وزیر نفت گفت: توافقنامه همکاری در چهار مخزن نفتی آسماری، مخزن نفتی پابده، مخازن نفتی بوئیب و شعیبا و مخزن نفتی عرب فوقانی و تحتانی و نیز دو میدان نفتی کرنج و سلمان بین وزارت نفت دانشگاه آزاد اسلامی به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مراسم امضای نخستین مواقفتنامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت نفت اظهار داشت: دیروز 8 موافقت نامه با دانشگاه دولتی و با دو مرکز پژوهشی به امضا رسید. که این موافقتنامه ها به منظور توسعه علم و تحقیقات در میادنی نفتی است.

وی تصریح کرد: چهار مخزن نفتی آسماری، مخزن نفتی پابده، مخازن نفتی بوئیب و شعیبا و مخزن نفتی عرب فوقانی و تحتانی به امضا رسید که مسولیت توسعه فناوری ئر جهت بهینه سازی فرایندهای تولید و افزایش ضریب برداشت می باشد.

زنگنه تاکید کرد: این توافقنامه ها در افزایش بازیافت مهمترین موضوع در صنعت نفت جهان است نه تنها د رایران مورد توجه است در تمام دنیا به این امر پرداخته می شود.ما باید از پراکندگی کاری و ارتباط دانشگاهها پرهیز کنیم.تمرکز  براجرای این تفاهم نامه ها برعهده دانشگاه آزاد اسلامی است.

براساس این توافقنامه دانشگاه در قالب کنسرسیومی متشکل از ده واحد دانشگاهی توانمند در صنایع بالادستی نفت و گاز مسولیت تحقیقات و توسعه فناوری و تولید دانش بنیان از مخازن هیدروکربنی را در دو یا سه میدان نفتی و گازی برعهده می گیرد.

با حضور وزیر نفت، توافقنامه مشترکی میان رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی امضا شد و بر مبنای آن، مسئولیت تحقیقات توسعه ای برخی مخازن میدانهای کرنج و سلمان، به طور رسمی به این دانشگاه واگذار و دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مشاور پژوهشی این مخازن تعیین شد.

بر اساس این توافقنامه مشترک، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مشاور پژوهشی مخازن نفتی و گازی شامل، مخزن آسماری واقع در میدان کرنج، مخزن پابده در میدان کرنج، مخازن نفتی بوئیب و شعیبا در میدان سلمان، مخازن نفتی عرب فوقانی و تحتانی در میدان سلمان و مخازن خوف، کنگان و دالان در میدان سلمان انتخاب شده است.  

بر اساس این گزارش، روز گذشته (١٤ مهرماه) نیز در پی تاکید بیژن زنگنه، وزیر نفت مبنی بر بهره مندی از تجربه و تخصص دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در توسعه میادین نفتی، توافقنامه های همکاری مشترکی بین شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرما و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به عنوان مشاور پژوهشی امضا شد.

وزیر نفت در مراسم روز گذشته، در این زمینه، پرهیز از پراکندگی، تمرکز روی یک میدان، تقاضا محور بودن و امضای قرارداد با معتبرترین دانشگاه ها که مسئولیت انتقال فناوری را در نفت می پذیرند، از ویژگیهای مهم این قراردادها دانست و با اشاره به این که در حال حاضر فارغ التحصیلان رشته های نفت بر خلاف گذشته بسیار زیاد هستند، افزود: کشور در حال حاضر به نقطه ای رسیده است که می تواند به مراکز دانشگاهی اعتماد کند و وارد عرصه جدیدی از همکاری با آنها شود.

زنگنه، مهمترین مسئله در این زمینه را اولویت بندی پژوهشهای نفت و سامان دادن به نحوه همکاری پژوهشی با دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: وزارت نفت می توانست دو نوع همکاری پژوهشی با دانشگاه ها داشته باشد که تاکید من بر «تقاضا محور بودن پژوهش» بوده است تا از این طریق به اولویتهای وزارت نفت که افزایش ضریب بازیافت از مخازن و بهینه سازی مصرف انرژی است پاسخ داده شود.

وی با بیان این که از صفر تا ١٠٠ مطالعه یک مخزن در این موافقتنامه ها به دانشگاه یا پژوهشگاه های داخلی واگذار می شود، گفت: دانشگاه های مورد نظر برای مطالعه هر مخزن در واقع مشاور عالی فناوری در توسعه میدانها و افزایش بازیافت می شوند که این دانشگاه ها باید هر مشکل عملیاتی که این میدانها دارند را برطرف کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار