سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«سودابه مهری تالار پشتی» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

محدودیت زمین، زندگی ماشینی و تغییر فرهنگ سه عامل موثر در رشد عمودی شهرها

رشد جمعیت و تغییر شیوه زندگی و نیاز بشر به مسکن و از آنجا که افزایش مسکن در سطح منجر به آسیب محیط زیست می‌گردد لذا باید به بحث توسعه شهرها در ارتفاع و همسوسازی آن با فرهنگ و اقلیم توجه خاص کرد.

مهندس "سودابه مهری تالارپشتی" در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران در مورد لزوم بلند مرتبه سازی گفت: امروزه در اکثر کشورها بحث بلند مرتبه سازی مطرح است. در ایران به لحاظ تغییر سبک زندگی در دهه‌های اخیر و نیاز بیشتر به مسکن طراحی ها را به سمت مرتفع سازی سوق داده است.

در گذشته نه چندان دور، 3 تا 4 خانوار با تعداد زیادی بچه در یک خانه زندگی می‌کردند، زندگی ماشینی و تغییر فرهنگ، سبک زندگی انسان را تغییر داده و به دلیل کمبود زمین ناچار به رشد مسکن به صورت عمودی شده‌ایم.

نکته‌ای که در مرتفع سازی باید مورد توجه قرار بگیرد، زون بندی شهر است. در کشورهایی مثل دبی و قطر قسمت‌های بلند و کوتاه شهر به لحاظ ارتفاع تقسیم بندی شده‌اند و این تقسیم بندی پاسخگوی بسیاری از مشکلات زیستی مردم بوده است.

عضو هیأت رئیسه‌ی نظام مهندسی استان مازندران در مورد بافت سنتی گفت: برخی از بافت‌های سنتی ارزشمند و غنی باید حفظ شوند، اما تعدادی از آنها صرفاً بافت فرسوده محسوب شده و نیازمند نوسازی هستند.  با رشد تکنولوژی و نیاز به نوسازی برخی از بافت‌های فرسوده باید با افق گسترده‌ی شهری طی برنامه‌های بلند مدت به رشد افقی و عمودی شهرها پرداخت تا مشکلات به حداقل رسیده و فضای طراحی شده مطلوب باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: در بلند مرتبه سازی‌ها می‌توان با استفاده از تکنولوژی بحث اقلیم را وارد طراحی کرد. به طور مثال در گذشته با قرار دادن سایه بان و بازشو‌ها در برخی اقلیم‌ها طراحی اقلیمی انجام می‌گرفت، امروزه با رشد تکنولوژی استفاده از ورق‌های فوتوبولتائیک در همسازی با اقلیم راهگشاست.

وی افزود: امروزه با استفاده از تکنولوژی روش‌های سنتی را برای ساختمان‌های جدید به روز می‌کنیم. عضو کمیته‌ی توانمند‌سازی بانوان فعال در حوزه‌ی ساخت و ساز در شورای نظام مهندسی کشور در خاتمه گفت: در مرتفع‌سازی باید به حفظ دید و منظر شهری توجه نمود، حفظ محرمیت‌ها، سایه‌اندازی و توجه به فرهنگ باید مورد توجه قرار گیرد.

مهری خاطر نشان کرد: در مرتفع سازی‌ها نیازمند فرهنگ سازی هستیم، مخصوصاً در شهر‌های کوچک‌تر که فرهنگ مردم سنتی‌تر بوده بایستی مسئله حفظ محرمیت‌ها را بیشتر لحاظ کنیم.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.