در برنامه تیتر امشب مطرح شد؛

غریب‌آبادی: تحریم‌های اتحادیه اروپا جامع ترین تحریم‌های یکجانبه در طول تاریخ بشریت است/ دولتیار: آژانس تحت فشارهای سیاسی آمریکا بارها از مسیر کار حرفه‌ای خود خارج شده است

مصطفی دولتیار و کاظم غریب آبادی کارشناس و تحلیلگر در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر در خصوص بررسی آخرین تحولات پیرامون مذاکرات هسته‌ای حضور یافتند.

تحریم های اتحادیه اروپا جامع ترین تحریم های یکجانبه در طول تاریخ بشریت استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "مصطفی دولتیار" و "کاظم غریب آبادی" کارشناس و تحلیلگر در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر در خصوص بررسی آخرین تحولات پیرامون مذاکرات هسته‌ای حضور یافتند.  

کاظم غریب آبادی در ابتدای مناظره در رابطه با بررسی آخرین تحولات پیرامون مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: اختلاف کنگره و اوباما را باید در سیاست داخلی آمریکا تفسیر کرد و نه تنها برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بلکه موضوعات مهم دیگری در دستور کار سیاست خارجی دولت اوباما در چارچوب رقابت‌های داخلی و درون حزبی آمریکا قرار دارد.  
 
وی در ادامه افزود: رئیس جمهور آمریکا تحت فشار از جانب رقیب است و البته نیروهای خارج از آمریکا از این توافق خرسند نیستند که شاخص‌ترین آن ها رژیم صهیونیستی است. 
 
این کارشناس و تحلیلگر با بیان این که پس از گفتگوها در لوزان سوئیس که به صدور بیانیه مشترک بین ایران و کشورهای 1+5 منجر شد افزود: فشارها به دولت اوباما مضاعف شد. 
 
غریب آبادی با اشاره به این که اختلاف بین اوباما و کنگره دو حالت دارد بیان کرد: شاید تحت فشارهای کنگره به اوباما و وزیر خارجه این دولت وارد کرد به این نتیجه رسیدند که باید با کنگره تعامل کنند؛ دومین حالت این است که شاید تحت تاثیر فشارها وزیر خارجه و رئیس جمهور آمریکا مجبور شدند نقش بیشتری به کنگره بدهند.  
 
وی اظهار داشت: فرآیندهای قانونگذاری در تمامی کشورها وجود دارد و نباید این را یک موضوع اساسی تلقی کرد.  
 
در ادامه این مناظره کاظم دولت‌یار بیان کرد: شاهد بازی جدیدی هستیم و البته این اولین بار نیست زیرا در نامه‌ای که رئیس جمهور آمریکا به رئیس جمهور برزیل و نخست وزیر ترکیه نوشت، شرایطی را مطرح کرد که اگر ایران بپذیرد حاضر هستند بحث تبادل سوخت و اورانیوم غنی شده را با ایران موافقت کنند. 
 
وی در ادامه افزود: رئیس جمهور برزیل و نخست وزیر ترکیه به تهران آمدند و گفتگوهای سنگینی را انجام دادند و بیانیه تهران امضا شد، طبیعی بود اولین کسی که از این بیانیه حمایت کند رئیس جمهور آمریکا باشد اما دوباره مخالفت و قطع نامه جدید صادر کردند.  
 
این کارشناس تحلیلگر با بیان این که اختلاف بین کنگره و دولت آمریکا به پیچیده کردن موضوع می‌انجامد افزود: در بیانیه تهران هم رئیس جمهور آمریکا علاقه‌مند بود گام‌هایی برداشته شود اما نیروهای سیستم حاکمه در دولت آمریکا، رئیس جمهور را مجاب کردند که این کار را ادامه ندهند.  
 
دولتیار اظهار داشت: سیستم‌های قانونگذاری در هر کشوری وجود دارد اما این حرکت در آمریکا برای تسهیل موضوع نیست و فقط موضوع را پیچیده می کند. 
 
