سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبادان؛

مدیریت درمان دارویی در ماه مبارک رمضان ضروری است

تغییر زمان مصرف برخی داروها از روز به شب نیز می‌تواند عارضه‌هایی را به بیمار تحمیل کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، بی‌شک با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، دغدغه بیمارانی که برای درمان خود، یک یا چند دارو مصرف می‌کنند، بیشتر می‌شود و همواره دو موضوع ذهن این بیماران را به خود معطوف می‌کند، اول نحوه مصرف دارو و بعد بهره‌ مندی از برکات این ماه شریف است، به همین دلیل، مدیریت درمان دارویی این افراد بسیار حائز اهمیت است.

مسئول کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه: نخستین مسئله‌ای که پزشک در مواجهه با چنین بیمارانی با آن روبه‌رو است این موضوع است که، آیا روزه داری بر روند بیماری تاثیر گذار است یا خیر؟چنانچه با صلاحدید پزشک و با ارائه توصیه­‌های مورد نیاز، امکان روزه داری برای آن بیمار فراهم باشد، چیدمان جدید دارویی به ویژه در مورد بیمارانی که روزانه بیش از یک دارو مصرف می‌کنند، ضروری است.

فرخ رامش گفت: در زمینه تداخل دارو با غذا که جذب برخی داروها همزمان با مصرف غذا تغییر نکرده و یا در برخی موارد حتی افزایش نیز پیدا می‌کنند، اما بسیاری از داروها نیز در صورت مصرف همزمان با غذا دچار کاهش جذب می‌شوند.

وی افزود: در مورد داروهایی که جذب آنها به میزان قابل توجهی تحت تاثیر غذا قرار می‌گیرد، دارو باید یک ساعت پیش از غذا یا دو تا سه ساعت پس از مصرف غذا، استفاده شود، بهتر است در خانم‌ها به دلیل احتمال کاهش سرعت تخلیه معده، دارو سه ساعت بعد از غذا مصرف شود، همچنین از مصرف غذاهای دیر هضم در وعده افطار پرهیز شود.

مسئول کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهوازگفت :بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها، نه همه آنها، از جمله کپسول آزیترومایسین، با مصرف غذا دچار کاهش جذب می‌شود، همچنین مهارکننده‌های پمپ پروتون همانند امپرازول، بیس فسفونات­‌ها مانند آلندرونات و غیره به دلیل کاهش آشکار در میزان جذب و اثربخشی، و یا ایجاد عارضه گوارشی در صورت مصرف همزمان با غذا (بیس فسفونات‌ها ـ ریفلاکس) باید حتماً با معده خالی (مثلاً پیش از صرف وعده غذایی) مورد استفاده قرار گیرد.

فرح رامش همچنین افزود : با توجه به طولانی بودن روزه داری، کم کردن فاصله بین دوزهای مختلف یک دارو می‌تواند مشکل ساز شود ،چنانچه بیمار بیش از یک دوز از این دارو استفاده کند بهتر است از این نظر بررسی شود و بهترین رژیم مصرف برای وی در نظر گرفته شود.

وی گفت:دیورتیک‌ها از جمله دیگر داروهایی هستند که مصرف شب هنگام آنها توصیه نمی‌شود، اما مشکل دیگری که این داروها دارد، احتمال وقوع دهیدراتاسیون در صورت مصرف آنها هنگام سحر است، بنابراین در صورت لزوم، بهترین زمان مصرف هنگام افطار است..

مسئول کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهوازدر پایان گفت: مصرف همزمان یا با فاصله کم برخی داروها می‌تواند مشکل ساز یا حتی مخاطره آمیز شود، به عنوان مثال می‌توان به مصرف همزمان یا با فاصله کمتر از چهار ساعت «آلفا بلوکرهایی» همچون «ترازوسین» با «سیلدنافیل» یا «تادالافیل» اشاره کرد.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.