سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دکتر میرزاده:

باید از شعار زدگی در پژوهش پرهیز کنیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر پرهیز از شعار زدگی در حوزه پژوهش، گفت: باید از شعار زدگی در حوزه پژوهش پرهیز کرد، چرا که شعار زدگی و ورود در تمامی حوزه ها، دانشگاه آزاد اسلامی را در حیطه پژوهش به اقیانوسی به ضخامت یک میکرون تبدیل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرتگاران به نقل از مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاداسلامی، نخستین جلسه شورای راهبردی پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد.

در این جلسه که در جهت بررسی سند راهبردی دانشگاه در حوزه پژوهش برگزار شد، دکتر حمید میرزاده با تاکید بر ابلاغ سند علم و فن آوری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: باید سند پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی نیز با توجه به سند ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در زمینه علم و فن آوری و همچنین اسناد بالادستی دیگر مانند سند چشم انداز بیست ساله و برنامه توسعه و نقشه جامع علمی کشور تهیه و تدوین شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: با توجه به سند علم و فن آوری ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب، وظیفه سنگینی بر عهده دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به صورت عام و دانشگاه آزاد اسلامی به صورت خاص گذاشته شده است.

وی با اشاره به برخی از اهداف تعیین شده در سند علم و فن آوری کشور، تاکید کرد: تبدیل شدن به قطب علمی جهان اسلام تا سال 1404 و یا رسیدن به 50 درصد محصولات تولیدی بخش های مختلف کشور از طریق فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی و محوریت یافتن اقتصاد دانش محور تنها بخشی از اهداف سند ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: سند راهبردی پژوهش دانشگاه باید به گونه ای تدوین شود که اگر این سند در اختیار هر کدام از مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی قرار گیرد، آن مدیر به خوبی از عهده اجرای آن بدون کوچکترین ابهامی برآید.

مهمترین مشکل و چالش اسناد و برنامه‌های راهبردی اجرایی کردن آنهاست

وی با بیان اینکه مهمترین مشکل و چالش اسناد و برنامه های راهبردی اجرایی کردن آنهاست، گفت: هیچ مدیر و یا مسئول دانشگاهی از پژوهش و تحقیق پرهیز ندارد و تمامی افراد به این امر علاقه دارند، اما این که این پژوهش ها و فعالیت های تحقیقاتی چگونه و در چه مسیری کاربردی شده و نیازهای کشور را رفع کنند، مهم است.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی در تحقق اهداف برنامه ها، گفت: سالها پیش برای توسعه و رشد برخی از رشته ها مانند پلیمر و یا نانو در کشور برنامه ریزی شد و امروز اثر آن برنامه ریزی ها نمایان شده است، آنچنان که ایران در جایگاه هشتم دنیا در این رشته قرار گرفته است.

پرهیز از شعار زدگی در تدوین اسناد راهبردی

وی با تاکید بر پرهیز از شعار زدگی در تدوین اسناد راهبردی ادامه داد: متاسفانه در ایران شاهد شعار زدگی در بسیاری از امور هستیم و این موضوع در مسائل علمی و پژوهشی در این سالها موجب شده است که به اقیانوسی به ضخامت یک میکرون تبدیل شویم که هیچ فایده و کاربردی برای کشور نداشته است، ولی در بخش هایی که تمرکز کردیم و از شعار زدگی پرهیز کردیم به جایگاه مناسب و قابل قبولی در دنیا دست یافته ایم.

دکتر میرزاده اظهار داشت: باید در تدوین اسناد راهبردی به ویژه سند راهبردی پژوهش بخشی را به تشریح وضع موجود اختصاص دهیم تا وضعیت موجود راهنما و شاخص حرکت ما در مسیر توسعه و رشد در چند سال اینده باشد. در غیر این صورت دچار سردرگمی و ابهام خواهیم شد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال هم اکنون تعداد واحدهای فناور در دانشگاه آزاد اسلامی در حدود 387 واحد است که باید تا پایان سال 96 این تعداد به 800 واحد افزایش یابد، این موارد در سند راهبردی باید گنجانده شود تا نقشه راه در سالهای آینده برای تمامی مسئولان و مدیران و اجرای کنندگان برنامه مشخص و خالی از هر گونه ابهام باشد.

دکتر میرزاده با بیان اینکه نمی توان در تمامی زمینه ها فعالیت کرد، گفت: سند راهبردی باید با اولویت بندی مناسب زمینه های فعالیت دانشگاه در حیطه پژوهش را مشخص کند تا عمق فعالیت های پژوهشی دانشگاه مناسب و قابل قبول باشد.

وی تاکید کرد: موضوعاتی مانند پژوهش های زیست محیطی، موضوعات چند نظمی، مصرف بهینه سوخت و انرژی در کشور، بحران کمبود آب و بسیاری از مشکلات دیگر که گریبانگر کشور شده است، می تواند در اولویت بندی سند راهبردی پژوهش دانشگاه مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نسبت اساتید این دانشگاه و تولید مقالات علمی نیز گفت: در برنامه چهارم توسعه نسبت تولید مقالات علمی به استاد یک به 14 بوده است یعنی هر مقاله علمی به 14 استاد متنسب می شد ولی این در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته و به میزان یک به چهار رسیده است.

پایین بودن هزینه پژوهش از نقاط قوت دانشگاه آزاد اسلامی است

وی با تاکید بر فرصت ها و نقاط قوت دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهش، تاکید کرد: پایین بودن هزینه پژوهش در این دانشگاه در قیاس با دانشگاه های دولتی که در حدود یک هفتم موسسات و دانشگاه های دولتی است و همچنین وجود 500 هزار دانشجو در تحصیلات تکمیلی و همچنین پراکندگی این دانشگاه در سراسر کشور و برگزاری دوره های دکتری پژوهش محور برای نخستین بار در این دانشگاه تنها بخشی از نقاط قوت و مزیت های دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه پژوهش است.

دکتر میرزاده تصریح کرد: باید در سند پژوهش دانشگاه برای تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به قابلیت ها و توانایی های محلی، منطقه ای و ملی آنها نقشی تعریف شود تا از این طریق هم از موازی کاری پژوهشی در این واحدها جلوگیری شود و هم تمامی این واحدها نقش مفید و موثری در تولید علم در کشور بر عهده گیرند. 



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.