یک کارشناس سیاست‌خارجی گفت: عربستان درصدد بازسازی روابط خارجی خود با‌ دنیاست و می‌خواهد به‌ صورت خرمندانه‌ای از وضعیت یمن فرار کند.

برکناری سعودالفیصل را به فال نیک می‌گیریم
"محمد ساجدی" در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاست‌ خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به برکناری ولیعهد و وزیر امورخارجه عربستان اظهار داشت: برکناری سعود‌الفیصل اتفاق بزرگی است و ناخرسندی مقامات ریاض از سیستم‌های سیاسی این کشور را نشان می‌دهد.
 
این کارشناس سیاست‌خارجی گفت: البته وزیر امور خارجه سابق عربستان مبتلا به سرطان خون و کهولت سن نیز بود، که عملا این دو موضوع وی را نظر فیزیکی از رده خارج می‌کرد. به هرحال برکناری سعود الفیصل را به فال نیک می‌گیریم.
 
وی تصریح کرد: جابه‌جایی‌های حکومتی عربستان، دو معنی می‌تواند داشته باشد؛ بعد از مرگ پادشاه عربستان و آمدن ملک‌سلمان یک نوع جوان‌گرایی در کادر این کشور آغاز شد و قدیمی‌ترین وزیر خارجه جهان  (سعود الفیصل) با نزدیک به 40 سال سابقه کار در وزارت خارجه دیگر کفایت سیاسی نداشت.
 
ساجدی افزود: به‌خصوص بعد از حوادث سوریه، لبنان و عراق حکام این کشور دلیل هرگونه خدشه در چهره‌ بیرونی عربستان را ناشی از ضعف وی در وزارت‌ امور خارجه می‌دانستند.
 
این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: سعود الفیصل متاسفانه به رغم گذشته و سوابق دیرینه‌اش در سیاست خارجی نتوانست، چهره مناسبی را برای عربستان اتخاذ کند.
 
وی اضافه کرد: احتمالا عربستان درصدد بازسازی روابط خارجی خود با‌ دنیاست و می‌خواهد به‌ صورت خرمندانه‌ای از وضعیت یمن فرار کند، بنابراین به دنبال انتصاب فرد جدید و جوان بود، البته پیش از هرگونه قضاوتی باید صبر کرد و دید این فرد چگونه تصمیم می‌گیرد و در قبال حوادث منطقه چه مواضعی را اتخاذ می‌کند.
 
این کارشناس سیاست خارجی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه انتخاب وزیر دفاع به عنوان ولیعهد این کشور نشان از کودتایی داخلی است، اظهار داشت: اینکه وزیر دفاع به عنوان ولیعهد انتخاب شده، کمی عجولانه به نظر می‌رسد و کودتای داخلی هم به حساب می‌آید و بحث‌ میان رجال آل‌سعود نیز دور از ذهن نیست.
 
ساجدی گفت: روزهای آینده برای ریاض بسیار تعیین‌کننده خواهد بود و باید صبر کرد و دید آیا مقامات عربستان در پی فقدان سیاسی این اقدام را انجام داده‌‌اند یا می‌خواهند یک چهره نظامی را در راس امور قرار دهند، که بعید است این طور باشد.
 
این کارشناس سیاست‌خارجی با اشاره به جلوگیری جنگنده‌های عربستانی از فرود هواپیمای ایرانی در فرودگاه صنعا اظهار داشت: به احتمال قریب به‌یقین ایران پاسخ این اقدام را خواهد داد.
 
وی افزود: سعود الفیصل وزیر امور خارجه سابق عربستان درخواست ملاقات با "محمدجواد ظریف"  وزیر امور خارجه کشورمان را کرده بود و ایران گفته است، هرگونه ملاقات قبل از آتش‌بس اتفاق نخواهد افتاد، بنابراین، تحولات اخیر در این کشور می‌تواند زمینه‌‌ای برای نشان‌دادن حسن‌نیت ریاض به تهران باشد.
 
 ساجدی بیان کرد: به‌نظر می‌رسد شرایط چند روز آینده بسیار تاثیرگذار و تعیین‌کننده است و احتمالا عربستانی‌ها نسبت به بمباران یمن تجدیدنظر خواهند کرد، زیرا شرایط فعلی در این کشور به‌زیان سعودی‌هاست. ناوگان‌های ایران هم در اطراف دریای عدن هستند و وضعیت منطقه بر وفق مراد عربستان نیست ومجموعه شرایط می‌تواند اوضاع را به نفع مردم یمن ورق بزند.
 
شایان ذکر است، «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی بامداد امروز چهارشنبه با صدور احکام حکومتی جدید، دست به تغییرات گسترده در ترکیب حاکمیت این کشور زد.

سلمان ابتدا در حکمی «مقرن بن عبدالعزیز» را از ولی‌عهدی و نائب‌رئیسی شورای وزیران (کابینه) کنار گذاشت و «محمد بن نایف» را به عنوان ولی‌عهد جدید معرفی کرد. سلمان در حکم خود مدعی شده است که مقرن به درخواست خود از ولی‌عهدی انصراف داده است.

پادشاه عربستان در حکمی دیگر پسر جوان و وزیر دفاع و فرمانده عملیات عربستان علیه یمن «محمد بن سلمان»، را به عنوان «جانشین ولی‌عهد» معرفی کرد تا پیش‌بینی‌ها مبنی بر احتمال کودتای داخلی محمد بن سلمان برای قبضه قدرت، تحقق یابد.

همچنین پادشاه عربستان اعلام کرد که «سعود الفیصل» که به مدت 40 سال وزیر خارجه این کشور بود، از سمت خود کنار گذاشته شده و «عادل الجبیر» سفیر عربستان در آمریکا جایگزین او می‌شود.

بر اساس احکام صادر شده، پادشاه عربستان «خالد بن عبدالعزیز» را به عنوان وزیر بهداشت، «عادل الفقیه» را وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی و «مفرق الحقبانی» را وزیر کار معرفی کرده است.

همچنین «حمد السویلم» رئیس دیوان پادشاهی و «عبدالله الیاسر» معاون سرپرست رادیو و تلویزیون اعلام شده‌اند.

حکومت ریاض، به علت و دلیل تغییرات عمده صورت گرفته اشاره ای نکرده، اما از زمان انتقال قدرت به سلمان زمزمه‌هایی از احتمال تغییر در ترکیب قدرت و ارتقا جایگاه محمد بن سلمان مطرح شده بود.

به این ترتیب کودتا علیه تصمیم و وصیت شاه قبلی عربستان ملک عبدالله بن عبدالعزیز تکمیل شد و تمامی وابستگان شاه قبلی از قدرت خلع شدند. همانگونه که مقرن بن عبدالعزیز از ولی عهدی کنار گذاشته شد متعب بن عبدالعزیز نیز از حلقه قدرت دور نگهداشته شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار