سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

استفاده از انرژی‌های نوین در ساختمان سازی مورد غفلت واقع شده است

متخصص معماری و استاد دانشگاه های ورزقان و خسروشاه گفت:استفاده از انرژی‌های نوین و توان مهندسان جوان درزمینه شهرسازی و تخصصی کردن مراجعات به شهرداریها یکی از ضروریات امروز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از تبریز، کریم بیرامی با اشاره به ضرورت توجه به استفاده از انرژی‌های خورشیدی در جهان امروز گفت: نحوه تامین انرژی یکی از دغدغه‌های جهان امروز شده و با توجه به افزایش مصرف انرژی در سال‌های آتی و درخواست تقاضای انرژی‌های جهانی در کشورهای در حال توسعه بخصوص اسیا ضرورت یافتن راه کارهای جدید ضرروی شده است.

وی بیان کرد: در صورتی که کشورهای تولید کننده انرژی به این فناوری‌ها دسترسی پیدا نکنند ضرر بزرگی در بازار انرژی در سال ۲۰۴۰ خواهند خورد از جمله این کشورها ایران است که حداقل نصف درآمدهایش از نفت و گاز است.

استاد دانشگاه های ورزقان و خسروشاه افزود: با توجه به ماهیت پایان پذیری منابع انرژی فسیلی و آلودگی زیاد ناشی از این سوخت ها، با یک رویکرد زیست محیطی باید نگاه جدی و کلان به توسعه انر‍ژی های تجدید پذیر در کشور داشته باشیم.

بیرامی افزود: ایران با داشتن حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال جزو بهترین کشورهای دنیا در زمینه پتانسیل انرژی خورشیدی در جهان است و با توجه به موقعیت جغرافیای ایران و پراکندگی روستای در کشور، استفاده از انرژی خورشیدی یکی از مهمترین عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: استفاده از انرژی خورشیدی از بهترین راه‌های برق رسانی و تولید انرژی در مقایسه با دیگر مدل‌های انتقال انرژی به روستاها و نقاط دور افتاده در کشور از نظر هزینه، حمل‌نقل، نگهداری و عوامل مشابه می‌باشد ولی متاسفانه شاهد عدم استقبال دستگاه های دولتی و نیز مردمی از این انرژی هستیم.

بیرامی بیان کرد: اتمام قریب الوقوع منابع فسیلی و پیش بینی افزایش قیمت، سیاست گذاران را به پیشنهاد موازین و سیاست هایی برای کنترل محیط زیست و پژوهشگران را به توسعه منابع با آلودگی کمتر وتجدیدپذیری که توان بالقوه ای برای جانشینی با سیستم انرژی کنونی دارند، ترغیب می کند.

وی تاکید کرد: در نگا ه اول شاید انرژیهای خورشیدی کمی به نظرگران بیاید اما در صورت استقبال از این طرح ها و آغاز تولید انبوه باطریهای خورشیدی در کشور هم قیمت تمام شده پائین می آید و هم اینکه سوختهای فسیلی به قیمت ارزان به فروش نمی رسد.

وی تاکید کرد: استفاده از انرژی خورشیدی از بهترین راه‌های برق رسانی و تولید انرژی در مقایسه با دیگر مدل‌های انتقال انرژی به روستاها و نقاط دور افتاده در کشور از نظر هزینه، حمل‌نقل، نگهداری و عوامل مشابه می‌باشدو از سویی دیگر تمام سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی در مدت 3 سال برگشت پذیر می باشد و بازگشت سرمایه صورت می گیرد.

طراح نمونه معماری استان با اشاره به طراحی مدل مسجد امت واحده در تبریز توسط خود یادآو شد: این مسجد با رویکرد مدرنیسم و با توجه به استفاده از انرژیهای نوین در تبریز طراحی اولیه شده و امکان استفاده چند جانبه از آن وجود دارد که امیدواریم با حمایت مسئولان امر و رفع برخی مشکلات امکان احداث آن فراهم شود.

وی یادآور شد: نمونه مشابه طراحی چنین مسجدی را نیز در استانبول ترکیه ارائه کرده ایم که احداث آن نیازمند رفع نگرشهای فرقه ای است، چرا که نام این مسجد امت واحده بوده و بر اساس مشترکات شیعه و سنی باید احداث شود.

استاد معماری دانشگاه های ورزقان و خسروشاه عنوان کرد:یکی از علل عدم گرایش جوانان به مساجد بافت سنتی این مکانها و عدم استفاده از روشهای نوین معماری و بی توجهی به روانشناسی محیط است که میتوان در سبک های جدید معماری به این روشها پرداخت کرد.

بیرامی پیشنهاد کرد: با ملزم کردن سازندگان ساختمان در زمینه بهره گیری از بخشی از انرژی های نوین مانند انرژی خورشیدی و بادی در ساختمانها می توان به صرفه جوئیهای بزرگی دست یافت و این امر با توجه به اینکه هزینه چندانی نیز بر سازنده متحمل نمی شود قابلیت اجرایی بیشتری پیدا می کند.

وی همچنین بیکاری در میان مهندسان جوان ساختمانی را یکی از معضلات فرا روی جامعه مهندسی دانست و گفت: می‌توان با تخصصی کردن مراجعات به شهرداری بر مشکل بیکاری جوانان مهندس تا حدود زیادی فایق آمد چرا که امورات مربوط به اخذ پراونه ساختمانی و پایان کار و امورات فنی یک کار تخصصی است و همانگونه که یک وکیل در مراجعه به دستگاه قضایی با کارت خود اقدام به فعالیت تخصصی می کند، این امر در شهرداری‌ها نیز می تواند محقق شود.

استاد رشته معماری بیان کرد: این تجربه در حال حاضر در برخی کشورهای همسایه نیز انجام می شود و تنها مهندسان و متخصصان امر با کارت مخصوص می توانند به شهرداری مراجعه و امورات فنی را انجام دهند.

وی یادآور شد: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که موجب کند شدن امور شده است، همین مسئله مراجعات غیر تخصصی به شهرداریها است که موجب اتلاف وقت کارمندان و مراجعان و طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده ها شده است.

انتهای پیام/ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.