سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سین جیم شماره 20 ؛

اولین طلایی کشتی فرنگی ایران در جهان بعد از انقلاب

اولین دارنده مدال طلای جهانی کشتی فرنگی ایران بعد از انقلاب که انتخابش به عنوان مشاور فنی فدراسیون مراکش، مهمترین اتفاق کشتی ایران است.

به گزارش خبرنگار حوزه کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن رنگرز اولین کشتی‌گیر فرنگی ایران در رده بزرگسالان بعد از انقلاب است که موفق به کسب مدال طلای جهانی شده است، رنگرز سال گذشته به عنوان مشاور فنی فدراسیون کشتی مراکش انتخاب شد که مهمترین اتفاق دیپلماسی دو کشور محسوب می‌شود، وی با 3 طلا 3نقره و 5 برنز در کارنامه ورزشی‌اش ناخواسته و زودهنگام از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

اکنون گفتگویی دوستانه داریم با این ورزشکار پر افتخار کشورمان که از خاطر می‌گذرانیم.

سین: حسن رنگرز متولد چه سال، کجا و کدام شهر است؟
جیم: در شناسنامه متولد اول فروردین 1359 از شهرستان نوشهر استان مازندران هستم، البته تاریخ اصلی تولد من 25 اسفند 1358 است.

سین: چند فرزند هستید؟
جیم: 5خواهر و 5 برادر دارم و خودم فرزند پنجم خانواده هستم ، البته یک برادر دوقلو دارم که قهرمان کشتی آزاد جهان هستند.

سین: آیا ازدواج کرده‌اید؟
جیم: بله سه ماه از زندگی مشترکم می‌گذرد.

سین: با همسرتان چگونه آشنا شده‌اید؟
جیم:به توصیه یکی از دوستان باب آشنایی باز شد و بعد از مدتی تصمیم به ازدواج گرفتم.

سین:آیا تاکنون شما را با برادر دوقلویتان اشتباه گرفته اند؟
جیم:بله، یک بار در یک مراسم افطاری شرکت کردیم که اکثر مهمانان حاضر در جمع، ما را تشخیص ندادند به همین خاطر مجبور بودیم خودمان را به همه معرفی کنیم.

سین: با توجه به اینکه شما در یک خانواده پرجمعیت زندگی می‌کردید، نظرتان درباره فرزند زیاد در یک خانواده چیست؟
جیم: شرایط الان بسیار متفاوت شده است و بچه‌های امروز مثل گذشته نیستند در شرایط فعلی با توجه به موضوع فرزندسالاری در خانواده‌ها و تامین هزینه‌ها برای یک بچه به مراتب زندگی برای پدر و مادر سخت است به همین خاطر معتقدم که اگر تعداد فرزندان محدود باشد می‌توان امکانات بیشتری برای تربیت و رشد او فراهم کرد، چون نمی‌توان در جامعه امروز کودکان را از تکنولوژی و امکانات دور نگه داشت.

سین:میزان تحصیلات شما چقدر است؟
جیم: کارشناسی مدیریت دولتی، کارشناسی ارشد علوم سیاسی و کارشناسی ارشد تربیت بدنی دارم و در حال حاضر مدرک مقطع دکتر در زمینه مدیریت برنامه ریزی ورزشی است.

سین:از شیطنت‌های دوران کودکی چیزی به خاطر دارید؟
جیم: من، بچه بسیار شلوغ و پر دردسری بودم و یکی از دلایلی که خانواده، من و برادرم را به طرف ورزش بردند همین شیطنت‌های غیرقابل تحمل ما بود تا شاید در باشگاه تخلیه انرژی کنیم.

سین: آیا به خاطر شیطنت از پدر و مادر کتک خورده‌اید؟
جیم:یکی دوبار این اتفاق افتاد، الان که به آن دوران فکر می‌کنم ، واقعا شیطنت‌های ما از آستانه تحمل خارج بود، برای اینکه خانه ما در شهرستان در یک باغ بزرگ بود، ما به همراه دیگر بچه‌های کوچه بازی‌های پر سر و صدایی می‌کردیم و همسایه‌ها نیز همیشه از شلوغی‌های ما شاکی می‌شدند.





سین:از چه زمانی به سراغ ورزش رفته‌اید؟
جیم: از 10سالگی کشتی را آغاز کردم در آن موقع، یک سری مسابقات در قالب آموزش در مدارس برگزار می‌شد که الان از رونق افتاد خیلی از استعدادهای ورزشی در این آموزشگاه شناسایی می‌شدند که در واقع آموزش و پرورش رسالت کشف استعدادها در مدارس را یک وظیفه می‌دانست که متاسفانه این موضوع امروزه فراموش شده که من و برادرم در این آموزشگاه شناخته شده‌ایم.

