برخی اعضای پارلمان "افغانستان" با اشاره به اینکه 150 زندانی افغان در زندان شهر "دوشنبه" مرکز تاجیکستان زندانی هستند خواستار روشن شدن سرنوشت آنها شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛ برخی اعضای پارلمان افغانستان در نشست امروز (چهارشنبه) این مجلس از سرنوشت نامعلوم زندانیان افغان در زندان شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان انتقاد کردند.
 
"کمال صافی" نماینده مردم ولایت "قندوز" در این مجلس با تأکید بر اینکه زندانیان افغان در دوشنبه از این ولایت و ولایت‎های "بدخشان"، "بلخ"، "جوزجان"، "سرپل" و چند ولایت شمالی دیگر هستند، خواستار روشن شدن سرنوشت آنان شد.
 
وی در ادامه افزود: برخی از این زندانی‎ها بیش از یک سال است که در زندان به سر می‎برند اما تاکنون دادگاه آن‎ها دایر برگزار نشده و و مراجع رسیدگی کننده به پرونده‎های آنان در این خصوص بی‎توجه هستند.
 
"عبدالرئوف ابراهیمی" رئیس پارلمان افغانستان در این نشست با اشاره به وجود مشکلاتی در امر رسیدگی به پرونده‌های متهمان افغان محبوس در زندان دوشنبه خواستار حل این مشکلات از طریق دولت افغانستان شد.
 
وی افزود: دولت‎های کابل و دوشنبه توافق‎نامه‎ استرداد مجرمان را امضا کرده‎اند و دولت افغانستان باید از این طریق متهمان افغان را از دوشنبه به کابل آورده و پرونده‎های آنان را مورد رسیدگی قضایی قرار دهد.
 
ابراهیمی در ادامه نشست امروز با اشاره از فرا رسیدن فصل سرد زمستان در این کشور تصریح کرد: کمیته اضطرار باید به این مجلس فراخوانده شود تا موضوع رسیدگی به مشکلات نیازمندان در جریان این فصل مورد بررسی قرار گیرد.
 
در این جلسه همچنین طرح ایجاد تغییر در قانون معادن افغانستان که از سوی دولت به این مجلس فرستاده شده بود مورد بررسی قرار گرفته و درخصوص تغییر ماده 84 آن بحث شد.
 
اعضای پارلمان افغانستان در خصوص تغییر ماده 84 این قانون که دولت خواستار حذف آن شده بود رأی موافق نداد و آن را برای بررسی بیشتر به کمیته مشترک کمیسیون‎های این مجلس ارسال کرد.
 
بر اساس ماده 84 قانون معادن افغانستان سهم این کشور از معادن نامشخص است و 5 درصد سود یک معدن باید دوباره به ساکنان آن ولایت بازگردانده شود.
 
دولت افغانستان خواستار حذف این ماده شده و تأکید کرده بود که در دیگر مواد این قانون نیازهای این کشور برطرف شده است.
 
انتهای پیام/.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.