سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خروج جنگنده های "تورنادو" انگلیس از افغانستان

جنگنده های "تورنادو" ی انگلیس امروز (چهارشنبه) پس از 5 سال حضور در افغانستان از این کشور خارج شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از منابع خبری افغانستان، هواپیماهای "تورنادو" انگلیسی روز چهارشنبه پس از پنج سال حضور در پایگاه هوایی قندهار از افغانستان خارج شدند.
بر اساس گزارشها این هواپیماها علاوه بر پشتیبانی از نیروهای انگلیسی، مسوولیت نظارت و جمع آوری اطلاعات را نیز برای نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی 'ناتو' در افغانستان بر عهده داشتند. به گفته منابع خبری، وزیر دفاع انگلیس بدون اشاره به تعداد این هواپیماها گفته است که هواپیماهای جنگی تورنادو پس از پایان ماموریت در افغانستان، در عراق به منظور حمایت از نیروهای ائتلاف به کار گرفته خواهند شد.
بر اساس گزارشها 453 نظامی انگلیسی در افغانستان کشته و نزدیک به 2 هزار و 200 تن از آنها زخمی شدند. نظامیان انگلیسی عمدتا در استان هلمند در جنوب افغانستان مستقر بودند. دیوید کامرن' نخست وزیر انگلیس 10 روز قبل در سفر به کابل از خروج کامل نظامیان انگلیسی از افغانستان تا پایان سال 2014 خبر داد.
نخست وزیر انگلیس در حالی از خروج نظامیان کشورش از افغانستان خبر داد که تا کنون وعده های 150 هزار نظامی خارجی از جمله نظامیان انگلیسی در لشگر کشی به افغانستان برای سرکوب تروریست و محو تولید مواد مخدر در این کشور، محقق نشده است.
هلمند که محل تمرکز نیروهای انگلیسی در افغانستان بود اکنون به یکی از بزرگترین مراکز تولید موادمخدر در سطح افغانستان و منطقه تبدیل شده است. بر اساس گزارشها هلمند که به گفته شماری از محافل سیاسی افغانستان به مستعمره انگلستان طی بیش از یک دهه گذشته شهرت یافته بود؛ به تنهایی حدود هفتاد درصد کل مواد مخدر افغانستان را تولید می کند.
افشای وجود زندان های مخفی انگلیس و آمریکا در دوران حکومت کرزی در افغانستان نیز جنجال های زیادی را در این کشور برپا کرد تا جایی که حامد کرزی رییس جمهور وقت، هیات حقیقت یاب را برای تحقیق در خصوص حضور افغان های زندانی در زندان های مخفی انگلیس و آمریکا در پایگاههای این نظامیان در قندهار و هلمند راهی این مناطق کرد. به باور کارشناسان، حضور نظامیان خارجی در افغانستان نه تنها در عمق زندگی مردم این کشور که همچنان با کمبود نیازهای اولیه زندگی دست و پنجه نرم می کنند، تاثیر چندانی نداشته بلکه شمار زیادی از آنان را به خاک و خون کشیده و خسارات مادی زیادی را برای آنان بر جای گذاشته است.
/انتهای پیام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.