سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فواد ایزدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

نامه سناتورهای آمریکایی تعاملات بین قوا در آمریکا را برجسته می‌کند/اتفاق نظر میان جمهوری‌خواهان و کری

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: نامه سناتورهای آمریکایی تعاملات بین قوا در آمریکا را برجسته می‌کند و از این جهت برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

"فواد ایزدی" در گفتگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نامه 47 سناتور آمریکایی در مورد  ایران اظهار داشت: مهم‌ترین اتفاقی که در چند روز گذشته رخ داد، واکنش حرف‌هایی بود که کری در سنا زده بود و در حقیقت مهر تأییدی بر محتوای نامه 47 سناتور آمریکایی بود.

این استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اضافه کرد: بر اساس این نامه اگر توافق بین‌المللی الزام‌آور باشد، آن گاه کنگره موظف است نظر خود را اعلام کند.

وی اضافه کرد: وزیرخارجه آمریکا عنوان کرد که از ابتدا با ایران به دنبال توافق الزام‌آور برای خودمان نبودیم، بلکه به دنبال توافقی بودیم که  برای ایران محدودیت ایجاد کند.

ایزدی سخنان خود را با مثالی ادامه داد و گفت: اگر یک توافق با ایران در حوزه هسته‌ای ایجاد شود، مثل محدودیت در فعالیت فردو و اراک، قطعاً برای جمهوری اسلامی ایران الزام‌آور است. اما اقدامی که طرف مقابل باید انجام دهد، رفع تحریم‌هاست که لغو این تحریم‌ها به عهده قوه  مقننه  آمریکا است، نه قوه مجریه.

وی با تأکید بر اینکه یکی از سناتورها خطاب به کری عنوان می‌کند که چرا مجلس ایران حق رأی و اظهار نظر در مورد روند مذاکرات را دارد اما سنای ایالات متحده اجازه چنین اقدامی را ندارد،‌ تصریح کرد: پاسخ کری دراین‌خصوص شنیدنی است، کری عنوان می‌کند شما هم حق رأی دادن دارید اما زمانی که نوبت به لغو تحریم‌های ایران می‌رسد در آن زمان از نظر حقوقی مختارید به لغو تحریم‌های ضدایرانی رأی مثبت و یا منفی دهید و اگر تمایلی به لغو این تحریم‌ها نداشتید، آن زمان اعمال قدرت کنید.

ایزدی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری و تأکید معظم‌له مبنی بر اینکه نگارش نامه سناتورهای آمریکایی بیانگر نهایت فروپاشی اخلاق سیاسی در آمریکاست، گفت: دلیل تأکید رهبر معظم انقلاب از این جهت بود که در حقیقت قوه مجریه و قوه مقننه آمریکا در حال پیگیری روند واحدی هستند.

این استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اضافه کرد: دعوای بین قوه مجریه و کنگره ایالات‌متحده ربطی به نقش کنگره ندارد، بلکه مربوط به زمان ایفای نقش کنگره است و از این تعاملات برمی‌آید که اتفاق نظر خاصی بین جمهوری‌خواهان و کری وجود دارد و جمهوری‌خواهان عنوان می‌کنند اگر این توافق‌نامه الزام‌آور باشد، چه کنیم و کری می‌گوید ما از ابتدا به دنبال توافق الزام‌آور با ایران نبودیم.

ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: این نامه در نهایت نوع تعاملات بین قوا در آمریکا را برجسته می‌کند و از این جهت برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است،‌ به همین دلیل مطابق فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری تحریم‌ها باید یکباره لغو شود که در آینده شاهد دعوایی که امروز بین کنگره و دولت آمریکا ایجاد شده، نباشیم.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.