سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

میلاد اکبرنژاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تئاتر مرا از خود فراری می‌دهد

"میلاد اکبر نژاد" که به تازگی نگارش نمایشنامه‌ای برای جشنواره تئاتر رضوی را به عهده گرفت، از وضعیت نا بسامان خانواده تئاتر می‌گوید.

میلاد اکبرنژاد نمایشنامه نویس و از فعالان تئاتر مذهبی و دینی درخصوص نمایشنامه راه یافته به جشنواره تئاتر رضوی به خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: از طرف دبیر دهمین جشنواره تئاتر رضوی به من پیشنهاد شد تا نمایشنامه‌ای را با موضوع جشنواره رضوی و امام رضا(ع) بنویسم و حال در نگارش این اثر به نیمه راه رسیده‌ام. 
 
وی در ادامه عنوان کرد: قرار است نمایشنامه در 3 اپیزود از سه استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی اجرایی شود و در واقع این سه استان تجربه اجرایی مشترک داشته باشند. 

اکبرنژاد با اشاره به موضوع نمایشنامه بیان کرد: من تجربه‌ی نوشتن نمایشنامه‌هایی با موضوع مناسبتی را داشتم و اکثر کارهایم شکل و شمایلی تاریخی دارد اما مدتی است در جدال تئاتر دینی، مذهبی به تجربه‌هایی رسیدم که باعث شد تا از تاریخ بیرون بیایم و محدود به واقعه خاصی نشوم. 
 
وی افزود: از این به بعد نگاه  تازه‌ای به مقوله تئاتر دینی دارم و نمایش‌نامه‌ای را که برای جشنواره تئاتر رضوی در حال نگارش دارم ، هم به مبنای تاریخ و زمان خاصی قرار نگرفته بلکه بیشتر حس و حال یک انسان عادی را بیان می‌کند؛ البته این حس و حال اتفاقی است که امام رضا(ع) پیوند می‌خورد. 
 
اکبرنژاد گفت: انسان معنوی تلاش می‌کند مدام حس و حال  معنوی خود را حفظ کند اما یک انسان عادی از این حس و حال خود می‌گذرد و نمایشنامه‌ من هم به گونه‌ای نگارش شده که از حس و حال یک انسان استفاده کند تا نمایش‌نامه مختص به مناسبت‌ خاصی نباشد و هر زمانی امکان اجرای آن وجود داشته باشد. 
 
وی اظهار داشت: نمایشنامه‌ای که من برای جشنواره تئاتر رضوی آماده کردم به دور از هر گونه شعار زدگی و تکرار موضوعاتی چون شفا بیماران و کبوتران حرم امام رضا(ع) است. 

اکبرنژاد در خصوص اینکه مدتی است در عرصه تئاتر کم کار شده عنوان کرد: مدتی است به دلیل وضعیت نا به سامان خانواده تئاتر از این عرصه گریزان شدم و تلاش می‌کنم تا جایی که ممکن است به تئاتر برنگردم چرا که لپ تاب من  پر شده از نمایشنامه، اما اجرای عمومی آن‌ها ساز و کارهای تجاری و مناسبت های رسانه‌ای را می‌طلبد که من  اهلش نیستم. 
 
وی درخصوص آثار مذهبی سال‌های  اخیر عنوان کرد: آنقدر وضعیت حاکم  بر مناسبت‌ها، آشفته بازار شده که به نظر من برای تئاتر دینی کاری انجام نشده و ما در مرحله ابتدایی ین عرصه هستیم. 
 
اکبرنژاد خاطرنشان کرد: در حوزه تئاتر مذهبی کار تئوریک صورت نگرفته و به جز برخی استثناها کسانی وارد این میدان شده‌اند که دانش مذهبی و تئوریکی در این خصوص ندارند. 

وی افزود: بی سوادی آفت فرهنگ و هنر  به طور عام و تئاتر به طور خاص شده و به جای وقت گذرانی در وایبر و تکنولوژی‌های جدید زمانی برای خواندن کتاب نمی‌گذاریم. 
 
اکبرنژاد در پایان گفت: کتاب خواندن و زندگی کردن دو رکن مهم کار یک هنرمند هستند و اگر این موضوعات را کنار بگذاریم به جایی نخواهیم رسید با برگزاری جشنواره و دادن جایزه اموراتمان نمی‌گذرد. 

انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.