سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کافه کتاب/ 107

بازار کتاب کودک و نوجوان نسبت به بزرگسال پر‌رونق‌تر است

مردم ما از آن جهت که کتاب شناس خوبی هستند مناسب‌ترین آنها را تهیه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید محبوبی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان سال 1352 در یکی از روستاهای ملکان (آذربایجان شرقی) به دنیا آمد. پس از طی موفقیت‌آمیز مراحل تحصیلی دوران ابتدایی و راهنمایی در سال 1369 وارد حوزه علمیه تبریز شد، در کنار تحصیلات حوزوی  در تبریز به کلاس‌های قصه‌خوانی استاد عبدالمجید نجفی راه یافت. ایشان تا کنون در مجلاتی مانند «سروش‎ ‎نوجوان»، «سلام بچه‌ها»، «پوپک»، «انتظار نوجوان»،‏ «ملیکا»، «یاران امین» و «قاصدک»‏‎ ‎برای کودکان و نوجوانان و در مجلاتی چون «کتاب ماه کودک و ‏نوجوان»، «کوثر‎«‎، «مبلغان»، «پگاه»، «پیشگامان»، «شمیم یاس»، «پویندگان»، «آذربایجان»، «خواجه نصیر» و «خشت اول» برای بزرگسالان قلم زده است.

*آقای محبوبی اولین کتابتان در چه سالی و با چه عنوانی منتشر شد؟

من نوشتن را از سال 1374 به صورت رسمی در مجله سلام بچه‌های قم در حوزه کودک و نوجوان آغاز کردم. اولین کتابم مجموعه حکایات زندگی مرحوم مقدس اردبیلی بود و در قالب داستان بازنویسی سپس از انتشارات نبوغ قلم به چاپ رسید.

*تا کنون چند عنوان کتاب از شما به چاپ رسیده است؟

تا امروز حدود 60 کتاب را نگاشته‌ام و تعدادی کتاب هم زیر چاپ دارم.

*تفاوت کار در حوزه کودک و نوجوان با دیگر حوزه‌ها در چیست؟

ادبیات کودک و نوجوان کاملا متفاوت از کار در ادبیات بزرگسالان است به عنوان مثال در ادبیات کودک باید قلم ساده‌ای داشت البته هر ساده‌نویسی ادبیات کودک نیست، ما در ادبیات کودک و نوجوان جوه‌هایی از هنر و خلاقیت را داریم.

*چه کتا ب‌هایی را برای مطالعه به نوجوانان پشنهاد می‌کنید؟

خوشبختانه در ایران ادبیات کودک و نوجوان بعد از انقلاب  رنگ‌و‌بوی خوبی به خو گرفته‌است و تنوع در این حوزه کار را سخت کرده است. من کتاب‌های نویسندگان موفقی چون مصطفی رحمان دوست،‌ افسانه شعبان نژاد، اشعار یحیی علوی‌فر را به علاقه‌مندان پشنهاد می‌کنم.

*چرا حوزه کودک و نوجوان را برای کار انتخاب کردید؟

در اینجا انگیزه و علاقه مطرح است من از ابتیدا کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان را بیشتر می‌خواندم و به تدریج همین حوزه را هم‌ باری کار انتخاب کردم البته علاقه و روحیات در افراد متفاوت است. ادبیات کودک دنیای پاک و محبت‌آمیز و عاری از هرگونه خشونت است که انسان از آن لذت می‌برد.

*روند فعلی ادبیات کودک و نجوان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظرم روند خوبی را می‌گذارند زیرا خانواده‌ها نسبت به مطالعه فرزندان خود عنایت خاصی دارند همچنین بازار کتاب کودک و نوجوان نسبت به بزرگ سال پر‌رونق‌تر است و مردم ما  از آن جهت که کتاب شناس خوبی هستند مناسب‌ترین آنها را تهیه می‌کنند. 

* چه موانعی بر سر راه این روند می‌بینید؟

نبود یک نهاد برای ارزیابی و یک نوع اهرم فشار برای کنترل کار نویسندگان از جمله موانع اصلی است. زیرا کسانی در این حوزه قد علم می‌کنند که هیچ تخصص و تجربه‌ای ندارند.

*آقای محبوبی ادبیات کودک و نوجوان کشور ما در خارج از کشور مورد توجه قرار می‌گیرد؟

بله، البته خیلی کم است. ما نویسنده‌‌هایی داریم که کتاب‌هایشان به زبان‌هایی انگلیسی، عربی، ترکی و ...ترجمه شده است. نویسندگانی از جمله هوشنگ مرادی کرمانی، محمد رضا بایرامی، مصطفی رحماندوست، علی اصغر سید آبادی ومحسن باقری که کتاب وی در آمریکای لاتین به چاپ رسید.

*چه راهکارای برای سوق دادن نسل جوان به سمت کتاب و کتابخوانی پیشنهاد می‌کنید؟

در این زمینه دولت باید پیش قدم باشد البته نقش خانواده را نمی‌توان نادیده گرفت. سرپرست خانواده باید مطالعه روزانه را به فرزندان خود گوشزد و آنها را ملزم به مطالعه کند. اگر والدین بی‌توجی کنند بچه‌ها نیز نسبت به مطالعه بی‌اهمیت می‌شوند. 

*برای رسیدن به نقطه ایده آل ادبیات چه کار باید کرد؟

از طریق نهاد‌های دولتی می‌توان قدم‌های مثبتی برداشت. باید استعداد‌ها را کشف کرد و امکانات را برای استفاده از آنها فراهم کرد. با گسترش نشریه و مجلات می‌توان این استعداد‌ها را جستجو کرد اما با توجه به محدویت مجله و نشریات در کشور این استعدادها در وبلاگ‌ها  منتشر می‌شود زیرا افرداد زیادی هستند که قلم توانای خود را وبلاگ‌ها منتشر می‌کنند بنابر این وجود نشریات کمک شایانی به رشد نویسندگان و رسیدن به نقطه ایده آل ادبیات می‌کند. 

گزارش از: اکرم رضایی ثانی


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.