غریب آبادی با طرح سوالی مبنی براینکه اگر آقای اوباما این تفاهم نامه را امضا کند بعد چه خواهد شد، گفت: اگر از لحاظ حقوقی صحبت کنیم این تعهد برای سیستم سیاسی آن کشور تعهدآور و الزام آور است. 
 
این کارشناس تحلیلگر با بیان این که شاید اوباما به کنگره نقش بیشتری داده تا مشکلات اوباما در اجرای تفاهم نامه کاهش یابد افزود: فشار بر روی دولت اوباما زیاد است. 
 
وی با تاکید براینکه مکانیزم تحریم ها در شورای امنیت و اتحادیه اروپا و آمریکا مکانیزم های متفاوتی دارد افزود: ما در تحریم ها با سه گروه مواجه هستیم از این رو ممکن است در همان روز اجرای توافق تحریم های اتحادیه اروپا و شورای امنیت برداشته شود اما تحریم های آمریکا خواهد ماند. اما تیم مذاکره کننده ما تاکید دارد که تمامی تحریم ها باید به صورت یکجا برداشته شود. 
 
دولتیار اظهار داشت: رئیس کنگره و نمایندگان آمریکا ابراز امیدواری کرده اند که ایران و کشورهای گروه 1+5 نتوانند به توافق برسند و مخالفت خودشان را در رابطه با توافق به صراحت بیان کردند.  
 
وی با اشاره به این که مقام معظم رهبری بارها اعلام کرده اند مشکل ما با آمریکا هسته ای نیست افزود: به نظر من آقای غریب آبادی تعامل بین قوه مجریه و مقننه را بیان می کنند و طبیعی است وقتی تفکیک قوا در کشوری وجود دارد در رابطه با موضوعی مخالفت و یا انعطاف نشان می دهند تا کار کشور پیش رود.

غریب آبادی گفت: آمریکا کشوری نیست که بتوان به آن اعتماد کرد و در چارچوب مذاکراتی که انجام می شود بدترین شرایط این است که کنگره نتواند این تفاهم را با ایران و 1+5 به مصوبه بگیرد این مشکل جمهوری اسلامی ایران نیست و مشکل داخلی آمریکاست.  
 
وی افزود: با توجه به این که تعهدی که آن ها در عرصه بین المللی دارند اگر نتواند این را به تاییدیه کنگره برساند عدم صلاحیت خود را نشان می دهند. 
 
این تحلیلگر اضافه کرد: اعتقاد جدی ایران به مذاکرات در طول 4 تیم مذاکراتی وجود داشته و جامعه بین المللی به این جمع بندی خواهد رسید که مشکل از جمهوری اسلامی ایران نیست.  
 
غریب آبادی گفت: ما باید تحریم ها را تفکیک کنیم ما تحریم های شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا را داریم. 
 
وی بیان داشت: تحریم های شورای امنیت تکلیفش مشخص است شش قطع نامه دارد که 4 قطع نامه آن قطع نامه تحریمی است تمامی این 4 قطع نامه شورای امنیت با هر آنچه که محدودیت تحریم وضع کرده اند مرتبط با موضوع هسته ای است پس هر آنچه باشد باید طبق تفاهم نامه احتمالی لغو شود.  
 
وی در مورد تحریم های اروپا گفت: این تحریم ها هم تکلیفشان مشخص است یک سری تحریم ها در جولای 2010 و یک سری در ژانویه 2012 وضع شد تحریم های اتحادیه اروپا هم صددرصد منشا آن هسته ای است سویفتی هم که مطرح می شود منشا آن اتحادیه اروپاست بحث انرژی منع خرید نفت ایران محصولات پتروشیمی ایران گاز طبیعی در واقع منع معاملات بانک های ایران با بانک های اروپایی بلوکه کردن اموال بانک مرکزی تمامی این ها مصادیق جامع اتحادیه اروپاست. 
 
