متخصص بيماري هاي عفوني و رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری گفت: از آنجايي كه در ماه مبارك رمضان برنامه غذایی روزه‌داران تغییر می‌کند، از دست دادن آب بدن از جمله عوارض شایعی است که روزه ‌داران را در این ماه با مشكل مواجه مي كند.

دكتر ناصر خسروی با اشاره به عوارض نرسیدن آب کافی به بدن، اذعان داشت: گرفتگی عضلانی و افت فشار خون و علائمی مانند بی‌حالی و بی‌حوصلگی از جمله اين عوارض است.
وی با بيان اينكه در صورت کاهش میزان دریافت مایعات بدن دچار کم آبی شده و این مسئله عملکرد کلیه‌ها را به مخاطره می‌اندازد، به بیماران کلیوی توصيه كرد از روزه گرفتن خودداري كنند.
وي مصرف چای پر رنگ و قهوه در ایام ماه رمضان را عادت نادرستی دانست و یادآور شد: این دو نوشیدنی ادرار آور است، به طوری که با مصرف آنها آب زیادی از بدن دفع خواهد شد، ولی در صورت تمایل بهتر است که چای کم رنگ مصرف کنند.
دكتر خسروي مصرف میوه‌جات و سبزیجات را در رفع عطش موثر دانست و گفت: برخی از میوه‌ها مانند خیار، هندوانه و طالبی آب فراوانی دارد که علاوه بر تامین ویتامین مورد نیاز باعث رفع تشنگی در طول روز نیز می‌شود.
متخصص قلب و عروق در استان چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص روزه داري اظهار داشت: روزه‌داری در كاهش وزن موثر بوده لذا موجب کنترل فشار خون و بهبود کارايي قلب مي گردد.
منصور مفتخر افزود: تغییر برنامه غذایی موجب می شود رژیم غذایی پرکالری و پرچرب کمتر مصرف شود، در نتیجه از فشار اضافه بر رگ‌ها و قلب کاسته می شود که بالطبع چربی خون نیز کاهش خواهد یافت.
مفتخر با اشاره به اینکه گرفتن روزه برای افرادی که دچار بیماری قلبی هستند، توصیه نمی شود، گفت: برخی از بیماران مجبور هستند در طول روز چندین نوبت دارو مصرف کنند به طوریکه در صورت عدم مصرف به استرس مبتلا می شوند، بر همین اساس بهتر است از گرفتن روزه اجتناب کنند.
متخصص قلب و عروق در شهرکرد یادآور شد: بهتر است افراد برای جلوگیری از ابتلا به بیماری فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی از مصرف مواد پرکالری شامل برنج، نان و مواد شیرین و یا شور خودداری کنند.
وی ادامه داد: کاهش وزن برای برخورداری از یک زندگی سالم و با نشاط ضروری است و بهتر است همه مردم عادت کنند دقایقی را در طول روز به حرکات ورزشی و نرمش و حتی پیاده‌روی بپردازند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.