروس متوسطه اول که اکنون به سه پایه رسیده است، استفاده کرد.
نقشهی راه بعد از اجرا رونمایی شد
وزیر پیشین آموزش و پرورش اظهار داشت: هفتاد درصد نقشه راه سند تحول برنامه درسی ملی، معلم و نیروی انسانی اجرایی شده است و حتی نظام رتبهبندی برای اجرا به استانها ابلاغ شده است سوال اینجاست كه چطور به طور مطلق اعلام میشود که نقشه راه رو نمایی شده است؟ جای تعجب است وقتی شنیده میشود برخی از زیر نظامهای اصلی سند تحول كه میتواند ضامن تحکیم منزلت اجتماعی معلمان و ارتقا و بهبود معیشت آنان باشد در حدی تنزل مییابد که ترمیم حقوق عقب افتاده معلمان از قافله قانون مدیریت خدمات کشوری را به نام «نظام رتبه بندی» در بوق و کرنا میکنند.
وی بیان داشت: گاهی آن چنان از قدر و منزلت علمی و حرفهای معلمان میکاهیم که افزایش طبیعی فوقالعاده شغل معلمان را که باید وفق مقررات جاری قانون مدیریت اعمال و اجرایی شود را با منتی مضاعف به نام نسخه شفا بخش تحول به کام معلمان می چشانیم که اگر فردا روزی افاقه نکرد، طومار تحول را بپیچیم.
انتهای پیام/