سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری امشب:

مقیمی: 69 درصد واحدهای صنعتی کوچک در حال حاضر متوقف هستند/ پورابراهیمی: سالانه 25 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود

معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک ونائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی آسیب ها و فرصت های پیش روی بنگاه های اقتصادی کوچک پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "فرشاد مقیمی" معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک و "محمد پورابراهیمی" نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب یکشنبه 23 فروردین ماه به بررسی آسیب ها و فرصت‌های پیش روی بنگاه‌های اقتصادی کوچک پرداختند.

در ابتدای این برنامه  فرشاد مقیمی در پاسخ به این سوال که مهم ترین مشکلات موجود در حوزه صنایع کوچک چیست اظهار داشت: بررسی مشکلات در حوزه صنایع کوچک بیانگر این است که بخش عمده ای از این صنایع به واسته عدم نقدینگی کافی با مشکلاتی مواجه شدند و بر اساس آمار و اطلاعات موجود 69 درصد واحدهای موجود در حوزه صنایع کوچک در حال حاضر متوقف هستند و از موضوع عدم نقدینگی رنج می برند.

وی ادامه داد: 14 درصد سایر صنایعی که در این حوزه قرار دارند نیز از موضوع فقدان بازار رنج می برند و این به این معنی است که به نوعی ممکن است چرخه عمر تکنولوژی و صنعتشان به پایان رسیده باشند.

معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک اضافه کرد: تعداد دیگری از این واحدها نیز با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند و حدود 8 درصد از این صنایع با این مشکل مواجه اند.

مقیمی در ادامه در پاسخ به این سوال که برای رفع مشکلی که حدود 70 درصد از صنایع کوچک با آن مواجه هستند و با نظام بانکی مشکل دارند چه اقداماتی را انجام دادید اظهار داشت: ما سال گذشته در سازمان صنایع کوچک و مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع طرح رونق در حوزه صنایع کوچک را در دستور کار داشتیم که خوشبختانه طرح تهیه شده توسط حمایت های وزیر صنعت در جلسه ی هیات وزیران مطرح و خوشبختانه در آن جا هم با اکثریت آرا مورد تصویب قرار گرفت که تا ما بتوانیم شرایطی را برای بهبود وضعیت این صنایع محیا کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه طرح مذکور به نتیجه نرسید ولی در شرایط فعلی و با بخشنامه بسیار خوبی که رئیس کل بانک مرکزی در پایان سال 93 به سیستم بانکی کشور ابلاغ کرد و پیام طلیعه سال 94 که توسط مقام معظم رهبری در خصوص توجه به صنایع کوچک اعلام شد این حوزه مورد عنایت خاص و ویژه ای قرار گرفت.


مقیمی ادامه داد: همچنین قرار شد بانک مرکزی نیز برای تهیه و تضمین برنامه هایی که بتواند بخشی از این منابع و تسهیلاتی را که در سیستم بانکی کشور به واحدهای صنعتی و تولیدی داده می شود داشته باشد تا بتوانیم تسهیلات را به حوزه صنایع کوچک تعریض کنیم که با اجرای آن طرح می توانیم در حوزه صنایع کوچک بخشی از واحدهای متوقف شده را به چرخه اقتصادی کشور برگردانیم و نیز با تکمیل ظرفیت بخشی از صنایع نیز در طی 2 سال حدود 193 هزار واحد صنعتی را تکمیل ظرفیت کرده و 19 هزار واحد صنعتی را از این طریق بازیافت و به چرخه اقتصادی کشور کمک کنیم.

** پور ابراهیمی: صنایع کوچک متولی ندارند

در ادامه برنامه محمد رضا پور ابراهیمی نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که مشکل عمده صنایع کوچک و نظام بانکی را در چه می بینیم اظهار داشت: موضوع اصلی که باید در حوزه صنایع کوچک به آن توجه شود عدم وجود متولی در این حوزه است تا بتواند از این حوزه حمایت کند.

وی یادآور شد: در خیلی از کشورها مانند ترکیه و مالزی ایجاد یک مجموعه حمایتی برای تصدی مجموعه فعالیت های بخش صنایع کوچک را بر عهده دارند اما در ایران به دلیل ادغام صورت گرفته حمایت از صنایع کوچک کاملاً فراموش شده است.