سین: وضعیت آموزشگاه‌ها امروز چگونه است آیا هیچ جایگزینی برای این نهاد پیدا نشده است؟
جیم: متاسفانه مدرسه‌های غیر انتفاعی که در قالب یک آپارتمان گسترش پیدا کرد فاقد حداقل امکانات ورزشی هستند که این موضوع آسیب‌های جبران ناپذیری بر پیکره ورزشی کشور خواهد زد.

سین: اگر کشتی گیر نمی‌شدید سراغ چه رشته ورزشی می‌رفتید؟
جیم: اگر کشتی گیر نمی‌شدم، حتما ورزش شنا را دنبال می‌کردم ، چون شنای من خیلی خوب است ضمن اینکه از دوران کودکی در کنار دریا بزرگ شدم و اوقات فراغتم را با این ورزش سپری می‌کردم.

سین: آیا از دوران ورزشی خودتان راضی هستید؟
جیم: خیر، خودم به شخصه از دوران ورزشی‌ام راضی نبودم، احساس می‌کنم جای چندین مدال دیگر برای افتخار آفرینی کشورم خالی است.

سین: فکر می‌کردید اگر خداحافظی نمی‌کردید موفقیت‌هایتان ادامه پیدا می‌کرد؟
جیم: بله قطعا این طور است ورزش قهرمانی بسیار بی‌رحم است و همیشه به این صورت نیست که شرایط بر وفق مراد باشد گاهی باید در اوج به خاطر شرایطی از مسیر زندگی را تغییر داد.

سین: بهترین دوست دوران ورزشی شما چه کسی بود؟
جیم: بهترین دوست ورزشی‌ام آقای بنی تمیم هستند که سال‌ها در یک وزن رقیب جدی بودیم و او در حال حاضر در فدراسیون مشغول به فعالیت است و دوست دیگرم آقای زرین پور بود که در آمریکا مشغول به تحصیل هستند.

سین: آیا با دوستانت هنوز در ارتباط هستید؟
جیم: با دوستان ورزشی 9 تا10  ماه از ایام سال را با آنها سپری می‌کنید که بعضا نزدیک‌تر از دوستی‌هایی دیگر است، با بیشتر دوستان دوران ورزشی‌ام ارتباط خانوادگی دارم.

سین:آیا در کارهای خانه به خانواده کمک می‌کنید؟
جیم: ورزش حرفه‌ای ما را در این زمینه تنبل کرده است، از طرفی من در خانواده‌ای بزرگ شدم که 5خواهر داشتم و همه این مسائل شرایطی را فراهم کرده که در کارهای خانه کمتر شرکت کنم.

سین: در حال حاضر چطور؟ از وقتی که وارد زندگی مشترک شده‌اید؟
جیم: الان هم به خاطر مشغله‌های بیرون از خانه همسرم پذیرفته که نباید به من در چنین مواردی امید داشته باشد به عبارتی خرابکاری‌های من بیشتر باعث زحمت و اضافه کار برای همسرم می‌شود به همین خاطر ترجیح می‌دهم کاری نکنم.

سین: در بین دوستان و خانواده با چه کسی احساس راحتی می‌کنید؟
جیم: دوستان زیادی دارم اما نزدیکترین فرد به من، برادر دوقلویم است که با او خیلی احساس راحتی می‌کنم.

سین: چقدر اهل خرید هستید؟
جیم: به ندرت خیلی کم به خرید می‌روم فقط در موارد خاص و برای خریدهای جزئی خرید می‌کنم خرید کردن اصلا با روحیات من سازگار نیست.



سین: کشتی را از کدام باشگاه و با کدام مربیان شروع کرده‌اید؟
جیم: کشتی را از باشگاه پوریای ولی شهرستان نوشهر آغاز کردم و اولین مربی من مهران رضازاده بود که در سال‌های بعد نیز با حضور مربیان مختلف پا به عرصه قهرمانی گذاشتم که هر یک از مربیان در زندگی قهرمانی من بسیار و تاثیرگذار بوده‌اند.

سین: چقدر اهل هنر و موسیقی هستید؟
جیم: خیلی کم، علاقه مندی من بیشتر در زمینه مطالعه است هنر و موسیقی از مواردی است که در ذات هر انسانی وجود دارد و برخی بالقوه استعداد و علاقه در این زمینه را دارند، متاسفانه من به موسیقی و هنر علاقه‌ای ندارم فرصتی برای این کار پیش نمی‌آید مگر اینکه در حال رانندگی باشم و موسیقی گوش کنم.

سین:آیا تاکنون دروغ نگفته‌اید؟
جیم: با وجود اینکه همیشه سعی کرده‌ام در زندگی شخصی صادق باشم، گاهی اتفاق افتاده که مجبور به این کار شدم، البته گاهی شرایط زندگی به گونه‌ای است که چاره‌ای جز دروغ گفتن نیست، البته دروغ گفتن گاهی برای شخص هزینه‌ها و پیامدهای زیادی به دنبال خواهد داشت که نمی‌توان از آن اجتناب کرد.