 تحریم های اتحادیه اروپا جامع ترین تحریم های یکجانبه در طول تاریخ بشریت است

غریب آبادی افزود: اگر بخواهیم به این تحریم ها وزن دهیم 50 درصد آن به تحریم های اتحادیه اروپا خواهد رسید تحریم های اتحادیه اروپا جامع ترین تحریم های یکجانبه در طول تاریخ بشریت است. 
  
این کارشناس اضافه کرد: مکانیزم لغو آن چیزی که کنگره اکنون پیش می رود طبیعتا پیچیده تر خواهد بود پس تعلیق های اتحادیه اروپا با یک تصمیم شورای اروپا همه آن ها لغو خواهد شد. 
 
وی ادامه داد: اتحادیه اروپا یک نوع تحریم دیگر در مورد جمهوری اسلامی دارد که ربطی به مبحث هسته ای ندارد و آن هم تحریم چیزی حدود 80 نفر از مسئولین و اشخاص حقیقی است آن هم به خاطر مواردی به اصطلاح نقض حقوق بشر این در حالی است که خود اروپایی ها ناقض حقوق بشر هستند ولی طی فرآیند داخلی خودشان حدود 80 نفر به دلیل نقض حقوق بشر و نوع تحریم وضع کردند در واقع بلوکه کردن اموال و دارایی هایشان منع سفر به اروپا پس این تحریم های اتحادیه اروپا هم صددرصد هسته ای و رفع خواهد شد. 
 
غریب آبادی در مورد تحریم های آمریکا گفت: آمریکا از سال 1979 تا حال حاضر 24 تحریم در قالب قانون و دستور اجرایی برای جمهوری اسلامی ایران صادر کرده است از 24 تا 5 تایشان قانون و بقیه دستور اجرایی است که رئیس جمهور صادر می کند 11 تا فقط در زمان اوباما صادر شده است. 
 
وی ادامه داد: ما باید بین این تحریم ها تفکیک قائل شویم قانون را فقط کنگره می تواند لغو کند و بعد از لغو باید به تایید رئیس جمهور برسد ولی بقیه را رئیس جمهور ایجاد کرده و تحریم ها را هم برمی دارد پس ما در اینجا فقط با 5 قانون تحریمی آمریکا مواجه هستیم. 
 
طرح کنگره ناظر بر دستورهای اجرایی نخواهد بود  

این کارشناس گفت: دستورهای اجرایی می تواند همان روز لغو شود و طرح کنگره ناظر بر دستورهای اجرایی نخواهد بود تمامی این تحریم ها تحریم های ترکیبی است و تحریم های مشخصی در مورد عدم اشاره باشد نیست. سه نوع ترکیب مشاهده می شود در واقع تروریسم، حقوق بشر و عدم اشاعه. 
 
غریب آبادی گفت: من به عنوان یک کارشناس معتقدم که به هنگام لغو تحریم های آمریکا نمی توانند ادعا کنند که تحریم های ما تحریم های هسته ای نیست. 
 
وی ادامه داد: پس شما بدانید از 24 تحریم آمریکا در حقیقت 19 تحریمش به دست رئیس جمهور می تواند در روز اول لغو شود این که اوباما این کار را بکند یا نکند ما اطلاعی نداریم ولی طرح کنگره شامل نخواهد بود. 
 
غریب آبادی در پاسخ به سوالی در مورد دسترسی آژانس بین المللی اتمی به مراکز نظامی گفت: مقام معظم رهبری به صراحت چارچوب را درباره نظارت مشخص کرده اند طرح کنگره برای ما لازم الاجرا نیست آن ها بگویند که آژانس باید به همه جا دسترسی داشته باشد ولی ما دسترسی ها را برمبنای طرح کنگره قرار نمی دهیم.  
 
