سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج؛

اعتراضات مشترکان به نحوه محاسبه نرخ گاز طبیعی در کردستان

نحوه محاسبه نرخ گاز طبیعی دوره جدیدمنجر به اعتراض برخی از مشترکان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شده است و این روزها از شرکت گاز به دلیل تغییر در نحوه محاسبه گازبها انتقادات بسیاری می شود.


  به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان معترضان این نوع محاسبه می گویند: اخیرا قبض های جدید گاز که تاریخ قرائت آن از 21 اسفند تا 14 اردیبهشت است به جای محاسبه با نرخ زمستانی که هر متر مکعب آن 44 تومان است با نرخ تابستان که هر متر مکعب 94 تومان است محاسبه شده است یعنی تقریبا دو برابر.

همچنین در این متن اعتراضی آمده است: این در حالی است که در پشت برگه قبض گاز نرخ گازبها تا آخر فروردین به نرخ زمستان باید محاسبه شود.

قدرت الله فعله گری در این ارتباط گفت: محاسبه نرخ گازبها در قبوض جدید براساس مصوبه هیات وزیران انجام شده است و شرکت ملی گاز ایران و شرکت های گاز استانی هیچ نقشی در محاسبه این نرخ نداشته اند.
 
وی افزود: شرکت گاز استان کردستان نیز مراتب اعتراض خود را به نحوه محاسبه دوره جدید قبوض گاز به شرکت ملی گاز ایران منعکس کرده است اما این شرکت نیز اعلام نمود نحوه محاسبه خارج از اختیار آنان بوده و مصوبه هیات وزیران است. 

وی با اشاره به اینکه کردستان جزو استان های سردسیر کشور محسوب می شود گفت: شرکت گاز کردستان نیز به دلیل قرار گرفتن استان در لیست استان های سردسیر به این نحوه محاسبه اعتراض دارد.

معاون بهره برداری شرکت گاز کردستان در ادامه گفت: هیات وزیران فصول گرم و سرد را براساس شرایط آب و هوایی که اطلاعات آن را از سازمان هواشناسی اخذ می کنند تعریف کرده است و نرخ گازبهای قبوض جدید را براین اساس محاسبه کرده است. 

فعله گری افزود: هیات وزیران تشخیص داده که پایان فصل سرد 15 فروردین سال 94 بوده و از این تاریخ به بعد فصل گرم تعریف شده است. 
وی به اختلاف ریالی و حجم گاز مصرفی فصول گرم و سرد سال اشاره کرد و با بیان اینکه اختلافات زیاد است گفت: نرح محاسبه گاز بها به صورت پلکانی است و بستگی به میزان مصرف مشترک دارد به طوری که در فصول سرد نرخ گازبها در پله اول تا 300 مترمکعب به نرخ 44 تومان محاسبه می شود در حالی که در فصول گرم پله اول حداکثر 45 متر مکعب است و به نرخ هر مترمکعب 94 تومان محاسبه می گردد. 

وی تعداد مشترکان شرکت گاز استان کردستان را 410 هزار مشترک در 29 شهر و 872 روستا ذکر کرد. 

مصوبه هیات وزیران مبنی بر پایان فصل سرد از 15 فروردین در حالی است که براساس اعلام سازمان هواشناسی استان کردستان در روزهای 5 و 6 اردیبهشت شاهد ورود موج سرما به استان بودیم که این موج منجر به وارد کردن خسارت به محصولات زراعی و باغی استان شد.
انتهای پیام/گ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.