سین: چقدر اهل مسافرت هستید؟
جیم: خیلی زیاد، یکی از معیارهای من برای داشتن یک زندگی سالم، سیر و سفر است.

سین: بیشتر دوست دارید به کجا سفر کنید؟
جیم: ترجیح می‌دهم به شمال، زادگاه خودم بروم، چون طبیعت بسیار زیبا و آب و هوای مطبوعی دارد سفر علاوه بر اینکه روحیه آدم را عوض می‌کند، فرصتی بسیار خوب برای شناخت مردم با فرهنگ‌های مختلف است، یکی از ضروریات زندگی شخصی‌ام مسافرت است، معتقدم که اگر از زندگی هر فردی حذف شود تبعات دیگری به دنبال خواهد داشت.

سین:چه کسی اولین نفر در مسابقات با شما تماس می‌گرفت؟
جیم: در دوران ورزشی و فنی که برای مسابقات عازم می‌شدم برادر بزرگترم(حسین) با من تماس می‌گرفت، اما شخصی که خودم با او تماس می‌گرفتم، مادرم بود من در زندگی هرچیزی که دارم مدیون دعاهای مادرم است و تاثیر دعا را در زندگی سخصی و ورزشی ام به وضوح دیده‌ام.

سین: بهترین هدیه‌ای که گرفتید از چه کسی بود؟
جیم:بهترین هدیه من از حضرت ابوالفضل بود، چون در برهه ای حساس از زندگی نذری داشتم که ادا شد و براساس همین اعتقاد، ایمان و عزتی که به من داده است حسینیه‌ای برای مراسم‌های مختلف ایجاد کردم.

سین: چقدر تاریخ‌های مهم زندگی مثل سالگرد ازدواج یا تاریخ تولد چقدر در حافظه تان می‌ماند؟
جیم: متاسفانه اصلا حافظه خوبی در این زمینه ندارم و خیلی از این مناسبت‌ها از ذهنم پاک می‌شود، بیشتر روزهای مهم برای خانم‌ها اولویت است تا آقایان، من هم سعی می‌کنم از این به بعد در خاطرم بماند چون در برخی خانواده ها واقعا یک معضل شده است.

سین: پول چه اندازه در زندگی برای شما مهم است؟
جیم: در هیچ مقطعی از زندگی موضوعات مالی برایم اهمیتی نداشته است و این موضوع را کسانی که با من در ارتباط مستقیم هستند به خوبی می دانند باور قلبی من این است که اگر پول بیش از اندازه لازمش باشد آسیب‌هایش به مراتب بیش از چیزی است که در قالب
فرصت فراهم می‌شود.

 سین: علم بهتر است یا ثروت؟
جیم: متاسفانه امروزه ارزش گذاری‌ به علم بسیار اندک شده است و علم را جلو هر چیزی قرار دهیم نقطه مقابلش به مراتب به بهتر از آن خواهد بود و این به خاطر فضایی است که بر جامعه دانشگاهی ما حاکم است که عملکرد قابل دفاعی ندارند وبیشتر به سمت مدرک گرایی سوق پیدا کرده است در واقع علم جایگاه خودش را از دست داد.



سین: در زندگی مدیون چه کسی هستید؟
جیم: موفقیت‌هایم در زندگی مدیون مربیان و خانواده هستم که در همه مراحل همراهم بوده‌اند به خصوص مادرم.

سین: چقدر کارهای خیر انجام می‌دهید؟
جیم: معتقدم کمک به هم نوع یک مسئولیت اجتماعی‌ برای قهرمانان ملی است و من هم تا جایی که بتوانم از کمک به دیگران دریغ نمی‌کنم و توجه به این امور ماندگاری افتخاراتشان‌ را دو چندان می‌کند.

سین:آیا دوست دارید در آینده، فرزندانتان راه شما را ادامه می‌دهند؟
جیم: فعالیت در ورزش‌ حرفه‌ای خیلی سخت است و باید از خیلی چیز‌ها چشم پوشی کرد، موفقیت در این عرصه مستلزم یک سری فرآیندها و فاکتور‌های معتددی است، دوست دارم اوقات فراغتشان با ورزش سپری شود، نه اینکه ورزش حرفه‌ای را دنبال کنند، چون ورزش کردن علاوه بر سلامت جسم و روح‌ در شکیل‌گیری شخصیت و عواطف فرد بسیار تاثیر گذار است و فضای ورزش، قداستی‌ دارد که اگر حفظ شود تاثیر گذاری تربیتی آن بسیار قوی‌تر از حوزه‌های دیگر است.