این کارشناس تحلیلگر بیان داشت: این بند کنگره در مورد دسترسی آژانس می تواند مشکل ایجاد کند ولی اگر اوباما آن طرح را تایید کند ما الزامی برای اجرای آن نداریم بحث بازرسی‌ها و چگونگی انجام بازرسی‌ها خطوط قرمزی است که مقام معظم رهبری فرمودند وزیر امور خارجه هم مکررا این را مورد اشاره قرار دادند و صالحی نیز گفته است که بازرسی از اماکن نظامی مطلقا در دستور کار نیست و جزو خطوط قرمز است.  
 
وی افزود: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند در واقع بازرسی‌ها باید مطابق با نرم معمول باشد نه یک بازرسی استثنایی و جمهوری اسلامی ایران یک کشور استثنا نخواهد بود.  
 
غریب آبادی ادامه داد: حالا چه در کنگره می‌آید مشکل خودشان است آن برای ما لازمیت اجرا نخواهد داشت ما آن چیزی را اجرا می‌کنیم که در توافق نامه نهایی بین ایران و 1+5 امضا خواهد شد نه در کنگره آمریکا.  
 
دولتیار در رابطه با دسترسی آژانس به اماکن دفاعی و نظامی گفت: آمریکایی‌ها تلاش کردند همیشه از آژانس به عنوان یک وسیله و ابزار استفاده کنند. 
 
وی افزود: این در خاطرات سابق البرادعی به صراحت آمده است. 
 
دولتیار گفت: آژانس تحت فشارهای سیاسی آمریکا بارها و بارها در رابطه با ایران از مسیر کار حرفه‌ای خود خارج شده است. 
 
وی تاکید کرد: ترور دانشمندان هسته‌ای ما کاشف به عمل آمد که بخشی به خاطر عدم کار حرفه‌ای آژانس بود اطلاعاتی که باید محرمانه نگاه می‌داشتند را حفظ نکردند.  
 
این کارشناس تحلیلگر گفت: آژانس یک ابزاری در اختیار آمریکایی‌هاست بنابراین هم طرح کنگره این قدر تاکید می‌کند که آژانس باید همه چیز را تایید کند و می‌دانند که با ابزارهایی که در دست دارند می توانند آن را کنترل کنند که هیچ وقت چنین کاری را نکند چون اولا این پروسه زمان بر است و به کشورهای دیگر که نهایتا کیلیرین داده زمان برده است. 
 
دولتیار تصریح کرد: در خصوص ما مادامی که آژانس تحت سیطریه نفوذی آمریکاست باید مطمئن باشیم که هیچ وقت کیلیرنت اصلی را از آژانس نمی توانیم بگیریم. 
 
وی ادامه داد: با داشتن کسی مثل مدیر کل فعلی که اصلا آن حداقل‌ها را هم که مدیر کل قبلی رعایت می کرد را نمی‌کند پس این مشخص است که چرا کنگره آمریکا نقش آژانس تاکید می کند.  
 
دولتیار گفت: اینجا در رابطه با بیانیه لوزان هم همین نکته مد نظر آژانس است ما اگر وظایف و صلاحیت‌های آژانس را در هر گونه توافق در چارچوب مشخصی تعریف نکنیم قطعا گرفتار این تسلسل باطل خواهیم شد با آژانس که هیچ وقت به یک نتیجه نهایی نمی‌رسیم اما این که در گذشته این تجربه را داریم. 
 
این کارشناس افزود: وقتی گام موثری برداشته می‌شود حرکتی را برای پیچیده کردن انجام می دهند دسترسی به مراکز دفاعی خط قرمز ماست. 
 
دولتیار گفت: ما در گذشته به خاطر انعطافی که در جهت رسیدن به یک توافق نشان دادیم و اجازه دادیم که از مراکز نظامی مان بازدید کنند حالا در مرحله بعدی حضرت آقا تاکید می کنند که مقامات نظامی ما مجاز نیستند که اجازه دهند آن ها به مراکز نظامی دفاعی ما سرک بکشند این‌ها همه به دلیل تجربیات قبلی است که با آژانس داشتیم و اجازه دادیم که هر کسی خواست بیاید البته اگر حرفه‌ای عمل می‌کردند و گزارش نهایی را می‌دادند و می‌گفتند که برنامه ایران صلح آمیز است و هیچ انحرافی نداشته مشکلی نبود ولی این کار را نکرده‌اند.  
 
وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم تاکید مکرر کنگره آمریکا مبنی بر این که یک بندی را برای  آژانس می‌خواهد تعریف کند یک حرف اضافه و کذایی و قطعا برای ما قابل عمل نیست.  
 
دولتیار تاکید کرد: ما هم اختیارات و سلایق خودمان را داریم جمهوری اسلامی ایران کشوری است که مستقل است و کسی دیگری نمی تواند به آن تعیین تکلیف کند و این روند مذاکرات را پیچیده تر می کند.  
 
غریب آبادی در رابطه با نقش آژانس اظهار داشت: آژانس انرژی اتمی به صورت عملی برای تمامی کشورها دو سرتیفیکیت کلی باید بدهد یکی راجع به موارد اظهار شده که باید یک سری فعالیت‌هایی که در موافقت نامه تصویب شده باید به آژانس ارسال شود و این سازمان دسترسی داشته باشد و بیاید و شفافیت موضوع را اعلام کند. 
 
وی گفت: ما این کیلیرنت را در گذشته داشتیم آن چیزی که باقی می ماند در مورد موارد ارسال شده است این در مورد جمهوری اسلامی ایران یک استثنا نیست. 
 
این کارشناس بیان داشت: اگر آژانس بخواهد در مورد موارد اظهار نشده کیلیرینت بدهد پروتکل الحاقی را می خواهد و پروتکل الحاقی اینجا به عنوان ابزاری است که بتواند راجع به موضوع کیلیرنت بدهد.  
 
 
غریب آبادی تاکید کرد: ما همواره به آژانس گفتیم که بحث پروتکل الحاقی فقط مربوط به جمهوری اسلامی ایران نیست بیش از 100 کشور پروتکل را نپذیرفته اند وتصویب نکرده اند. 
 
وی با اشاره به این موضوع که اگر آژانس نتواند در مورد pmd که مطرح می کنند راستی آزمایی نکند این تحریم ها رفع نخواهد شد گفت: این قضیه برداشت صحیحی نیست اگر شما بخواهید این کار را انجام دهید باید سالیان سال با آژانس کار کنید و تحریم ها باید شش تا هفت سال باقی بماند که این گونه نیست اگر متن بیانیه را بخوانید آمده است که بعد از راستی آزمایی آژانس در خصوص عناصر کلیدی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران شاید که این مشخصه ها عمومی نشده باشد ولی از منظر من به عنوان یک کارشناس عناصر عمومی همان مواردی است که به عنوان اقدامات اعتمادساز جمهوری اسلامی ایران پذیرفته خواهد شد.  
 
وی خاطر نشان کرد: این ناظر بر کیلیر کردن برنامه هسته ای ایران در گذشته نخواهد بود چون اگر این باشد مذاکره معنایی نخواهد داشت برای جمهوری اسلامی ایران که پرونده سازی هایی به ناحق کرده اند قطعا این مسئله بیش از یک دهه طول خواهد کشید و اگر بسیار خوشبینانه نگاه کنیم و نقش بسیاری از کشورهای مخرب را دخیل نکنیم شاید بیش از یک دهه هم طول بکشد. 
 
غریب آبادی تاکید کرد: مطمئن هستم که این موضوع قطعا مد نظر تیم مذاکره کننده بوده و بسیار بدیهی است که صالحی و کارشناسان سازمان انرژی اتمی تمام ابعاد این مسئله را بررسی کرده اند. 

دولتیار اظهار داشت: چهره هایی در آژانس وجود دارد که منابعی وصل هستند که برعلیه ایران مسئله آفرینی می کنند 

وی با طرح سوالی مبنی بر این که آیا اگر آژانس حرفه ای عمل کند ، ما می توانیم به نتیجه برسیم؟ گفت: ما خیلی زودتر از آن چیزی که در جدول زمانبندی در نظر گرفته شده بود آژانس می توانست دوره بازرسی اش را به انتها برساند اما این کار را نکرد زیرا نمی خواهد این کار به انتها برسد.

