سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناسان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران بررسی می‌کنند

گزینه‌ روی میز ریاض؛ عمل جراحی فوری استراتژی بیمار سعودی

سفیر عربستان در لندن با اظهاراتی چون «برای عربستان، همه گزینه‌ها نسبت به ایران روی میز است» عقده‌های ریاض در مسائل منطقه‌ای را به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، اخیراً سفیر عربستان در لندن در اظهاراتی گستاخانه و بی‌ادبانه مبنی بر اینکه؛ «برای عربستان، همه گزینه‌ها نسبت به ایران روی میز است.»! فارغ از اینکه «روی میز بودن گزینه‌ها برای ایران»، یک ادعای گستاخانه نخ‌نما است و بارها و بارها مردم و مسئولان کشوری و لشکری در جمهوری اسلامی ایران، به انحای مختلف پاسخ دندان‌شکن این قبیل رجز خوانی‌های احمقانه را داده‌اند.

اما اینکه چرا این بار عربستان، بلندگوی این اظهارات بی‌ادبانه شده است، محل بررسی است که در این رابطه نظر کارشناسان را جویا شدیم:

 

در این زمینه، "حسین شیخ الاسلام"، مشاور امور بین‌الملل رییس مجلس شورای اسلامی معتقد است: عربستان به مرحله‌ای از زوال سیاسی رسیده که به هر دست و پازدنی برای حفظ حیات متزلزلش آن‌هم به هر قیمتی راضی شده است. اینکه سفیر آل‌سعود در لندن مرتکب این گستاخی به ساحت جمهوری اسلامی ایران شده، در وهله اول، از دو منظر قابل بررسی است؛ یکی اینکه آن‌ها متوجه قدرت بی‌چون و چرای ایران در منطقه و نیز در جهان شده‌اند و یک تفسیر آن است که این سخنان، ناشی از ترس فراینده آن‌ها از ایران و درواقع، حربه‌ای برای فرار به جلو است که اگر اینگونه باشد، کاملاً به نفع ماست.

وی ادامه داد: در عین حال، یک تفسیر دیگر می‌تواند این باشد که مقامات سعودی، واقعاً در مقابل ایران چاره‌ای جز تسلیم ندارند و در واقع، منظور آنان این است که آخرین راهکار ما در مقابل ایران، مثلاً حمله نظامی - به عنوان یک گزینه روی میز آن‌ها - است که در این صورت نیز باز شرایط به سود جمهوری اسلامی است زیرا عرب‌ها بیشتر از هر کس دیگری به توان دفاعی و نظامی و تسلیحاتی ایران اذعان دارند و هرگز به چنین حماقت مهلکی به ضرر خودشان اقدام نخواهند کرد.

 
به نظر می‌رسد عربستان، در عرصه سیاسی و دیپلماتیک به ویژه در منطقه خاورمیانه دچار یک تنگنای تاریخی شده و بحران یمن برای آل‌سعود، حکم باتلاقی را یافته که هر چه بیشتر دست و پا می‌زنند، بیشتر در آن فرو می‌روند. سفیر عربستان در لندن - که گویا اصولاً یکی از ایرانی ستیزترین مقامات سعودی به شمار می‌آید، برای ارضای غرایز دورنی‌اش هم که شده، مجبور است چنین اظهاراتی داشته باشد  که این اظهارات تجسم بارزی از درماندگی عربستان در برابر ایران را به نمایش گذاشته است و شاید یک تفسیر این باشد که «اگر این را نگوید، چه بگوید؟»
 
"عوض حیدرپور " عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: حقیقت این است که عربستان، در ماه‌های اخیر، بازوی اسراییل و صهیونیزم در منطقه شده که حمله ناجوانمردانه، تجاوزکارانه و جنایتکارانه به یمن، اوج این عاملیت و نوکری برای رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان آن است. علاوه بر این اقدامات عملی، سعودی‌ها حوزه گستاخی‌های خود را در زبان و به صورت شفاهی، این بار به حریم مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز گسترش داده‌اند و زبان به جسارت گشوده‌اند. این بار، گویا آن‌ها نه بازوری اسراییل بلکه بلندگو و بوقچی این رژیم غاصب نسبت به ایران شده است.

 
به نظر می‌رسد عربستان، اگر واقعاً تفکر دیپلماتیک داشت، فکری به حال جریان رو به سقوط خود می‌کرد و بی‌آنکه اتهامات بی‌اساس و ناشی از جهالت محض خود را نسبت به کشورهای صالح و مصلح منطقه و در رآس آن‌ها ایران اسلامی مطرح می‌کرد، خود را از منجلاب یمن نجات می‌داد تا مبادا بیش از این رسوای تاریخ شود.
 
"غضنفر رکن آبادی" سفیر سابق ایران در لبنان و دیپلمات کارکشته کشورمان در این باره معتقد است: عربستان هیچ‌گاه جرأت نگاه چپ به مرزهای با صلابت ایران اسلامی را نداشته و ندارد و صلاح سعودی‌ها در این است که قبل از رو کردن گزینه‌های روی میزشان، فکری به حال وضعیت وخیم خود در یمن کنند که آن‌ها را با سرعتی بیش از پیش در سراشیبی سقوط قرار داده است. با این شرایط بعید است که عربستان فرصت کند گزینه‌های خود را علیه ایران رو کند.

 
انتهای پیام/  
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
عجب،بلاخره این عربا یه جمله یاد گرفتن! واقعأ پیشرفت کردن!.
سید حامد
۱۰:۱۵ ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
روی میز اونا که همیشه ملخ و سوسک و سوسمار بوده،گزینه روی میز دیگه چیه؟؟!!!!!!!!! به قول معروف شهر که شلوغ بشه قورباغه هفت تیر کش میشه