سین: بهترین و بدترین خصوصیت اخلاقی شما در زندگی چیست؟
جیم: بهترین خصوصیت اخلاقی‌ام، شادابی، سرزندگی و پر انرژی بودنم است که خدا به من داده است و بدترین خصوصیت اخلاقی‌ام بدقولی‌ام است، البته خصوصیات بد زیادی دارم.

 سین: وقتی عصبانی هستید چه کاری انجام می‌دهید؟
جیم: وقتی در شهرستان‌ بودم، امامزاده‌ای نزدیک خانه ما بود که به آنجا می‌رفتم، الان هم اگر در تهران چنین شرایطی فراهم باشد همان قاعده را حفظ می‌کنم.

سین: تاکنون در زندگیتان ناامید‌ شده‌اید؟
جیم: نه، چون در زندگی‌ در مقاطع مختلف‌، اتفاقات مختلف برایم افتاده است و در تمام این لحظه حضور خوارا‌ احساس می‌کردم.

سین: آیا مطالعه علاقه‌ دارید چه سبکی می‌خوانید؟
جیم: بله، به مطالعه علاقه‌ زیادی دارم و عمده سرگرمی و اوقاتم را با کتاب خواندن سر می‌کنم، سبک‌های مختلفی می‌خوانم  مجلات الان بیشتر در زمینه درسی مطالعه دارم ارتباط با کتاب ما حس خوبی به من می‌دهد.

سین: آشپزی شما در چه حدی است؟ اصلا آشپزی می‌کنید؟
جیم: آشپزی من افتضاح است، در طول 8 سالی که در تهران زندگی می‌کردم، در حد نیمرو بلد بودم و بیشتر اوقات بیرون غذا می‌گرفتم.

سین: اگر به سراغ ورزش نمی‌رفتید،دوست داشتید چه شغلی داشته باشید؟
جیم: دوست داشتم استاد دانشگاه باشم البته استاد دانشگاهی که همه معیارهای استادی در تمام زمینه‌ها را داشته باشم.

سین: تا حالا شده برای کسی پارتی بازی کنید؟
جیم: بله، متاسفانه پیش آمده، چون بعضی‌ مواقع، ما در شرایطی قرار می‌گیریم که عبور از آن اجتناب ناپذیر است، انسان موجودی حائز الخطاست.

سین: شهرت و اعتبار ورزشی، چقدر در زندگی به شما کمک کرد؟
جیم:خیلی کمک کرده البته مردم همیشه به من لطف داشته‌اند همه اعتبار داشته باشم از محبت مردم است البته شهرت مزایای مادی و معنوی زیادی را به همراه می‌آورد و ورزشکاران ما باید به خاطر داشته باشند هیچ گاه از موفقیت‌ شان سو استفاده نکنند.

سین:‌ آخرین باری که از ته دل خندیدید کی بود؟
جیم: چند روز‌ پیش، همراه خانواده در شمال به ییلاق‌ رفتم که یک روز به یادماندنی‌ بود.

 سین: آیا در دوران تحصلیتان‌ تجدید‌ شده‌اید؟
جیم: درسم خوب بود، دوران دبیرستان به خاطر اینکه درگیر مسابقات و اردو بودم به خاطر حاضر نشدن سر جلسه امتحان معلم یک نمره حداقلی به ما می‌دادند، اما بعد از اینکه مدارج قهرمانی را طی کردم شرایط متفاوت شد البته یک سری بخشنامه‌‌ها و مصوبه‌هایی بود که در ادامه تحصیل به ما  کمک زیادی کرد.

سین: چه غذایی را دوست دارید؟
جیم: شامی و کباب‌ که هر وقت فرصت کنم خودم کباب درست می‌کنم.

سین: دستپخت‌ چه کسی را بیشتر دوست دارید؟همسر، یا مادرتان؟
جیم: هر دو نفر خوب هستند اما بهتر از این دو، دستپخت خواهرم است که غذاهای‌ خوشمزه‌ای درست می‌کند.

سین: آیا اهل مد و تیپ هستید؟
جیم: مد و لباس خوب است معتقدم هر کسی باید بر اساس شخصیت و جایگاهش لباس بپوشد و در وهله اول موقعیت اجتماعی‌اش را در نظر بگیرد و من هم سعی می‌کنم بر اساس این معیارها لباس بپوشم.

سین: آیا از شرایط حاکم بر ورزش کشتی کشور راضی هستید؟
جیم: الان فضای خوبی وجود دارد به خاطر اینکه برنامه‌های خوبی پیش رو داریم و اتفاقات خوبی خواهد افتاد البته پیشرفت ما نیازمند نگاه و حمایت ویژه مسئولین است.

گفتگو و تنظیم از فاطمه بهنام

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.