سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به مناسبت روز جهانی کاردرمانی؛

وقتی درمانی از جنس کار به کمک افراد ناتوان می‌شتابد

کاردرمانی استفاده از فعالیت‌های هدفمند برای جلوگیری از ناتوانی و حفظ سلامت افرادی است که به نوعی دچار آسیب جسمی،‌ ذهنی یا روانی هستند.


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، کاردرمانی استفاده از فعالیت‌های هدفمند برای جلوگیری از ناتوانی و حفظ سلامت افرادی است که به نوعی دچار آسیب جسمی،‌ ذهنی یا روانی هستند.

به بیان دیگر کاردرمانی عبارت است از استفاده از فعالیت‌های هدفمند برای افرادی که در اثر آسیب یا بیماری دچار محدودیت اختلال عملکرد روانی، اجتماعی، رشدی یا اختلالات یادگیری شده‌اند، به منظور ایجاد حداکثر استقلال، جلوگیری از ناتوانی و حفظ سلامت است.




دکتر سید منصور رایگانی، رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران و استاد دانشگاه علوم پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در همین خصوص اذعان داشت:‌ کاردرمانی در واقع بازتوانی و بازگرداندن یا حفظ وضعیت موجود و پیشگیری از تشدید ناتوانی در بیمار است.

وی ادامه داد: خدمات طب توانبخشی خدمات متنوعی دارد که بخشی از این خدمات توسط پزشکان و بخشی دیگر توسط غیرپزشک که شامل فیزیوتراپیست، کاردرمان، گفتاردرمان، کارشناسان ارتوپدی فنی، روان‌شناس بالینی و مددکار اجتماعی ارائه می‌شود.





رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران بیان کرد:‌ کار درمان‌ها در حوزه‌های مختلفی از جمله ارتوپدی، کاردرمانی ذهنی و جسمی، ضایعات اعصاب و روان فعالیت دارند.

بر این اساس دکتر رایگانی عنوان کرد:‌ بیماران مبتلا به عقب‌ماندگی ذهنی، کودکان اوتیسم، سکته‌های مغزی، ضایعات نخاعی،‌ بیماری‌های عضلانی، ام.اس، ضایعات ارتوپدیک، کودکان مبتلا به بیش‌فعالی یا فلج مغزی و کسانی که دچار شکستگی استخوان هستند نیز برای توانبخشی به کاردرمان‌گرها مراجعه می‌کنند.

شایان ذکر است،  در کاردرمانی از تکنیک‌ها، روش‌های دستی، ابزارهای شغلی یا کاری به مراقب بیشتر استفاده می‌شود و هدف اصلی آن این است که بیمار عملکرد یا وظیفه‌ای را که از دست داده است را مجدداً به دست آورد و در راستای این هدف از تکنیک‌های دستی که شامل انواع ماساژ، حرکت‌درمانی، الگوهای حرکتی، استفاده از وسایل خاص مکانیکی و ابزارهای مختلف فیزیکی و در مواردی هم مدالیته‌های فیزیکی بهره‌مند می‌شود.







گفتنی است، که هدف از کاردرمانی دیده شدن فرد در محیط کار، خانه و تعامل با افرادی است که با آن‌ها زندگی می‌کند.

وی در پایان به تفاوت فیزیوتراپی با کاردرمانی که بسیاری از مخاطبان تفاوت این دو رشته را نمی‌دانند اشاره کرد و گفت:‌ فیزیوتراپی یکی از شاخه‌های مرتب با توانبخشی است که با استفاده از انواع مدالیته‌های فیزیوتراپی که شامل (لیزر، نور، گرما، سرما و وسایل مکانیکی مختلف دیگر است) باعث از بین رفتن اختلالات درد و محدودیت حرکتی فرد می‌شود و عمده‌ترین وجه مشترک بین این دو رشته این است که در فیزیوتراپی از دستگاه‌های فیزیکی کاردرمانی نیز استفاده می‌شود.

گزارش از شادی شفیعی


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.