پور ابراهیمی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته مقرر شد وزارت صنایع تسهیلاتی را برای صنایع کوچک در نظر گیرد اما متاسفانه علی رغم این که این موضوع در هیات وزیران تصویب شد هیچ خروجی حاصل نشد چرا که متولی برای پیگیری موضوع وجود نداشت و این از موضوعات اساسی است که باید در این حیطه مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه برنامه مقیمی در پاسخ به اظهارات پور ابراهیمی مبنی بر عدم وجود متولی در این حوزه اظهار داشت: واقعیت این است که سازمان صنایع کوچک یکی از ماموریت های اصلی خود را حمایت از صنایع کوچک می داند و ما اعتقاد داریم که زیرساخت های صنعتی ابزاری است برای توسعه صنایع کوچک و ما باید از آن ابزار برای کمک و حمایت از صنایع کوچک استفاده کنیم و خوشبختانه این موضوع مورد وفاق این مجموعه و مجموعه وزارت صنعت ، معدن و تجارت قرار گرفته است.

معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک تصریح کرد: تلاش مجموعه وزارت صنعت این است که بتواند موضوع رونق اقتصادی را به حوزه صنایع کوچک بازگرداند و در این حوزه پاسخگو باشد.

پور ابراهیمی  در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا نگاه منسجمی را در وزارت صنعت ، معدن و تجارت نسبت به صنایع کوچک احساس می کنید  گفت: یکی از کارهایی که در چهارده ماه گذشته در مجلس انجام شده است مربوط به بحث حمایت از تولید ملی و صنایع کوچک است که این مهم در راستای مبارزه با قاچاق کالا در کشور انجام می شود.

** سالانه 25 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می شود

نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که متاسفانه در کشور بر اساس گزارشات اعلام شده بین 20 تا 25 میلیارد دلار در سال کالای قاچاق وارد کشور می شود به طوری که بر اساس دلار آزاد به اندازه فروش نفت در کشور محسوب می شود.

وی اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است برای حمایت از تولید ملی و واحدهای کوچک ظرف سه ماه آیین نامه تدوین شناسایی کد رهگیری و شناسایی کد کالا را تنظیم کند این در حالی است که متاسفانه علی رغم گذشت 14 ماه 7 آیین نامه آن  اجرایی شده است.

پور ابراهیمی با بیان این که وزارت صنعت در این باره اقدامی نکرده است ادامه داد: این وزارت خانه حتی آیین نامه اجرایی آن را ننوشته است.

نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که متاسفانه وزرای صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی نامه ای را به سران قوا نوشتند و بر اساس یکی از مواد قانون برنامه پنجم خواستار تعلیق قانون اجرای مبارزه با قاچاق کالا در کشور شدند.

وی یکی از ظرفیت های کشور را در حوزه تولید کاشی و سرامیک دانست و عنوان کرد: بخشی از مشکلات صنایع با پیگیری های دولت قابل حل است.

پور ابراهیمی با اشاره به این که وزارت صنعت در سال 94 تعرفه ها را به حدی کاهش داده است که بخش زیادی از واحدهای کوچک تعطیل شده اند اضافه کرد: این نمونه سیاست هایی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت اتخاذ کرده است.

** حوزه فعالیت وزارت صنعت باید به حوزه سیاست های حمایتی سوق یابد

نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که وزارت صنعت باید تمرکز خود را از حوزه فعالیت های مرتبط با زیر ساخت ها به حوزه فعالیت های حمایتی پیش ببرد ادامه داد: صندوقی برای حمایت از صنایع کوچک تشکیل شده است.

مقیمی در ادامه برنامه با اشاره به این که وسایق یکی از مشکلات صنایع کوچک است گفت: در قانون بودجه سال 94 دولت لایحه خود را به مجلس داده است که بر اساس آن 100 میلیون دلار به سرمایه صندوق های حمایتی وزارت صنعت اختصاص یافته است.

معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک با اشاره به این که این عدد به 100 میلیون دلار پیشنهاد داده شده است افزود: عدد پیشنهاد شده از سوی مجلس مورد پذیرش قرار نگرفت و همان 100 میلیون دلار مصوب شد.

وی با اشاره به این که در سال 93 وزیر صنعت توانست در راستای حمایت صنایع کوچک سرمایه صندوق را تکمیل کند اظهار داشت: در سال 92 شاهد رشد دو و نیم درصدی در صنعت کاشی و سرامیک بودیم این در حالی است که این رقم در سال 93 به ده و7 دهم درصد افزایش یافت.

مقیمی با اشاره به این که در حوزه صنایع کاشی و سرامیک شاهد رشد 23 درصدی بودیم گفت:دولت به دنبال این است که بتواند منابع خود را از صنایع نفتی جدا کند.

معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک با اشاره به این که باید به دنبال رشد پایه نظام مالیاتی باشیم افزود: مشکلاتمان را به سازمان امور مالیات منعکس کرده ایم بنابراین مخالف افزایش مالیات هستیم.

وی ادامه داد: اگر مشکلی وجود داشته باشد در آینده موانع را برطرف خواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مقیمی ، گفتگو ، مجلس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.