غریب آبادی با تاکید بر این که تردیدی در این که آژانس یک موجودیت بی طرف نیست نداریم  افزود: قطعاً آژانس به مباحث سیاسی ورود پیدا می کند که در رابطه با جمهوری اسلامی ایران هم این موضوع صادق است.

وی در ادامه بیان کرد: آژانس راستی آزمایی خود را در چارچوب تفاهم نامه انجام خواهد داد و این کار شاید در عرض یک هفته انجامش ممکن باشد.

این کارشناس و تحلیل گر با بیان این که در توافق ژنو سال 1392 که یک سال و نیم از آن موقع گذشته، گزارش هایی از آژانس در رابطه با راستی آزمایی ایران که خلاف برنامه هسته ای ایران را نشان دهد، اعلام نشده است.

غریب آبادی با بیان این که سیستم های راستی آزمایی آژانس  مدرن هست، اطلاعی ندارم افزود: آن ها می خواهند این موضوعات در رابطه با ایران اعمال شود اما مقام معظم رهبری گفته اند که اجازه نخواهیم داد.

وی با اشاره به این که آژانس چندین سال است که به سمت تجهیزات نو در بازرسی حرکت کرده است اظهار داشت: بازرسی طبق کنوانسیون گسترش منع سلاح های هسته ای انجام می شد و بازرسی متناسب با علم و فناوری بود و در رابطه با ایران چنین نباشد استثناء است.

دولتیار با اشاره به این که مشکل از این جا شروع می شود که آژانس از فناوری‌های مدرن استفاده می کند افزود: در بیانیه مشترک ذکر شده از دسترسی‌های توافق شده بیشتری از جمله به روشن کردن موضوعات گذشته و حال برخوردار خواهد شد اما این جاست که معنی این جمله با ابهام مواجه است و تعریف نشده است.

وی در ادامه افزود: اگر وارد جزئیات شویم حتماً باید چارچوب صلاحیت های آژانس تعریف شود تاکید کرد: نباید این توافق منجر به این شود که بازرسی منحصر به فردی آژانس در ایران داشته باشد.

این کارشناس و تحیل گر با طرح سوالی مبنی بر این که دسترسی‌های توافق شده بیشتر چیست، گفت: این موضوع دغدغه ایجاد می‌کند و از این رو مقام معظم رهبری هشدار دادند شما معذورید که هر کس بخواهد در سیستم‌های ما سرک بکشد.

غریب آبادی با تاکید بر این که ما نمی‌توانیم به آمریکا اعتماد کنیم و قطعاً آن ها هم به ما اعتماد نخواهند کرد گفت: در حال حاضر بحث اعتماد مطرح نیست بلکه اعتماد سازی مطرح است.

وی با اشاره به این که در 1 سال و نیم گذشته با وجود این که ایران و کشورهای گروه 1+5 مذاکرات متعددی داشتند افراد و شرکت‌هایی تحریم شدند و آن‌ها درمقابل شکایت کردند اما این گونه اقدامات نشان داده که سازنده نیست افزود: طبق توافق ژنو آن‌ها نمی توانستند تحریم‌های جدید اعمال کنند و همچنین آن ها نباید در جریان مذاکرات به اعمال غیر سازنده دست بزنند.

دولتیار اظهار داشت: در دور جدید مذاکرات برای رسیدن به نتیجه تلاش می‌کنند اما هنوز بخش عمده‌ای از کسانی که در حاکمیت آمریکا هستند معتقدند این تحریم‌ها بوده که ایران را به پای مذاکره آورده.

دولتیار تاکید کرد: ما همیشه پای میز مذاکره بوده‌ایم و از نظر من مادامی که این ذهنیت در افکار آمریکایی‌ها باشد شاید در بعضی مواقع اقدامات غیر سازنده و .... تقویت کنند.

