زنجان؛

سلامت روان افراد تحت پوشش بیمه نیست

یک کارشناس ارشد مشاوره، گفت: در حالی که در نظام سلامت برای کوچک‌ترین بیماری‎‌های جسمی خدمات بیمه‎ای پیش‎بینی شده است، ولی هنوز سلامت روان افراد با توجه به جایگاه مهمی که دارد تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،"حسن ناصری"، اظهارکرد: در کشورهای توسعه‌یافته مراجعه به مشاوره و روان‌درمانگر جایگاه ویژه‌ای دارد، زیرا بسیاری از بیماری‎ها از جمله ناراحتی‎های معده، درد کمر، سردردهای میگرنی و حالت تهوع ریشه فیزیولوژیک ندارند و با دارودرمانی بهبود پیدا نمی‎کند.

وی افزود: استفاده دارویی پس از بی‎نتیجه بودن جلسات مشاوره است که تحت نظر روان‌پزشک دوره دارویی خاصی برای فرد تعریف می‌شود که با مصرف دارو فرد آرام‎تر شده و نسبت به دوره‎های مشاوره تمکین می‎کند.

ناصری تصریح کرد: در کشور ما برای سرماخوردگی پوشش بیمه‌ای تعریف شده است، ولی هنوز روان افراد در این بخش مورد توجه قرار نگرفته است، در حالی که توجه به سلامت روح و روان افراد مسئله بسیار مهمی است.

این کارشناس ارشد مشاوره و روان‌درمانی با بیان اینکه هنوز هم بسیاری از مردم جامعه ما از مراجعه به مشاوره یا روان‌درمانی واهمه دارند، تاکید کرد: مراجعه به مشاور باید در ابتدای امور مهم از جمله ازدواج مورد توجه قرار گیرد، این در حالی است که در جامعه ما قبل از ازدواج همین‌قدر که دو نفر همدیگر را دوست داشته باشند برای شروع زندگی کافی است، ولی وقتی با یکدیگر به مشکل برخوردند و پس از درگیری‎های فراوان اعلام می‎کنند که دیگر قادر به ادامه زندگی نیستند به اجبار مشاوره لازم است تا این زندگی آسیب دیده را به هم بند بزند.

ناصری با مهم برشمردن نقش رسانه‎ها در نهادینه کردن اهمیت مشاوره در زندگی افراد، خاطرنشان کرد: همان‌قدر که برای بحران آب برنامه‎های مختلفی از رسانه‎ها تولید و پخش می‌شود، برای جلوگیری از بحران زندگی هم باید برنامه‎های متنوعی تولید شود تا افراد راه‎های پیشگیری از مشکلات زندگی را به خوبی آموزش ببینند.

وی افزود: در کتاب‎های مدارس در مورد نحوه تهیه شیرینی درس‎هایی پیش‌بینی شده، ولی برای بهتر شدن زندگی روزمره و آموزش مهارت‎های زندگی هنوز واحدهای خاصی منظور نشده است.

این کارشناس ارشد مشاوره گفت: با ورود به جامعه مدرنیته، پا در میانی خاله و دایی و فامیل دیگر تاثیر چندانی در مشکلات نخواهد داشت، به همین دلیل باید با معرفی وظیفه یک مشاور، در زمان بروز مشکل افراد را در حل مشکلات پیش آمده به خوبی یاری کرد.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: سلامت ، روان ، زنجان ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.