سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران مطرح کرد

کشورهای اروپایی مشتاق گاز ایران هستند/ ایران نخستین دارنده ذخایر گازی جهان

تربتی گفت: هم اکنون به لحاظ موقعیت جغرافیایی کشورهای هند، چین، پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس خواهان گاز ایران هستند به ویژه اروپا مشتاق است که از گاز ایران استفاده کند بنابراین آینده روشنی در انتظار صنعت گاز کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ حسن تربتی مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران در خصوص جایگاه گاز صنعت گاز اظهار داشت: صنعت گاز کشور به لحاظ گستردگی خدمات رسانی و ذخایری که دارد صنعت بزرگی در کشور است به طوری که ایران دارنده مقام نخست ذخایز گازی طبق آمارهای بین‌اللملی در سالهای اخیر داشته است و بایستی این مقام را در جهان حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: از سال 49 که تولید گاز در کشور شروع شد ابتد گاز عمدتا جنبه صادراتی داشت به طوری که تا 58 از دو میلیارد مترمکعب به 10 میلیارد مترمکعب رسید چرا که در زمان انقلاب همه از نفت استفاده می‌کردند و این یکی از شاخصه‌های مهم انقلاب بود.

تربتی افزود: بیشتر گاز قبلا به عنوان یک مزاحم بود و نفتی که تولید می شد گاز همراه در فلرها سوخته می‌شد با کشف مخازن جدید رفته رفته گاز جایگاه بهتری را کسب کرد 10 سال نخست انقلاب کشورما گاز را به روسیه صادر می کرد و در طول 10 سال جنگ نیز با کاهش تولید مواجه شد. و براساس سیاست گذاری مقدار گازی که صادراتی قطع شد و محور به سمت تولید داخل کشور برگشت.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: از دهه سوم مخازن مستقل کشف و ارزش گاز برای مردم مشخص شد و از 2میلیارد مترمکعبی که از سال 49 شروع شده در طول 20 سال در رنج 10 میلیارد مترمکعب باقی ماند تا اینکه تولید کشور به مرور زمان افزایش یافت.

تربتی افزود: از سال70  تولید گاز از مخازن مستقل به سمت توسعه گاز خانگی و تجاری بود و از سال 80 که بحث علسویه که پیش آمد مرحله تولید شتاب بیشتری گرفتبه طوریکه تا سال 86 تولید رشد خوبی داشت. در سال 93 نیز با توجه به بازار نفت با کاهش مواجه شد تمرکز مسئولان بیشتر معطوف به توسعه گاز کشور شد تا جاییکه در سالجاری 20 میلیارد متر مکعب گاز تولیدی نسبت به سال گذشته افزایش داشته که تقریبا معادل 20 سال اول عمر صنعت گاز کشور است.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: یکی از محورهای اصلی توسعه بعد از پالایشگاهها خطوط انتقال گاز به لحاظ موقعیت سوق الجیشی منطقه بود که باعث شد به بازار تجارت گاز وارد شویم.

وی ادامه داد: در حال حاضر 36هزار کیلومتر خطوط انتقال گازرسانی داریم که گاز را از پالایشگاهها دریافت می کنند و در داخل شهرها نیز 260 هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز کشیده شده است کشورما از نظر خطوط انتقال جایگاه سوم شبکه انتقال را دارد و به مروز زمان به جایگاه نخست دست پیدا خواهد کرد.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران افزود: در حال حاضر 180 میلیارد متر مکعب گاز تولید می شود که این رقم تا پایان سال به 210 میلیارد متر مکعب خواهد رسید و برنامه شرکت ملی گاز ایران در طی سالهای آینده در افق 1404 این است به 360 میلیارد مترمکعب گاز برسد.

وی خاطرنشان کرد: هم 96درصد شهرها، 62 درصد روستاها و 88درصد کل جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی هستند و برنامه شرکت این است که بخش خانگی و تجاری را طی 3یا4 سال آینده به طور کامل تحت پوشش قرار دهد.

تربتی تصریح کرد: همچنین برای توسعه صنایع و صادرات برنامه‌ریزی اصولی شکل گرفته است تا بتوانیم گاز ارسالی به صنایع و پتروشیمی و نیروگاهها را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون به لحاظ موقعیت جغرافیایی کشورهای اروپا،هند،چین، پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس خواهان گاز ایران هستند به ویژه اروپا مشتاق است که از گاز ایران استفاده کند بنابراین آینده روشنی در انتظار صنعت گاز کشور است. 

گفتنی است تربتی در برنامه شعله‌آبی شبکه یک سیما  حضور یافته و خصوص وضعیت گاز کشور به ارائه گزارش پرداخت.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
giddy
۰۸:۳۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۳
نخستین دارنده گاز جهان چطور میشه مردمش ماهی بیش از 60 هزار تومان پول گاز میده آنهم فقط بابت مصرف یه اوجاق گاز و یه پکیج؟
دوست
۲۳:۵۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
بله دیگه
اگه همهی قرداد هامون مثل کرسنت عزیز باشه
بایدم ترفدار باشن