این کارشناس و تحلیلگر با اشاره به اینکه چند شرکت از تحریم خارج شده اما اتحادیه اروپا دوباره به بهانه دیگری در لیست تحریم ها قرار داد گفت: همچنین آمریکایی‌ها هم این کار را کردند و این موضوع نشان می دهد که آن ها هرگز این گونه اقدامات را کنار نخواهند گذاشت.

غریب آبادی در ادامه بیان کرد: آن‌ها ممکن است تعاریف و تحلیل‌های متفاوتی را داشته باشند اما محدودیت و تفاهم هسته‌ای یک طرفه نیست آن‌ها، در گذشته نمی خواستند ما یک عدد سانتریفیوژ داشته باشیم و همچنین خواهان جمع آوری راکتور اراک و اقدامات دیگری از این قبیل بودند اما آمریکا به کجا رسید اما ایران در مقابل پیشرفت فنی داشت و طرف مقابل بحث‌های فنی را مطرح کرد.

وی با بیان این که آمریکا می خواهد از عناصرش را در ایران تقویت کند اما تمامی ملت ایران در پشت نظام قرار دارند و این گونه اقدامات و با وجود چند نفر به صلابت جمهوری اسلامی ایران لطمه نخواهد زد افزود: آمریکایی‌ها جامعه بین المللی را مجاب کردند که جمهوری اسلامی ایران را به عقب برانند اما خودشان می دانند که اقداماتشان شکست خورده و اعتراف هم کرده‌اند جمهوری اسلامی ایران در مقابل 6 کشور قرار گرفته که قطعاً آن ها هم در مقابل ایران شکست خورده اند.

این کارشناس و تحلیل‌گر تصریح کرد: تمامی آن چه که در برنامه‌ی هسته‌ای ایران به پیشرفت رسیده مرهون هدایت مقام معظم رهبری و خون شهدای هسته ای و .... است که به این سطح رسیده و البته مذاکره کنندگان طبق چارچوب کشورمان در این برنامه حرکت کردند.

دولتیار اظهار داشت: ظرفیت‌های ایران در جامعه‌ای که نسل تحصیل کرده‌ای دارد و همچنین تمدن دیرینه‌ای که دارد و با وجود سرمایه انسانی و با کاهش فشارهای اقتصادی ایران در ده سال دیگر شرایط متفاوتی خواهد داشت و تنها کشوری که می تواند شریک آمریکا باشد ایران است.

غریب آبادی در ادامه مناظره گفت: در حال حاضر با بی اعتمادی که نسبت به آمریکا داریم شاید بعضی‌ها معتقدند که چرا باید با آن ها مذاکره کرد اما ما کشوری هستیم که اعتقاد به مذاکره داریم البته بدون پیش شرط و بدون مبانی تا مذاکرات به جلو رود.

این کارشناس و تحلیل‌گر با اشاره به این که ایران نه تنها ساخت سلاح هسته‌ای نداشته بلکه همواره حسن نیت خود را نشان داده است اما خودمان قربانی سلاح های هسته ای بوده ایم و هر کس که می خواهد مذاکرات را خراب کند، جمهوری اسلامی ایران قصد چنین کاری را ندارد.

دولتیار با بیان این که مادامی که ما نتوانیم وضعیت اقتصادی کشور را مدیریت کنیم افزود: از این رو طرف مقابل حس کند که تحریم ها در روزانه  مردم تاثیر دارد به روند فعالیتشان ادامه خواهند داد.

وی با تاکید بر این که ما باید به مذاکرات ادامه دهیم و همه باید تیم مذاکره کننده را حمایت کنیم گفت: اما نباید فکر کنیم که تنها راه این است زیرا بهترین راه برای رسیدن به سرانجام این است که اثر تحریم ها را در زندگی مردم کاهش دهیم و موانعی در سر راه ما وجود دارد اما آن گونه نیست که جلوی کار ما را بگیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار