سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال مقدس بیان شد:

حجت الاسلام‌والمسلمین «ابوترابی»: دشمن امروز نمی‌تواند هزینه تعرض به آسمان، دریا و زمین جمهوری اسلامی را ارزیابی کند

دشمن به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین «ابوترابی» نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز نمی‌تواند هزینه تعرض به آسمان ، دریا و زمین جمهوری اسلامی ایران را ارزیابی کند.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری اختتامیه شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال مقدس که عصر امروز در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد؛ حجت‌الاسلام والمسلیمین ابوترابی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قرآن در میان حوزه‌های مختلف قدرت بر یک قدرت تأکید می کند یعنی در قدرت دفاعی باید جبهه حق در اوج اقتدار قرار بگیرد، قدرت دفاعی است که امکان حرکت به سمت یک جریان بزرگ را به وجود می‌آورد.
 
وی ادامه داد: قدرت دفاعی بستر امن اجتماعی را ایجاد می‌کند، ملت‌هایی که از الفبای امنیت محرومند از همه حوزه‌های زندگی محروم شده‌اند، همانطور که ملتی که امسال بعد از چهار سال طراحی قرارگاه استکبار، کشته‌های زیادی داده در حال حاضر می‌بیند که چه آسیب سنگینی از توطئه‌های استکبار دیده و به راستی چگونه می‌تواند قدرت خود را بازیابد.
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نقشه راه تعریف شده در قرآن کریم بر دستیابی نظام اسلامی بر قله‌های قدرت تأکید دارد، قدرتی که شکوه استکبار را بشکند و اجازه ندهد دیگران با تکیه بر دانش آینده را به نفع خویش مصادره کنند.
 
ابوترابی با مقایسه ایران سال 59 با ایران سال 1393 گفت: ایران در سال 59 به زعم اکثر کشورها ژاندارم  منطقه بود و سلاح داشت و اما دشمن برای ورود به کشور در آن سالها مانعی برای خود نمی‌دید، امروز شما در یک رویایی شفاف و روشن با قدرتی که در اندیشه خود دهکده جهانی را می‌پروراند روبرو هستید، دشمن امروز نمی‌تواند هزینه تعرض به آسمان، دریا و زمین جمهوری اسلامی ایران را ارزیابی کند.
 
وی اظهار داشت: قدرت دفاعی جمهوری اسلامی قدرت نظامی آمریکا را در منطقه خلیج فارس مهار کرده است.
 
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به سرداران دفاع مقدس تصریح  کرد: شما امروز نه برای ایران و بلکه برای دنیا پیام‌آور امنیت هستید.
 
وی ادامه داد: اگر امروز برخی از کشورها رفتار خود با ایران را تغییر دادند و غرب عقب نشینی کرده است همه اینها به یک اصل که افزایش قدرت شما باشد برمی‌گردد زبان برای قدرت برای آنها آشنا بوده و بنابراین باید با آنها با زبان قدرت صحبت کرد آنهایی که امروز ایران هسته‌ای را پذیرفته‌اند در حالی که ما هم اکنون 20هزار سانتریفوژ فعال داریم.
 
وی ادامه داد: نقطه مرکزی قدرت در جمهوری اسلامی دفاع مقدس است و فعال شدن حوزه‌های علمی کشور از دستاوردهای آن به حساب می‌آید.
 
ابوترابی خاطر نشان کرد: امنیت میوه شیرین دفاع مقدس است و فراهم آمدن قدرت هر کسی از بستر دفاع مقدس به وجود آمده است.

گلعلی بابایی در بخش دیگری از مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس گفت: حمد و سپاس خدایی را که مدیر است و مدبر 31 سال پیش در چنین ساعت‌هایی رزمندگان سبک اسلحه ایرانی آماده می‌شدند تا بزرگترین نبرد آبی و خاکی خود را با نام عملیات خیبر آغاز کنند.
 
وی ادامه داد: عملیاتی که هم درایت تدبیر فرماندهان را به همراه داشت و هم شجاعت و جسارت رزمندگان اسلام را به رخ جهانیان کشید؛ در همین جا ادای احترام می‌کنیم به ساحت مقدس شهیدان این عملیات که کمتر از اصحاب عاشورا نبوده‌اند و مقاومت کردند؛ اگر در کربلا هم بودند می‌ایستادند.

بابایی بیان کرد: محفلی که امروز آراسته شد، یعنی اختتامیه شانزدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس تلاشی است جهت ارج گذاری به قلم آنانی که برای ثبت حماسه‌های قهرمانان مهین اسلامی ایران تلاش می‌کنند.
 
وی ادامه داد: 22 سال پیش این جشنواره با اهدافی چون شناسایی، گرد‌آوری و بررسی کتاب‌های منتشر شده به منظور انتخاب و معرفی آفاق نمونه و برتر جنگ در موضوعات گوناگون، تقدیر و تجلیل از نویسندگان، مترجمان، مؤلفان و هنرمندانی که همگام با رزمندگان میدانهای نبرد به خلق آثار علمی و فرهنگی و هنری اهتمام کردند و تشویق و ترغیب نویسندگان و ایجاد انگیزه به منظور خلق آثاری که در آینده به قصد بازشناسی حماسه با شکوه دفاع مقدس به مجموعه ذخایر فرهنگی کشور افزوده خواهد شد، راه‌اندازی شد.
 
بابایی در قسمتی دیگری از سخنان خود گفت: ایجاد زمینه مساعد و فراهم آوردن پشتوانه قوی معنوی جهت شکوفایی استعدادهای ناشناخته و امکانات اولیه برای آفرینش آثار تازه و روزآمد با موضوع دفاع مقدس، شناسایی و شناساندن آثار ارزشمند دفاع مقدس به عنوان میراث فرهنگی آنگونه که نسل‌های آتی از سرچشمه زلال آن بهره‌مند شوند، برانگیختن توجه و اهتمام مسئولان و دست‌اندرکاران کشور به منظور سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی در این زمینه، ایجاد حرکت پویای علمی به منظور نشان دادن ابعاد نهضت اسلامی در اقصی‌ نقاط جهان با توجه به ارزشهای ناشناخته و معرفتی جنگ بدانگونه که در طی 8 سال دفاع و مقاومت محقق شده است و ایجاد زمینه مناسب به منظور کاوش نویسندگان و اندیشمندان و منتقدان در جهت بررسی ابعاد قوت و ضعف در این حادثه عظیم را از اهداف دیگر راه‌اندازی جشنواره کتاب سال دفاع مقدس است.
 
دبیر جشنواره کتاب سال دفاع مقدس گفت: ترسیم سیمای فرهنگی و معرفتی نظام انقلاب اسلامی در پرتو فرهنگ عاشورایی دفاع افسانه‌ای ملت مسلمان ایران یکی دیگر از اهداف این جشنواره بوده و بدون شک وجود چنین جشنواره‌ای میدان رقابت سالمی را ایجاد خواهد کرد تا نویسندگان عزیز و ناشران محترم اعم از دولتی و خصوصی با ارائه آثار متنوع خود در آن حضوری پرشور داشته باشند کما اینکه در جشنواره امسال این رقابت نزدیک و تنگاتنگ وجود داشت و همین جای امیدواری است.
 
وی ادامه داد: در خاتمه تشکر می‌کنم از تمامی عزیزانی که کمک کردند تا این جشنواره به شکل آبرومندانه برگزار شود.
 
همچنین سردار بسیجی بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در بخش دیگری از این مراسم گفت: اگر همه ما دست به دست هم بدهیم و در راه امام خمینی(ره) و خانواده ایثارگران و شهدا‌ء کار انجام بدهیم باز هم کم است.
 
وی ادامه داد: خود وجود دفاع مقدس قداست داشت و مراسم‌هایی که با این محوریت برگزار می‌شوند مقدس هستند.
 
کارگر گفت: من از همه آنها که مجموعه تألیفات خود را در اختیار ما گذاشتند عذر خواهی می‌کنم که اینقدر دیر شد ما باید از مقام معظم رهبری یاد بگیریم که با این همه دغدغه وقت می‌گذارد کتابها را می‌خواند و در مورد فصلهایش خبر می‌دهد.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس اظهار داشت: دفاع مقدس گنج است اما گنج یاب می‌خواهد من در اولین روزهای حضورم در بنیاد گفتم یکی از راهکارهای اصلی برای برخورد با آسیب‌های اجتماعی  شناسایی ظرفیت‌های دفاع مقدس است.
 
وی تصریح کرد: امروزه پرفروش‌ترین کتابها، کتابهای دفاع مقدس و پربیننده‌ترین فیلمها، فیلمهای دفاع مقدس هستند.
 
کارگر افزود: دفاع مقدس متعلق به همه مردم است و پیروز واقعی کشور و ناجی آن مردم هستند لذا دفاع مقدس متعلق به هیچ جناحی نیست.
 
وی با اشاره به سفر خود به کشورهای خارجی گفت: در این سفرها دریافتم که یکی از افتخارات ایرانیان خارج از کشور دفاع مقدس است یعنی این واقعه‌ی تاریخی واقعا افتخار آفرین است.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس اظهار داشت: ما که روزی سیم خاردار وارد می‌کردیم امروز در دنیا حرفی برای زدن داریم.
 
وی خاطر نشان کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس متعلق به همه مردم است و دفاع مقدس ظرفیت‌های زیادی دارد لذا ما از دولت و وزارت ارشاد  انتظار عنایتی بیشتری داریم.
 
لازم به ذکر است؛ بنابر گفته‌های کارگر 20 اسفند به عنوان روز ملی راهیان نور باید جشن گرفته شود.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.